Ma 452 metrów długości, łączy Śródmieście z Pragą, kosztował ponad zakładane 121 mln złotych i w czwartek przed godz. 18 został otwarty. Co takiego? Most pieszo-rowerowy między brzegami Wisły na wysokości Karowej oraz Okrzei. Jedna z najważniejszych inwestycji miejskich ostatnich lat. Przez wielu wykpiwana i wyszydzana, krytykowana za ogromne koszty.
Dziś po dwóch latach od rozpoczęcia robót na moście pojawili się pierwsi spacerowicze. Uroczystego otwarcia nie było. Po prostu przed 18 mieszkańcy wkroczyli na kładkę. Z godziny na godzinę tłum narastał. Pierwsze wrażenia są bardzo dobre.
Most jest fenomenalny! A ten widok na linię wieżowców zapiera dech w piersiach!
- mówi nam pani Karina.
Most wije się między brzegami Wisły, przybierając formę błyskawicy. Na środku konstrukcji znajduje się część z tarasem widokowym. Można usiąść i podziwiać rzekę oraz panoramę Warszawy - lewobrzeżną z wieżowcami i zieloną prawobrzeżną.
Obawy pieszych wzbudzała kwestia braku rozdzielenia ruchu rowerowego od spacerowiczów. W czwartkowy wieczór to rozwiązanie zdało egzamin. Nikt nie pędził na jednośladzie, ludzie raczej je prowadzili.
Po godz. 18 na moście pojawił się prezydent Rafał Trzaskowski.
Liczę na to, że stanie się on symbolem Warszawy. Będzie służył pieszym i rowerzystom jako miejsce rekreacji, z którego warszawianki, warszawiacy i nasi goście będą chętnie korzystać. O tych walorach warto przekonać się na przykład podczas świątecznego spaceru – i zabrać nad Wisłę bliskich. Kto jeszcze nie był – serdecznie zapraszam!
- zachęcał.
Wieczorem wrażenie zrobi dodatkowo iluminacja z napisem "Połączy nas Warszawa", która będzie zdobiła kładkę do 5 maja.
Jak przypomina ratusz, most pieszo-rowerowy został zaprojektowany przez warszawską pracownię Schuessler Plan – na podstawie pracy magisterskiej Małgorzaty Dembowskiej – napisanej pod kierunkiem prof. Ewy Kuryłowicz na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej. Wybudowała go firma Budimex. Ostateczne koszty będą wyższe niż założone 121 mln złotych. ZDM informuje, że trwa rozliczanie faktur wykonawcy.
Jednopoziomowy most wspiera się na siedmiu podporach z żelbetu. Na lewym brzegu, przed ostatnim filarem, przeprawa poszerza się na dwie rampy, które zostały przerzucone nad bulwarami na wysokości chodnika Wybrzeża Kościuszkowskiego. Most został wykonany ze stali pokrytej farbą, która imituje kolor kortenu. Taki materiał i powłoka są odpowiednie ze względu na dużą wilgotność nad rzeką.
Nowy obiekt rozciąga się na długość 452 metrów i pod tym względem stał się jedną z najdłuższych tego typu przepraw na świecie – dłuższej o 127 metrów od londyńskiego Millennium Bridge, jednego z najbardziej znanych tego typu obiektów na świecie. Szerokość konstrukcji wygiętej na kształt błyskawicy jest zmienna i w najwęższym punkcie wynosi 6,9 m, a nad nurtem rzeki rozszerza się do 16,3 m.
Most poza funkcją komunikacyjną ma także walory rekreacyjne. W dwóch miejscach linia konstrukcji przeprawy załamuje się. W tych „zagięciach” konstrukcja jest znacznie szersza, aby piesi i rowerzyści mogli zejść na bok i bezpiecznie podziwiać widoki na Wisłę i Warszawę, a zwłaszcza jej zabytkowe centrum – wpisane na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Dlatego specjalnie z myślą o osobach chcących odpocząć konstrukcja została wyposażona w drewniane siedziska. Brak ruchu samochodowego i piękna panorama miasta pozwolą spacerowiczom i rowerzystom na chwilę relaksu.
Nowy most znacznie przybliżył lewobrzeżną Warszawę do centrum – fizycznie i symbolicznie. Piesi spacerem mogą pokonać przeprawę w ciągu 6 minut, rowerzyści przejadą nią w 2 minuty. Miasto zapowiada, że po jego otwarciu oraz rewitalizacji ul. Okrzei wraz z ul. Ząbkowską, stanie się on nową osią – praską wersją Traktu Królewskiego.
Do tej pory ul. Okrzei kończyła się nadwiślańskimi zaroślami. Po otwarciu mostu, idący tą trasą, w kilka minut znajdzie się na Bulwarach Wiślanych, a kierując się dalej wzdłuż ul. Karowej, szybko trafi w okolice Krakowskiego Przedmieścia.
Most pieszo-rowerowy odmieni również wygląd centrum stolicy – zbliżając do siebie śródmiejskie bulwary z Pragą. Jest to ważny etap projektu Nowe Centrum Warszawy, który podnosi jakość przestrzeni miejskich po obu stronach Wisły. Most pozytywnie wpłynie na funkcjonalność okolicy ul. Okrzei na Pradze. Trwają już prace projektowe, a po ich zakończeniu ulica ta i jej okolice całkowicie zmienią swój charakter
- mówi prezydent Rafał Trzaskowski.
Po oddaniu pieszym i rowerzystom mostu Zarząd Dróg Miejskich ma przystąpić do prac przygotowawczych przy wytyczeniu przejścia dla pieszych przy ul. Karowej. Będzie ono „przedłużeniem” mostu i wyposażone zostanie w sygnalizację świetlną i przejazdy rowerowe. Nowa „zebra” powinna być gotowa do końca wakacji.
[FOTORELACJA]5598[/FOTORELACJA]
Xyz21:44, 28.03.2024
Wyjątkowe guano. Do tego lamenty, że miasto nie ma kasy a tu się wywala ze 150 mln. I co to w ogóle ma wspólnego z Ursynowem?
Bążur21:46, 28.03.2024
To jest miś na skalę naszych możliwości. Ty wiesz co my robimy tym misiem? My otwieramy oczy niedowiarkom.
Boom21:53, 28.03.2024
Nie ta dzielnica.
Użytkownik00:42, 29.03.2024
Naruszono regulamin portalu lub zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.
aster10:09, 29.03.2024
powinni ten hajs wydac na drogi dla samochodow, i na miejsca parkingowe. Kto to widzial zeby po moście chodzić jak moż na samochodem pojechać?? Niech ktoś powstrzyma Trzaskoskiego!
agnik13:41, 29.03.2024
Ty na poważnie?
aster14:08, 02.04.2024
a jak myślisz? ;)
Ważniak 11:45, 29.03.2024
Deweloper od strony Kłopotowskiego już zaciera rąsie na plny 💩
Pyton12:08, 29.03.2024
Wybory coraz bliżej.
Na lewo lewy most, na prawo lewy most, jak to śpiewał Staszewski.
Paulo14:43, 29.03.2024
Ja bym zaśpiewał na lewo most, na prawo most, a dołęm szambo płynie,,,, Pasuje do obecnej sytuacji, 🙂🙂🙂
Czekając na królestw18:18, 29.03.2024
I,i ja mówię ci, że ci, co władzę mają,
Robią syf i w tym syfie się tarzają.
I mówię ci, że ten, kto ma władzę,
Niech zawsze, zawsze budzi w tobie odrazę.
Niezależnie, kto to będzie.
I niezależnie, skąd on będzie.
Ella12:46, 29.03.2024
Świetna wiadomość. Miasto zmienia się na lepsze pod każdym względem! Widać kto jest skutecznym i słowny, prezydentem Warszawy! A na Ursynowie za nami dwie kadencje rządów PO i jak wiele się poprawiło do tej pory. Ile przybyło terenów zielonych! Park Cichociemnych, park pod Kopą Cywila, Park przy stawie św. Jana, zaraz będzie Górka Wynalazków i jeszcze ten Park POW. Także, w nadchodzących wyborach postawmy na to, co się sprawdzało do tej pory i nie marnujmy głosów na nieprofesjonalistów. Jeszcze raz brawo Panie Prezydencie Rafale i Panie Burmistrzu Robercie!!!
Joker18:11, 29.03.2024
Fakt bo to iście wybitni partacze i fanatycy urządzania kiczu, mocno przychyli deweloperom.
@Ella15:17, 02.04.2024
łubu dubu ...
Docent marcowy12:57, 29.03.2024
Pan prezydent nam przedstawił przed wyborami, co potrafi. Szkoda gadać, życzę i jemu, i Redakcji, i Czytelnikom portalu zdrowych i radosnych Świąt.
bike16:26, 29.03.2024
ilość osób na otwarciu pokazuje jak ważne są inwestycje pieszo-rowerowe. Niestety wciąż jest ich zbyt mało.
GringO18:14, 29.03.2024
Przyszli bo to ciemnogród przepełniony lemingami, postaw kibel plastikowy na środku wisły i zrób przejście z palet to będą tam miliony ludzi z telefonikami ha ha
aster14:09, 02.04.2024
@GringO czyli inwestycja ma swoich odbiorców i cieszy sie zainteresowaniem, więc w czym problem?
gfd17:55, 29.03.2024
Co będzie z drugiej strony tego mostu, na Pradze? Kto będzie regularnie używał tej kładki?
Spaślak10:02, 30.03.2024
Przecież jest tam gigantyczne nowe osiedle, nawet kolor kładki został pod elewacje dobrany 🤣
gfd18:07, 29.03.2024
Ostatnio jest moda wśród lokalnych wladcow na budowę kładek pieszo-rowerowych. W jednym dużym mieście na Zachodzie tez taka otworzono z wielka pompOM. Najpierw byly tłumy, zeby zobaczyć, a teraz, po roku czy dwóch, wiatr hula. Puchy w dni robocze, spacerowicze nieliczni w dni wolne od pracy.
Kto będzie w Warszawie od listopada do marca tamtędy sie przemieszczał, pieszo lub na rowerze??? Oby to nie był mis na miarę naszych czasów. Za te misie ty płacisz, drogi czytelniku, twoje dzieci, zona, mama, ja i ten pan obok, a inni maja z takich misiów 2O%, jako konsultanci.
Nick06:07, 30.03.2024
A w Krakowie byłeś, Misiu przemądrzały?
MIŚ10:42, 01.04.2024
To alegoria rządów POzerów i nieudaczników - droga z nikąd do nikąd za kosmiczne pieniądze
Visualisateur21:14, 02.04.2024
Będzie użytkowana tylko podczas dobrej pogody, czyli przez jakieś 50 dni w roku. Czyli jest to bardzo droga i niepotrzebna inwestycja. Krzywa, dziwna w kształcie, brzydka. Od strony ulicy Karowej brak wygodnego wejścia. Symbol prezydentury półtorametrowego plus.
4 3
Lamenty są polityczne, nawet nie wiesz ile np. z takiego mza wraca do kasy ratusza... ale pieniędzy nie ma i nie będzie.
6 11
malkontentów nigdy nie brakuje. Jak jesteś pisowiec to wyprowadź sie na podkarpacie. Mnie się podoba