Zamknij

Miała być ursynowska "Arkadia" i szersza Płaskowickiej. Co dalej z CH Ursynów?

14:21, 28.02.2024 [email protected] Aktualizacja: 14:40, 14.03.2024
Skomentuj mat. inwestora z 2018 roku mat. inwestora z 2018 roku

Nie będzie galerii na Kabatach, więc może wkrótce ruszy przebudowa Centrum Handlowego "Ursynów" przy Puławskiej, a przy okazji poszerzenie Płaskowickiej? Nic bardziej mylnego! Od 7 lat Unibail-Rodamco nie jest w stanie podjąć decyzji w tej sprawie. Kiedy zatem powstanie na Ursynowie galeria handlowa z prawdziwego zdarzenia?

Mokotów ma swoją Galerię Mokotów, Wola - Wola Park, a Arkadia i Złote Tarasy przyciągają klientów z całej stolicy. Ursynowianie nie mają szczęścia do galerii handlowych. Istnieją tu dwie galerie starej generacji - blaszane hale z lat 90., które nie spełniają dzisiejszych standardów, niewiele w nich sklepów, a części gastronomiczno-rekreacyjne są nieatrakcyjne dla klienteli.

Plany wybudowania centrum handlowego na Kabatach przez Tesco spaliły na panewce m.in. przez protest sąsiadów, a później zmianę decyzji kolejnego właściciela - Echo Investment. O przedstawionych przez Unibail-Rodamco Polska wizualizacjach przebudowanego Centrum Handlowego "Ursynów" u zbiegu Puławskiej i Roentgena wszyscy zdążyli już zapomnieć, choć to właśnie ta ostatnia galeria ma jeszcze szansę popchnąć ofertę handlowo-usługową na Ursynowie do przodu.

Ambitne plany zrewidowane przez pandemię

Koncepcje na nową galerię przedstawiano mieszkańcom na spotkaniach konsultacyjnych w sierpniu 2018 roku. Zamiast blaszaków z Auchan i Obi miała powstać nowoczesna galeria z pierzeją miejską od strony ul. Płaskowickiej, kilkuset sklepami znanych marek, częścią gastronomiczną i rozrywkową, w tym kinem.

Obecny parking miał zostać zabudowany budynkami o wysokości 10 i 13 metrów. Po środku galerii miała stanąć wieża o wys. 25 metrów. Na dachach przewidziano ogrody zielone i dużo przeszkleń. Główna aleja wejściowa została wytyczona w osi ul. Roentgena. Pod centrum planowano podziemny parking z wyjazdami na Płaskowickiej. Wjazdy i wyjazdy z parkingu miały prowadzić pod ziemię i znajdować się po obu stronach ronda WOŚP.

- Chcemy stworzyć nowe centrum Ursynowa, będące magnesem, gdzie będą miejsca do spotkań, do wypoczynku, kawiarnie, dużo restauracji, funkcji rozrywkowych, gdzie będzie można zrobić codzienne zakupy. To ma być kompleksowa oferta o wysokiej jakości architektonicznej, której dziś na Ursynowie nie ma i jej bardzo brakuje - mówił Filip Pech, przedstawiciel Westfield Unibail Rodamco.

Jednym słowem obiecywano elegancką galerię porównywalną z Arkadią czy Złotymi Tarasami. Pokazano zachęcające wizualizacje, które na uczestnikach spotkań konsultacyjnych w 2018 roku zrobiły dobre wrażenie. 

Tak miało wyglądać CH Ursynów po przebudowie:

[FOTORELACJA]3879[/FOTORELACJA]

W gratisie od inwestora Ursynów miał dostać zmiany w układzie komunikacyjnym. Niezbędne do prawidłowej obsługi tak dużego centrum handlowego.

Prywatny inwestor chce rozpocząć poszerzanie ul. Płaskowickiej od Gandhi do Puławskiej w 2019 lub 2020 roku. Szacunkowy koszt tej inwestycji to 65 mln złotych

- pisaliśmy wówczas.

Poszerzona Płaskowickiej miała mieć aż trzy lewoskręty w kierunku Piaseczna. Inwestor zapowiadał wybudowanie ścieżek rowerowych po obu stronach ulicy.

Przebudowa Płaskowickiej była przedmiotem podpisanego w grudniu 2017 roku porozumienia właściciela CH Ursynów z Zarządem Miejskich Inwestycji Drogowych. Inwestor zobowiązał się do przeprowadzenia zmian na swój koszt po uchwaleniu planu miejscowego dla obecnego centrum handlowego przy Puławskiej. Taki plan został uchwalony przez miasto z opóźnieniem - w grudniu 2020 roku. Wszystkie oczekiwania inwestora zostały w nim spełnione.

Właściciel CH Ursynów: Wciąż prowadzimy prace

Co więc dzieje się z oczekiwaną przez wielu mieszkańców Ursynowa inwestycją handlową i drogową? Amerykańska firma Unibail-Rodamco-Westfield, właściciel CH Ursynów oraz takich galerii handlowych jak Westfield Mokotów, Westfield Arkadia czy Złote Tarasy, przyznaje, że w tej sprawie ostateczne decyzje nie zapadły i wciąż inwestycja "jest przedmiotem analizy inwestora".

W związku z trudnymi do przewidzenia wydarzeniami ostatnich lat takimi jak pandemia COVID-19 czy wojna w Ukrainie, które miały ogromny wpływ na sytuację i zmiany zachodzące na rynkach krajowych i światowych, analiza i decyzje związane z planowaną rozbudową Centrum Handlowego "Ursynów" i związanym z nią poszerzeniem ul. Płaskowickiej uległy opóźnieniu.

Inwestor nie zaniechał realizacji tego projektu, lecz prowadzi prace nad dostosowaniem jego zakresu oraz harmonogramu do dzisiejszych warunków rynkowych.

- informuje Jakub Skwarło, prezes Unibail Rodamco Polska oraz spółki CH Warszawa U, która prowadzi ursynowską galerię handlową.

"Prace nad dostosowaniem zakresu" - tę formułkę znamy z czasów, gdy Echo Investment podjęło decyzję o wycofaniu się z budowy centrum handlowo-usługowo-gastronomiczno-biurowego na Kabatach, na działce po Tesco.

Faktem jest, że po pandemii i przy rosnącym rynku e-commerce, inwestorzy nie porywają się na budowę wielkich centrów handlowych.Słowa inwestora wskazują na to, że może zostać ona znacząco zmniejszona, a może nawet zmieniony charakter tej inwestycji. Dziś najbardziej opłacalne jest bowiem budowanie mieszkań. Czy można sobie wyobrazić, że właściciel zwróci się do ratusza o zgodę na zmianę przeznaczenia terenu bez zmiany planu miejscowego, który wskazuje tu wprost centrum handlowe? Wniosek o tzw. lex deweloper nie został złożony, ale wg naszych informacji inwestor poważnie rozważał taki krok. Miał się jednak z tego wycofać.

Lex deweloper to specjalne prawo, uchwalone za czasów PiS, które ułatwia właścicielom gruntów wybudowanie czegoś innego, niż nakazuje to plan miejscowy. Trzeba spełnić jednak określone warunki, a decyzję o odstępstwie podejmuje rada miasta. W ostatnim czasie słychać o tym, że z tej specustawy mają zniknąć zapisy o obowiązkowej liczbie miejsc parkingowych, co uatrakcyjni tę procedurę w oczach inwestorów.

Jest zgoda na rozbiórkę stacji paliw

Na razie prezes Unibail-Rodamco Polska informuje, że pozostaje w kontakcie z władzami dzielnicy, przynajmniej w kwestii przebudowy Płaskowickiej.

Mając na uwadze kluczowe znaczenie zarówno drożności ul. Płaskowickiej, jak i całości inwestycji dla mieszkańców oraz klientów Centrum Handlowego, pozostajemy w dialogu z władzami Dzielnicy Ursynów oraz odpowiednimi organami władz miejskich.

Porozumienie z miastem z 2017 roku obowiązuje więc nadal i Płaskowickiej ma być przebudowywana za prywatne pieniądze. Nie wiadomo tylko, kiedy to się stanie. W 2020 roku inwestor odpowiadał, że stanie się to najwcześniej za dwa-trzy lata. Mamy 2024 rok i nic się nie zmieniło.

Pewną jaskółką zmian w rejonie centrum handlowego przy Roentgena jest wydanie w styczniu tego roku przez urząd dzielnicy zgody na rozbiórkę stacji benzynowej Circle K Express znajdującej się przy wjeździe do centrum handlowego. Biuro prasowe koncernu paliwowego nie było jednak w stanie udzielić informacji, kiedy może rozpocząć się rozbiórka tego obiektu. Wygląda to tylko na prace przygotowawcze, które w stan realizacji wejdą dopiero po decyzji o CH "Ursynów" o przystąpieniu do inwestycji. Plan miejscowy nie przewiduje istnienia stacji paliw w obecnej lokalizacji. Dopuszczono ją na terenie za centrum handlowym w kierunku ul. Gandhi.

[ZT]9985[/ZT]

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(20)

BoomBoom

13 5

To co zrobi właściciel gruntu to jego pomysł, choć rynek budowy nowych jest zamrożony, a te już istniejące z trudem znajdują nabywców. Teraz najlepiej funkcjonują parki handlowe. Trudno wyrokować co przyniesie przyszłość, choć to sami konsumenci do tego doprowadzili kupując przez Internet.

Ale problemem jest polityka miasta, bo chcieli zmusić dewelopera do przebudowy układu drogowego, a teraz jaki będzie ciąg dalszy? Ile lat będzie funkcjonowała ta zniszczona i przestarzała drogą? Brakuje kawałka i coś czuję, że miasto nic nie zrobi i będzie machać nam przed nosem jakimiś starymi uzgodnieniami z inwestorem. Ale od machania droga się nie przebuduje. 16:19, 28.02.2024

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

atsats

41 15

Zostawcie to centrum w spokoju- lepszy ten blaszak z Auchanem i OBI + kilkoma stoiskami, niż kolejna upadająca galeria ze sklepami, gdzie nikt nie będzie przychodził, jak ma to miejsce w Galerii Ursynów, Galerii Metro i innych wynalazkach zwanych na Ursynowie "Galeriami".
Duże parkingi, praktycznie wszystko idzie kupić jak nie w Auchan, to z budowlanych w OBI, od biedy jest też RTV Euro AGD, jak ktoś nie umie w Internety.
Budowa galerii jedyne co zrobi, to doklei kilka sklepików typu "bardzo fancy marka którą mało kto kojarzy", czynsze polecą w kosmos, Auchan pewno zmniejszą, OBI i RTV tak samo i będzie kolejna wydmuszka.
Wizualizacja z restauracją na rogu to już w ogóle TOP, bo na bank byłby tam jakiś kebab czy mcdonald z okoliczną patolą jako miejscem spotkań, a nie "Restauracja". 17:11, 28.02.2024

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

natolinnatolin

10 0

galeria Ursynów na Natolinie od początku była źle zarządzana , a przede wszystkim brakowało tam kluczowych marek które do każdej galerii przyciągają; a tu zrobiono coś w rodzaju Land (służew) z minisklepikami które atrakcyjne nie są 10:50, 29.02.2024


GośćGość

3 3

W Leclercu więcej osób kupuje niż w Auchan. Taki wieki sklep jak Auchan nie ma racji bytu. Tylko szkoda bo duży wybór rzeczy kuchennych 11:21, 29.02.2024


xyzxyz

17 10

Szersza Płaskowickiej, ale rozumiem że wtedy druga jezdnia pojawi się też pomiędzy Cynamonową i Dereniową? A może dalej ktoś będzie uważał, że kierowcy będą jeździć przez Gandhi? Nie, nie będą. Wszyscy jadą prosto, co widać po korkach. 18:46, 28.02.2024

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

BoomBoom

15 5

Dokładnie o tym myślałem idąc dziś ul. Cynamonową, która stała od Gandhi. I te wszystkie tiry jadące z niebezpiecznym ładunkiem z zakazem jazdy tunelem jadą ul. Płaskowickiej, a nie naokoło. Czy projektanci z miasta i GDDKiA naprawdę choć przez chwilę wierzyli w swoją fantazję? A burmistrz i jego jedyna miłość parki? Banda ignorantów. 19:05, 28.02.2024


kocurkocur

0 0

A po co? Większość ruchu na Płaskowickiej generuje potok na i z Kabat przez Stryjeńskich, na wprost jeździ garstka. 14:02, 23.05.2024


2BORNOT2B2BORNOT2B

24 2

Eh, wspaniały jest ten lex deweloper. Lata pracy urzędników, projektantów, konsultacji z mieszkańcami, a potem jedna decyzja polityków z rady miasta i cyk, zamiast tego, co zapisano w planie zagospodarowania, deweloper stawia to, co chce. 22:44, 28.02.2024

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

AlwaroAlwaro

3 1

Nie ma co liczyć, że powstanie centrum handlowe w planowanym uprzednio kształcie. Spodziewanie się, że powstanie tu kino, jak jeszcze niedawno pisano choćby na tym portalu, to już czyste fantazje. Pandemia nieodwracalnie zmieniła kształt nowobudowanych obiektów handlowych. Obecnie jest to kilka/kilkanaście sklepów sąsiadujących ze sobą. Nawet małe sklepy znajdujące się po kilka w jednym budynku mają oddzielne wejścia. Dokładnie tak jak ma to miejsce obecnie w Mysiadle. W związku z powyższym poszerzenia ul. Płaskowickiej również się nie doczekamy w najbliższej przyszłości. Paskudny blaszak jeszcze długo będzie tam stał. 10:23, 29.02.2024

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

EnjotEnjot

5 12

Po co tyle galerii handlowych sklepiki w tych galeriach obecnie świecą pustkami 11:25, 29.02.2024

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

xx

8 0

to chyba dawno nie byłeś w centrach handlowych typu Arkadia czy Złote 12:04, 29.02.2024


nie nonie no

19 4

nie zgodzę się z argumentami, że czas dużych galerii h. minął; miałem okazję być w ciągu dnia w Arkadii, czy po południu w G. Mokotów - tam jest tłum ludzi nieprzerwanie, niezależnie od pory dnia; a przy Świętach BN czy czarnych piątkach itp. wrażenie jakby ludzie nie mieli co robić tylko po galerii się szlajać; dodajmy do tego, że byłoby to jedyne tego typu miejsce w tej części W-wy: kolejne to G. Mokotów czy Janki - ale to już inne dzielnice, więc w tym miejscu byłoby to atrakcyjne miejsce i dla Ursynowa, i Piaseczna, i nawet Konstancina i okolic 11:53, 29.02.2024

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

kurkawodnakurkawodna

1 2

Obecnie jest to miejsce spędzania wolnego czasu dla ukraińców 09:31, 01.03.2024


KonKon

7 1

Bedzie galeria jak na Kabatach ;-)))). Tak sie zawsze konczy wycie sasiedzkie "anty-wszystko, nic tu nie bedzie". 09:18, 01.03.2024

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

RaRa

3 3

To może zróbmy jeszcze odnogę metra M1 które obejmą dostęp do Areny Ursynów i do tego centrum handlowego. A później dalej, metro nadziemne do Piaseczna i Zielonego Ursynowa. 10:12, 01.03.2024

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

UrynowiankaUrynowianka

3 6

A dajcie wy spokój temu miejscu, ja jako mieszkanka była bym załamana gdyby to miało powstać. Jeszcze wiecej betonozy..... już lepiej na Kabatach, ale szczerze? na co kolejna galeria...do Galerii Mokotów jest bardzo blisko.....po co to komu.... 08:15, 03.03.2024

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

gfdgfd

0 1

W 90% galerii w Warszawie jest powielany identyczny "zestaw obowiązkowy" sklepów i "marek" (realnie marek nie ma, jest tylko masowy fast fashion). Tylko Klif, Witkac i cześć G.Mokotow maja nieco inna oferte. Starzy wyjadacze handlu, nie chcą stawiać na Ursynowie kolejnego klona, skoro maja pustostany w Arkadii. Nowe marki do Polski nie wchodza, bo Polska jest trudnym rynkiem. Natomiast dobrze i szybko zarabia sie na Polakach na napompowanej do absurdu mieszkaniowce. 17:40, 18.03.2024

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Karola 5Karola 5

0 4

Auchan to duży, przyjemny hipermarket, widzę tam dużo klientów, wszystko można tam dostać. Nie chcę kolejnej, wielkiej galerii. Po co to komu potrzebne ? Obecny hipermarket jest zadowalający w 100 %. Budujcie gdzie indziej. Nie podoba mi się ten nowy projekt. 03:12, 12.04.2024

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

gfdgfd

0 0

Do Radomia! Zróbmy prosto do Radomia. 20:49, 16.04.2024

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

gfdgfd

0 1

Warszawskie galerie handlowe sa nudne jak flaki z olejem. Monotonia oferty powala. W całym mieście jest ten sam zestaw sieciówek z niskiej półki jakościowej. Jedyna odmiana to Kliff, Vitkac i mala cząstka G.Mokótow. Mamy gładkie pominięcie klasy średniej: sa tylko marki popularne i luksus. Klasa średnia ma - w 3 mln aglomeracji - zaledwie kilka sklepów z ubraniami dobrej jakości, co dobrze oddaje sytuację w polskim społeczeństwie: kandydaci do klasy średniej są zaakredytowani po uszy, więc realnie lądują w klasie niskiej i jedzeniowo (dyskonty), i ubraniowo. Moze dzieciom się powiedzie, o ile *%#)!& mieć. 21:17, 16.04.2024

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%