Kilka lat temu Zarząd Transportu Miejskiego (ZTM) podjął decyzję, która wpłynęła na codzienne życie pasażerów komunikacji miejskiej. Przystanki Zaruby i Wąwozowa, początkowe punkty trasy, przeszły proces degradacji z przystanków stałych na przystanki obsługiwane na żądanie. To wywołało mieszane uczucia wśród użytkowników komunikacji publicznej.
Przystanek Zaruby jest często zasłaniany przez samochody zaparkowane na parkingu za przystankiem. Pasażerowie nie zauważają nadjeżdżającego autobusu i nie zdążą „zamachać”. W efekcie autobusy linii 192 lub 166 mogą przejechać obok, nie zatrzymując się na przystanku. To frustrujące dla osób, które chcą skorzystać z komunikacji miejskiej, zwłaszcza rano, gdy każda minuta się liczy.
Mieszkańcy domagają się przywrócenia przystanku jako stałego. Chcą, aby autobusy regularnie zatrzymywały się na tym przystanku. Natomiast przystanek Wąwozowa może pozostać nadal obsługiwany na żądanie.
Codziennie korzystam z przystanku przy Zaruby. To absurd, że autobusy czasem mijają go bez zatrzymania. Przecież to jest przystanek początkowy!
- opowiada oburzona pani Anna, która mieszka w pobliżu.
Usytuowanie przystanku jest naprawdę kiepskie. Samochody zasłaniają widok na autobusy. Przystanek Zaruby to punkt, który łączy nas z resztą miasta. Powinien działać sprawnie. A poza tym, to kto to widział, żeby początkowy przystanek na wielkim osiedlu był na żądanie?
- dodaje pan Paweł, czekający na przystanku.

Rzecznik prasowy ZTM Tomasz Kunert twierdzi, że do tej pory nie dotarły do niego żadne uwagi dotyczące zmiany charakteru tych przystanków.
Charakter danego przystanku autobusowego (stały lub warunkowy – tzw. „na żądanie”) jest ściśle związany z jego wykorzystaniem przez pasażerów. Decyzje o ewentualnej zmianie charakteru przystanku podejmujemy na podstawie pomiarów jego wykorzystania w różnych porach dnia i tygodnia, których wyniki pozwalają określić stosunek liczby tzw. efektywnych zatrzymań do liczby kursów.
- tłumaczy Tomasz Kunert z ZTM.
I dodaje, że przystanek na Zaruby jest przystankiem "na żądanie" nie bez powodu.
Jeżeli odsetek niepotrzebnych zatrzymań przekracza 25 procent, dany przystanek powinien obowiązywać na żądanie. Takie pomiary wykonujemy regularnie na wszystkich liniach, aby na bieżąco dostosowywać ofertę komunikacyjną do zmieniających się potrzeb użytkowników transportu zbiorowego. I tak, dla przystanku Zaruby 01 takich zatrzymań było ok. 64 proc, Zaruby 02 – 49 proc.; dla Wąwozowa 02 - 67 proc., Wąwozowa 04 - 65 proc.; przy czym poza godzinami szczytu było to 50-65 proc.
Dla mieszkańców, którzy chcą zmian jest jeszcze wyjście - należy pisać do ZTM o przywrócenie podstawowego statusu przystanku. Maile przyjmowane są na [email protected], można tez dzwonić na 19115. Jeśli z osiedla popłynie głos o konieczności zmian, ZTM je rozważy.
Masz dla nas temat? Masz zdjęcia lub filmik? Chcesz przekazać informację? Pisz: [email protected] lub dzwoń tel. 600 44 11 76. Możesz też użyć formularza Alert 24. Zapewniamy anonimowość.
[ALERT]1762937596577[/ALERT]
agnik11:21, 12.11.2025
Racja, autobus jest zasłaniany przez parkujące samochody.
Ksiadz03:45, 13.11.2025
Będę się o panią modlił
Misza14:28, 12.11.2025
Trzeba stać i pilnować, a nie przeglądać bzdety na socialach
Walo21:11, 12.11.2025
Otóż to, dziś telefon ważniejszy niż cokolwiek.
albwu19:46, 12.11.2025
przecież autobus wjeżdza w zatokę więc trudno go przegapić
Paulo20:12, 12.11.2025
Ale co to znaczy, że autobus "omija" przystanek?! Jeśli nie jest to przystanek "na żądanie", to kierowca ma obowiązek się zatrzymać. Więc w czym problem?
Q21:09, 12.11.2025
Wystarczy odłożyć telefon na chwilę przed planowanym przyjazdem danej linii i odpowiednio pomachać Kierowcy gdy wymaga tego NŻ. Nic nie zasłaniają auta, to jakaś bzdura. Mieszkańcom to się już w pupach do reszty poprzewracała ale co się dziwić wszak to... Kabaty (...). Tu Prowadzący autobus powinien sam się zatrzymać, wysiąść i zapytać uprzednio rozwijając czerwony dywan czy mości państwo wyrażają chęć podróży danym autobusem.
Jprdle13:49, 13.11.2025
Trzeba po prostu wyjąć nos z telefonu o od razu zobaczy się autobus. I to nie dotyczy tylko tego przypadku.
Szalejąca nawigacja i pełnia księżyca. Praca w karetce
To zacznijcie używać lepszej nawigacji niż paździerza od Google.
Boom
21:28, 2025-12-25
Szalejąca nawigacja i pełnia księżyca. Praca w karetce
Dwa lata temu prosiliśmy o przyjazd i pomoc. Ratownicy dali z siebie wszystko. Szanujmy ich.
Tmk
19:41, 2025-12-25
Śmiertelny wypadek na Wąwozowej. Sprawczyni wciąż bez w
za coś takiego powinna dostać 15 lat. "wyzerowała" niewinną osobę na pasach z własnej winy. wsiadając do auta kierujesz narzędziem, które może zabić a jak nie widzisz bo Cię słońce oślepia to zwalniasz przed każdym przejściem. skandaliczne, niewyobrażalne, trudne do pojęcia co wyprawia prokuratura, kpina i plucie w twarz ludziom.
Marcin
17:45, 2025-12-25
Śmiertelny wypadek na Wąwozowej. Sprawczyni wciąż bez w
Wchodząc na przejście dla pieszych zawsze staram się złapać kontakt wzrokowy z kierowcą, po woli niech się zatrzyma. Nie wiem jak można wejść na przejście i zostać przejechanym.
Marcin
12:33, 2025-12-25