Zamknij
UWAGA

Ruiny na ursynowskich Wyczółkach, czyli wieża ciśnień wysadzona w powietrze

Redakcja Haloursynow.plRedakcja Haloursynow.pl 11:28, 30.06.2024
Skomentuj SK SK

Niegdyś dumnie górowała nad Torem Wyścigów Konnych Służewiec. Dziś są po niej tylko ruiny, które porosła zieleń. Legenda głosi, że sam Hitler miał z niej obserwować płonącą Warszawę. Poznajcie historię wieży ciśnień na Wyścigach!

Gdy w 1918 roku Polska odzyskała niepodległość, największe w Polsce i funkcjonujące od 1841 roku Towarzystwo Hodowli i Wyścigów Konnych zmieniło nazwę na Towarzystwo Zachęty do Hodowli Koni w Polsce. Tak zaczęła się historia Toru Wyścigów Konnych Służewiec, a tym samym wybudowanej dla niego wieży ciśnień.

Dotychczasowy tor przy ul. Polnej powstały w 1886 roku nie mógł być dalej rozbudowywany, a tego właśnie potrzebowała prężnie rozwijająca się w Polsce w tamtym czasie hodowla koni pełnej krwi. Dlatego też Towarzystwo rozpoczęło poszukiwania nowego terenu pod tor wyścigowy dla koni. Udało się to w listopadzie 1925 roku. Wtedy to Towarzystwo wykupiło z ówczesnego folwarku Służewiec 150 hektarów ziemi, na której miał powstać Tor Wyścigów Konnych Służewiec.

Jeden z pierwszych budynków na torze

Była to niebywała inwestycja. Towarzystwo musiało wszystko zbudować od zera, wyrównać ziemię, zmienić przebieg ulic i, co najważniejsze, doprowadzić na teren toru wodę. Poza siecią kanałów zbudowano również wieżę ciśnień.

W tle wieża ciśnień obsługująca Tor Wyścigów Konnych Służewiec. fot. wiezecisnien.eu

Wieża stanęła w 1930 roku. Znajdowała się zaraz obok fontanny niedaleko dzisiejszej Trybuny Honorowej. Za kształt mierzącej 40 metrów wysokości, nowocześnie wyglądającej jak na tamte czasy konstrukcji odpowiadał Zdzisław Gillewicz. Posiadała ona dwa zbiorniki. Woda z pierwszego o pojemności 25 metrów sześciennych służyła do podlewania głównego toru. Zaś z drugiego, o 10 metrów sześciennych mniejszego zasilała trybuny, stajnie i inne budynki w obrębie kompleksu.

Oficjalne otwarcie Toru Wyścigów Konnych nastąpiło 3 czerwca 1939 roku. Wieża dumnie nad nim widniała, zaś z jej szczytu można było obserwować całość tej ogromnej inwestycji. Niestety zaledwie po trzech miesiącach funkcjonowania Toru doszło do tragedii – wybuchła II wojna światowa.

Widok z wieży w 1939 roku. fot. folbluty.org

Tor cudem uniknął zniszczenia. Przetrwał dzięki działaniom podjętym przez prezesa TZHK Michała hr. Komorowskiego oraz dzięki prezesowi Towarzystwa Hodowli Konia Arabskiego Aleksandrowi hr. Dzieduszyckiemu oraz wstawiennictwu byłego niemieckiego Kierownika Wydziału Rolnictwa i Wyżywienia w Warszawie. Wieża ciśnień tyle szczęścia nie miała.

Zostały tylko ruiny

Legenda głosi, że ze szczytu wieży Warszawę w ogniu w czasie powstania oglądał sam Adolf Hitler. Nie jest to jednak możliwe. Führer w stolicy Polski był tylko raz, w październiku 1939 roku, a Powstanie Warszawskie rozpoczęło się w sierpniu 1944 roku. Wieża już od ponad roku była tylko ruiną.

Niemcy na terenie toru urządzili bowiem zapasowe lotnisko dla samolotów myśliwskich. Przez wieżę ciśnień meserszmity nie mogły swobodnie startować i lądować. Dlatego w maju 1943 roku konstrukcję wysadzono w powietrze.

Ruiny wieży ciśnień - fot. Geocaching Polska

Dziś ruiny wieży ciśnień najchętniej odwiedzają miejscy eksploratorzy, czyli miłośnicy zdobywania niedostępnych miejsc oraz pasjonaci historii. Znajdują się one przy ulicy Wyczółki naprzeciwko numeru 33, trzeba wejść nieco głębiej w zarośla.

Wnętrze ruin wieży ciśnień - fot. Geocaching Polska

Pierwszy powojenny wyścig koni na Służewcu odbył się w 1946 roku. W 1950 roku na mocy nowej ustawy o wyścigach konnych zlikwidowane zostało Towarzystwo Zachęty do Hodowli Koni. Zastąpiło je przedsiębiorstwo Państwowe Tory Wyścigów Konnych. Rozpoczęto wtedy odbudowę toru. Renowacja nie dotyczyła jednak wieży ciśnień.

Jeszcze kilka lat temu Totalizator Sportowy miał w planach porządną modernizację terenu Wyścigów Konnych, w tym odbudowę wieży ciśnień, która w nowej wersji miała stać się wieżą widokową i restauracją. Na razie pomysły nie wyszły poza atrakcyjne wizualizacje.

powyżej: wizualizacja odbudowanej wieży - Totalizator Sportowy S.A.

powyżej: Obecny stan ruin wieży - widok od ul. Wyczółki (2022) SK

Filmik z wizyty w ruinach wieży na Wyścigach opublikowano prawie 7 lat temu na kanale eksploracyjnym "Outdoormania":

Dalszy ciąg materiału pod wideo ↓

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(4)

JeziorakJeziorak

4 4

Warto pamiętać, że to dopiero Niemcy w 1941 r.. przyłączyli tereny wokół Wyścigów do Warszawy - przed wojną granice miasta w tym rejonie biegły z grubsza wzdłuż dzisiejszej Al. WIlanowskiej.

08:30, 04.12.2022
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

SzwagierSzwagier

4 0

Chodziło się tam z początkiem lat 90-tych na wagary ze szkoły podstawowej w Grabowie

16:45, 06.12.2022
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

cikcik

2 0

O ile mnie pamięć nie myli to Służew przyłączył do Warszawy w 1938 roku Stefan Starzyński. Czyli obszar już poza Al. Wilanowską.

11:51, 30.06.2024
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

??????

0 0

Można poprosić o źródło?

11:58, 30.06.2024
Odpowiedzi:0
Odpowiedz


Dodaj komentarz

🙂🤣😐🙄😮🙁😥😭
😠😡🤠👍👎❤️🔥💩 Zamknij

Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu haloursynow.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz

OSTATNIE KOMENTARZE

Metro w środę. Jak będzie kursować?

Dużo ruzzkich trolli w komentażach. Przypadek? Nie sądze...

Witek

22:26, 2025-07-01

Chleb na śmietniku po Dniach Ursynowa

Standardowa patologia na "zachodnią" modłę, tyle że z lokalnym kolorytem. W Afryce są całe hektary pustyni usiane setkami ton niesprzedanych ciuchów "najbardziej prestiżowych marek". Nie można tego było dać do szmateksów albo zwyczajnie rozdać, bo by prestiż ucierpiał. A coś z tym robić trzeba, więc się wywala u biedaków i zamawia kolejne tony w Bangladeszu. Produkuje za grosze, naszywa logo i wystawia za kilka tysiów. A niesprzedane znów do Afryki. W Polsce do Afryki daleko, to pieczywo produkowane za grosze a oferowane za kilkadziesiąt zeta ląduje na swojskim wysypisku. Niech sobie zwykłe szczury też podjedzą w ramach prezentu od szczurów w garniakach - z ratuszów i urzędów. I tak to się kręci, wszędzie. W Chinach tak samo jest z "apartamentami" budowanymi przez umiłowanych deweloperów. Nastawiają całe miasta, które potem stoją puste, dopóki się nie rozpadną.

Irfy

22:21, 2025-07-01

Metro w środę. Jak będzie kursować?

Czy ktoś z redakcji moderuje ? Za każdym razem farmy trolli jadą z jestem, o to wam chodzi o klikalności? Jesteście żałośni

Firek

21:59, 2025-07-01

Metro w środę. Jak będzie kursować?

Wszystko fajnie, organizacja linii zastępczych, ale czy ktoś pomyślał o przepełnionej linii 504? Dziś zarówno na dojazd do pracy jak i powrót udało mi się zająć miejsce dopiero w kolejno 4 i 3 autobusie. Czy możliwe jest zwiększenie częstotliwości kursowania tej linii w dniu jutrzejszym?? Ja jadę na pl. Zawiszy, ale jest to dodatkowe utrudnienie dla pasażerów na co dzień dojeżdżjących do m.in. morodru

tonietylkojednometro

21:51, 2025-07-01

0%