Głośnym echem na Ursynowie odbiła się historia kobiety potrąconej na przejściu dla pieszych w biały dzień przy dobrej pogodzie. Pod koniec marca kierująca srebrną Skodą potrąciła pieszą na oznakowanej zebrze przy Belgradzkiej pomiędzy aleją KEN a Braci Wagów. Kobieta trafiła do szpitala.
W odpowiedzi na głosy mieszkańców radni z Nowej Lewicy zażądali zmian na Belgradzkiej. Chodzi o dokończenie reorganizacji ruchu na tej ulicy, zapoczątkowanej kilka lat temu po wschodniej stronie alei KEN.
- Byłem mocno wstrząśnięty wiadomością o potrąceniu na Belgradzkiej, znam tę okolicę, to spokojna lokalna ulica. Wysiadając z autobusu czy idąc na drugą stronę do sklepu, nie powinniśmy się tam bać o życie i zdrowie. Totalnie nie rozumiem, czemu udany program modernizacji został urwany po ukończeniu jednego odcinka. Liczę na to, że miasto przemyśli swoje priorytety i przeznaczy odpowiednie środki na dokończenie modernizacji ulicy - mówi radny miejski Marek Szolc z Lewicy.
Chodzi o przebudowę, którą wykonano w 2014 roku, ale tylko w połowie. Od alei KEN do Rosoła zamiast dwóch pasów pozostawiono po jednym w każdą stronę. Zostały też wyznaczone równoległe miejsca parkingowe, pojawiły się wysepki na przejściach oraz ograniczniki parkowania w pobliżu zebr.
Jak podkreślają radni, remont tylko jednej części ulicy jest niewystarczający. Zmian nie wprowadzono nie tylko na szerokim zachodnim odcinku Belgradzkiej, ale też przed skrzyżowaniem z aleją KEN od strony wschodniej.
Ratusz w odpowiedzi na pytanie, dlaczego wyremontowano tylko pół ulicy, dość mgliście wyjaśnia, że projekt został przygotowany i zrealizowany "wg wskazówek urzędu dzielnicy Ursynów". Jak nie wiadomo, o co chodzi, to chodzi o pieniądze. Dzielnica nie dysponowała wówczas środkami na zmiany na całej ulicy, nie chciała też narażać się kierowcom - był to okres przedwyborczy.
Miasto zapowiada jednak wznowienie prac nad planami zwężenia zachodniego odcinka Belgradzkiej. W maju ratusz wysłał prośbę do ZDM o przygotowanie odpowiedniego projektu na odcinku drogi między aleją KEN i ul. Stryjeńskich.
- Jeżeli taka prośba została skierowana w maju, to z dużym prawdopodobieństwem zajmie to długie miesiące. Po wpisaniu na listę oczekujących trzeba trochę poczekać. Mamy około 500 projektów do zrealizowania, a jesteśmy w stanie zrobić kilkadziesiąt rocznie. Oczywiście, nie robimy ich zgodnie z kolejnością zgłoszeń tylko w zależności od priorytetów. Te projekty, które mają poprawić bezpieczeństwo na drodze mają pierwszeństwo. Ale niestety to się odbywa kosztem tych pozostałych - mówi Mikołaj Pieńkos z Zarządu Dróg Miejskich pytany przez nas o to, kiedy taki projekt mógłby zostać przygotowany.
Radni uznają tę odpowiedź za niewystarczającą.
- Jak zwykle temat bezpieczeństwa ZDM traktuje per noga. Odpowiedzi są obiecujące, ale wymijające i bez żadnych konkretnych terminów realizacji. Nie wiem, na co chce czekać miasto, aż dojdzie do kolejnego wypadku? To jeszcze jeden przykład, typowego dla ZDM "niedasizmu" - ostatnio rozkopali ogromny kawałek Puławskiej, ale stwierdzili, że szkoda im czasu, żeby przy okazji ją zmodernizować, więc po ponad roku robót drogowych zostaniemy się nadal z parkowaniem na chodnikach i bez drogi dla rowerów - komentuje radna miejska Lewicy Agata Diduszko-Zyglewska.
Mieszkańcy widzą potrzebę zmian już teraz. Pytani przez nas przechodnie zwracają uwagę, że ulica po zachodniej stronie KEN jest przewymiarowana jak na obecne potrzeby kierowców.
- Proszę zobaczyć, że mieszkańcy parkują w tym miejscu, ponieważ nie ma innej możliwości zaparkować gdzie indziej. Ruch tutaj nie jest duży i nikomu to nie przeszkadza. Z łatwością samochody i autobusy przejeżdżają. To nie jest główna ulica, aby była szeroka na cztery pasy. Stworzenie wyznaczonych miejsc parkingowych poprawiłoby komfort kierowców. A wiadomo, jak jest ciaśniej, to kierowcy jeżdżą wolniej, więc pieszy jest bezpieczny - mówi Bogdan.
Podobnego zdania jest Aneta. - Sama wiem z doświadczenia, że jadąc w stronę Rosoła, człowiek zwalnia. Jest jeden pas i trzeba bardziej uważać. Moim zdaniem powinni zwęzić także tę jezdnię, aby było bezpieczniej zarówno dla pieszych, jak i kierowców - mówi mieszkanka osiedla przy Małej Łąki.
momentu13:34, 23.08.2023
Ta zmiana jest bardzo potrzebna!!!! Jak najszybciej. Po co tyle betonu!
Brawo brawo!13:53, 23.08.2023
Śmiało, niech zwężają! Tak nas straszyli, że zwężenie Dereniowej sparaliżuje ruch, a zamiast tego nic się nie stało, a czuje się tam bezpieczniej niż przed przebudową. To bardzo dobry kierunek! Oby tak dalej (i nie mam nic przeciwko, by dalej tak działać)!
~tymczasowy13:53, 23.08.2023
Żadnej zmiany!!! Nie jest potrzebne!!! Od lat tam wypadku nie było, jeden wypadek nie może powodować takich zmian, to jest bez sensu!!!!
Lajkra princess14:22, 23.08.2023
Najwięcej do powiedzenia mają radni, którzy Ursynów znają z google maps. Co Szolc i Diduszko mają wspólnego z Ursynowem? Zwisa mi kalafiorem, czego więc chcą ci radni i do tego z kilku procentowym poparciem. Może młody diduszko niech się jeszcze dla efektu na jezdni połozy, wprawiony w tym, no chyba zgoda?? Na jednopasmowej Wąwozowej na przejściu też był wypadek. Na jednopasmowym odcinku Stryjeńskich na przejściu przy bloku nr 15 też był wypadek. Na zwężonej już Dereniowej na przejściu też były. Samo zwężenie nic więc nie daje. A tą ulicą dojeżdżają autobusy do metra i utkną w korku. Ale żeby o tym wiedzieć, trzeba tu mieszkac, a nie jak Szolc chodzić po każdej dzielnicy i jojczyć o zwężenia. Wypad od Ursynowa trolle.
Anonimowy15:23, 23.08.2023
Akurat słynna rodzina Diduszko jest z Ursynowa...
Lajkra princess15:48, 23.08.2023
A to ciekawe, bo dopiero co wczoraj był tutaj na HU artykuł: Dwaj ursynowianie na listach Lewicy do Sejmu: Gadzinowski i jakiś koordynator partii Razem. A Diduszko też startuje. Chyba, że kiedys tu pomieszkiwała, ale ja jej z żadnej historycznie aktywności dla Ursynowa nie kojarzę.
Dzyń dzyń14:36, 23.08.2023
Nikt z mieszkancami zwężenia Belgradzkiej nie konsultował, więc o jakich dawnych planach mowa? W planach to było przedłużenie Belgradzkiej do Pileckiego, więc ak miasto tak lubi wracać do planów, to niech wróci w końcu do tego przedłużenia obiecanego jeszcze przez HGW w Programie dla Warszawy. No chyba Szolc z Diduszko poprą? A redakcja jak zwykle przy zwężeniach - nagle znajduje mitycznych mieszkańców za poparciem, ale głosów przeciw już wam zabrakło? Żenujacy artykuł.
nnn15:17, 23.08.2023
A tak pomijając czy opinie mieszkańców za i przeciw są prawdziwe.
Połowa belgradzkiej jest zastawiona zaprakowanymi samochodami, więc co za różnica czy zwężą czy nie. Nie ma żadnej. Może tylko niepotrzebny kolejny remont.
A przedłużenie do pileckiego jest niepotrzebne, nie pomoże na korki na stryjeńskich bo one są "do wilanowa i z powrotem". Bo wyjazd z tunelu na Wilanów jest za daleko oraz stryjeńskich jest 1 a nie 2 pasmowa duzymi kawałkami.
Dzyń dzyń15:36, 23.08.2023
Owszem, przedłużenie Belgradzkiej jest potrzebne właśnie przez korki na Płaskowickiej. Dzięki temu mieszkańcy Kabat będą mogli te korki ominąć. Zresztą przedłużenie to nie tylko obietnice HGW (zapisane w jej programie dla Ursynowa), ale też zawarte w analizie/prognozie ruchu dla tej części Ursynowa po otwarciu POW - Belgradzka ma przejąć zdecydowaną część ruchu ze Stryjeńskich i odciążyć ruch na Płaskowickiej.
Auta parkują tylko na krótkim fragmencie. Jja akurat dojeżdżam 179 z Kazury do metra, więc ja tego zwężenia od Stryjeńskich do KENu nie chcę. Zresztą skoro wg Ciebie to nie ma znaczenia, czy zostanie zwężona bo i tak już jest, to o co chodzi? Po co w takim razie zwężać? Czy chodzi tylko o przewalenie kasy? Wg mnie to jak jest zorganizowany odcinek od KEN do Rosoła to dramat, tam nic nie widać, przejścia masakra. Do tego pędzący ddr-em rowerzyści w pompie mający pieszych. Dużo bezpieczniej i widoczniej jest od KEN do Stryjeńskich. Teraz się Szolc będzie wycierał Jednym wypadkiem na 20 lat
Dzyń dzyń15:37, 23.08.2023
(*) Kabat i Natolina oczywiscie
Dzyń dzyń16:11, 23.08.2023
A i jeszcze, bo dopiero doczytałem, że Ty coś o Stryjeńskich. No więc nie, Stryjeńskich jest głównie *%#)!& Od Przy Bażantarni do Płaskowickiej jednopasmowy jest tylko 100 metrowy odcinek i tylko w kierunku Płaskowickiej. A miejscami (przed skrzyżowaniem z Belgradzka) i trzypasmowy, zresztą na większym odcinku trzypasmowy niż jednopasmowy:). W stronę kabat są dwa pasy i dzięki temu na tym odcinku nie ma nigdy korków. Czego nie da się powiedzieć o totalnie schrzanionym odcinku w stronę Płaskowickiej, gdzie korek w szczycie jest praktycznie do Przy Bazantarni.
Dzyń dzyń16:15, 23.08.2023
Nie wiem skąd u mnie te chińskie znaczki. Komentowanie na HU od pewnego czasu to jakiś dramat. Miało być: No więc nie, Stryjeńskich jest głównie *%#)!&
Dzyń dzyń16:19, 23.08.2023
Znowu widzę to samo. Napiszę cyfrą: 2 pasmowa. Stryjeńskich ma głównie po dwa pasy.
nnn23:08, 23.08.2023
widze ze walnalem babola. chodzilo mi o korki na plaskowickiej a nie stryjenskich. i o to ze tam jest 1 pas duzymi odcinkami. korki masz od pulawskiej. potem od obi. i na kolejnych rondach. caly ruch idzie na wilanow a nie na kabaty.
przedluzenie pileckieho-belgradzka skroci ci ruch na malym odcinku miedzy pileckiego i stryjenskich a nie calej trasie.
Cala trase mozesz sobie skrocic skrecaja duzo wczesniej w Gandhi. do Ken i juz Ken masz na kabaty szybko i prawie bezkorkow. Serio sprobuj tak kiedys i obiektywnie ocen. Ewentualnie jak jedziesz na wawozowa to od gandi jedziesz dereniowa tez bez korkow. sprobuj i ocen bez zacietrzewienia.
Dzyń dzyń15:35, 24.08.2023
Bez zacietrzewienia oczywiście. Intencją nie powinno być to, żeby tłoczyć ruch przez środek Ursynowa czyli Gandhi i KEN, tylko obrzeżami - zwłaszcza dla mieszkańców Natolina, Kabat wzdłuż ul. Stryjeńskich to bez sensu. Do jazdy przez KEN oprócz nakładania drogi zniechęcają też idiotycznie zrobione ronda przed KEN/Płaskowickiej jadąc w stronę Kabat, które generują tam wieczny korek. Można oczywiście wczesniej Dereniową, ale tu też żadna frajda, bo wjechać na rondo w stronę Kabat też trzeba często sporo odstać. Zresztą po to przecież zwężono Dereniową, żeby ludzi zachęcić do jazdy Pileckiego i Płaskowickiej i omijania Dereniowej. Niestety, Ursynów został podzielony tranzytem na Wilanów i jest podporządkowany temu ruchowi wzdłuż Płaskowickiej. A przedłużenie Belgradzkiej było w planach Ursynowa od zawsze, kiedyś w ogóle jako ulica Welwetowa.
eg08:28, 30.08.2023
I którędy chciałbys puscic ten przedłużony ruch? Pod oknami ludzi mieszkających na Kazury? Bo inaczej sie nie da - przy górce masz park , co oznacza, likwidację parkingu pod górką i fragmentu terenu górki za kościołem, tylko po to żebyś w godzinach szczytu był 5 minut wcześniej w domu. Gdyby na etapie projektu POW , ktoś pomyślał i zrobił zjad na Wilanów w okolicach Rosoła/Branickich to nie byłoby tego problemu. A tak "madre głowy" wymyśliły, że można objechać pół Ursynowa (Ghandi, Rosoła) żeby skręcic na Wilanów - tylko jakoś mało chętnych do takiej jazdy.
Warszawiak14:44, 23.08.2023
Czy nie mają co z pieniędzmi robić? Idą niespokojne czasy. Studnie oligoceńskie na Ursynowie polikwidowane lub nieczynne, żadna nie ma zasilania awaryjnego. Jeśli kiedyś staną wodociągi ludzie będą wodę z kałuż pić. Bałwany nie myślą, żeby dzielnicę w wodę zabezpieczyć, tylko zwężanie ulic im w głowie.
nnn15:11, 23.08.2023
O której Oligocence mówisz że nie działa? Tą koło belgradzkiej właśnie? To może doczytaj że zamknął ją sanepid bo woda jest niezdatna do picia w niej.
głos rozsądku15:18, 23.08.2023
Niezdatna to jest instalacja, więc trzeba ją wyremontować, założyć nowe filtry i czerpać dobrą wodę, a nie zwężać potrzebne ulice.
nnn23:15, 23.08.2023
czytalem o tej oligocence. jest niezdatna do picia. i nie tylko z powodu instalacji.
głos rozsądku23:36, 23.08.2023
Nieprawda.
Xyz15:22, 23.08.2023
"...zostaniemy się nadal z parkowaniem...". Pani Diduszko, to jakaś gwara spod Hajnówki czy skąd?
mest16:01, 23.08.2023
Zwężenie Belgradzkiej zablokuje puszczenie tamtędy ruchu z jej możliwego przedłużenia do autostrady. Konieczne jest zatem NAJPIERW rozstrzygnięcie kwestii 1. czy nigdy nie powstanie to przedłużenie? 2.jeśli jednak powstanie, to gdzie puście ruch: a) w Stryjeńskich i Wąwozową, którą... poszerzycie, bo już teraz sie blokuje czy b) w zwężona Belgradzka? Gdy odpowiemy ostatecznie na te pytania, czyli zostanie uchwalony plan zagospodarowania, wtedy można, zdecydować co z Belgradzka, bo tak na huraaaaa zwężanie z powodu jednego wypadku na 30 lat jest odrobinę... pochopne.
Linked18:15, 23.08.2023
Oczywiście to dobry pomysł. Proszę o zwężenie Anody do jednego pasa na wysokości SGGW. Oczywiście ze względów bezpieczeństwa i konieczności uspokojenia ruchu.
dobry pomysł21:17, 24.08.2023
Cierpliwości. Rosoła i Anody aż się prosi o przeznaczenie jednego pasa na buspas.
MrFrosty21:22, 23.08.2023
bardzo dobry pomysł!
mieszkaniec 22:07, 23.08.2023
głupota, na 'ulepszonym' odcinku wychodząc zza zaparkowanych samochodów wcale nie czuję się bezpieczniej
Wbjs23:56, 23.08.2023
Kretyński pomysł z tym przedłużaniem Belgrackiej do Pileckiego ! Dopiero co zrobiono park , i co , zniszczyć go ? Bo to by się z tym wiązało . A korzyści żadnych .
JanuszX01:30, 24.08.2023
Czego innego spodziewać się po radnych lewicy? Jest tyle istotnych spraw do załatwienia ale nie..jeden wypadek nie może mieć wpływu na taką decyzję..potrącenie na pasach może zdarzyć się wszędzie i dużo większa szansa jest na to na wyremontowanym już odcinku ponieważ przejścia zostały tak niefortunnie zaprojektowane, że kierowcy nie widzą pieszych a piesi kierowców przez zaparkowane auta. Przejścia na wskazanym odcinku pozwalają każdej ze stron widzieć wszystko wyraźnie i zdecydowanie trudniej o wypadek. Dodatkowo w przypadku wspomnianego wypadku, nie bronie kierowcy ale nie wystarczy przepis, że pieszy ma pierwszeństwo, uważać trzeba zawsze i wszędzie
ojtam01:54, 24.08.2023
bzdurny pomysł. Bezpieczeństwo zależy od ludzi którzy jeżdżą samochodami i od pieszych którzy przechodzą przez ulice.
Myslicie ze jeśli kierowca-chuligan będzie jechał wąską ulicą to będzie ona bezpieczniejsza niż ulica szeroka?
nnn11:03, 24.08.2023
jeśli dasz mu drogę 2 pasmową bez ograniczeń to będzie jechał jak łoś, ale jak mu zwęzisz to 1 pasa i walniesz ostrą chopkę to ma do wyboru gnać albo rozwalić samochód.
Wyborowa8009:24, 24.08.2023
Głosowali na tych którzy to rządzą wykwintnie miastem to niech teraz cierpią ani trochę nie jest mi ich żal a wręcz chce mi się śmiać. Miasto, dzielnica w którym absurd goni absurd a podlewa się to wszystko kiczem za *%#)!& plnów jest idealna poprostu do życia ?
Johny09:41, 24.08.2023
Hej Haloursynów, przemyślcie jeszcze raz tę Waszą nową reklamozę, bo naprawdę aż żal na tę stronę wchodzić. Rozumiem, kasa itp, ale czy za cenę braku odsłon? Czy w ostatecznym rozrachunku się to Wam opłaci?
agnik11:21, 30.08.2023
mój mąż juz przestał tu wchodzić bo reklamy go wkurzają. Te zdjęcia które trzeba klikać też są wkurzające
MBe 09:47, 24.08.2023
Po zwężeniu Belgradzkiej na odcinku Lanciego - Rosoła widoczność w okolicach przejść dla pieszych jest fatalna. Czas na zmiany na odcinku KEN - Stryjeńskich i zamianę dobrego na gorsze. Oczywiście za nasze, podatników, pieniądze.
Śmiech przez łzy10:10, 24.08.2023
"Władcy Warszawy" swoje zawężone horyzonty myślowe przekuwają na naszą smutną rzeczywistość
Nick13:36, 24.08.2023
Niech radni przyjdą na Dereniowej. Więcej ludzi i to dużo, jeździ po chodniku. Po co więcej zmieniać?
Ursynowiak15:28, 24.08.2023
Jak zawsze wywalanie pieniędzy obywateli na to, co nie jest konieczne. Na pewno znajdzie się parę dużo pilniejszych prac poprawiających bezpieczeństwo ruchu pieszych i samochodów ale tak nie da się "czegoś na boku przytulić"...
Cill Blinton15:40, 24.08.2023
Diduszko i Szolc? A co to za cyrkuśniki? Jeśli jeden wypadek na Belgradzkiej ma być dla nich pretekstem do bicia piany o zwężenie jezdni, to gdzie byliście trolle jak rowerzyści zderzali się łbami na ddr-ach na KEN czy Rosoła? Czy wtedy trzymacie japę w kuble, bo wam do teorii nie pasuje? Gońcie się darmozjady z Ursynowa jak najdalej, albo was sami pogonimy.
Boom17:24, 24.08.2023
Jak chcecie się pokazać raz na kilka lat to zróbcie przejścia dla pieszych przez ddr i usuńcie rowerzystów z chodników, szczególnie gdy obok jest ścieżka rowerowa.
Wrzos18:34, 24.08.2023
Bardzo dobry pomysł! Przypominam, że obok jest Szkoła podstawowa, ogromna btw - stworzyć możliwość bezpiecznego dojścia do szkoły a także dojazdu do niej na rowerze. Promuje się "Rowerowy maj", to należałoby zrobić ścieżki rowerowe po dwóch stronach Belgradzkiej. Jestem zdecydowanie za zwężeniem. Przebudować np tak jak jest w Kopenhadze: chodnik, ścieżka rowerowa, wąski pas na parkowanie aut wzdłuż jezdni i jedno pasmowa droga.
Rozsądek23:05, 26.08.2023
Chłopie nie urządzaj innym życia bo nikt sobie tego nie życzy. Najgorzej jak ideologia bierze górę nad zdrowym rozsądkiem. Po co wydawać pieniądze na dwie ścieżki rowerowe skoro nawet jedna nie jest w pełni wykorzystana? Łatwo się wydaje nie swoje pieniądze. Żeby zapewnić bezpieczne przejście wystarczą w ostateczności światła - nie trzeba zwężać całej ulicy.
dobry kierunek21:13, 24.08.2023
Dobry kierunek. Zmiany jednak zbyt wolne. Czas doganiać Paryż gdzie infrastruktura rowerowa rozwija się bardzo prężnie. Jeden pas dla aut plus buspas z ruchem rowerowym to byłaby dobra droga.
Ola22:17, 24.08.2023
Rewelacyjne pomysły! Zróbmy wszystkie ulice z jednym pasem w każdą stronę, łącznie z autostradami. A reszta dla pieszych, rowerów i kaczek z młodymi! Będzie bezpieczniej! Super pomysł!
Góral z Kazury22:40, 24.08.2023
A nie lepiej założyć sygnalizacje świetlną „na żądanie” na przejsciach ? Czy to takie trudne? Nawet na Ursynowie ludzie odczuwają XXI wiek, - elektryczne auta, elektryczne rowery, smartfony a założenie przycisku zmiany świateł przy przejściach dla pieszych czy rowerzystów ma być wielki problem ?
Boom11:35, 25.08.2023
Oczywiście, że trudne. Te rozwiązania były już wyśmiewane na przejściach m.in. na Płaskowickiej. Najpierw progi, potem ostrzegawcze błyskadełka, radar, a na koniec światła, jakby od razu nie można było ich zrobić. Ale ruch na Belgradzkiej jest nieporównywalnie mniejszy niż na Płaskowickiej, a sam pomysł zmian to tylko sposób na zwrócenie na siebie uwagi przez radnych znikąd.
tej16:57, 25.08.2023
A może zrobić światła na rządanie dla kierowców :)
Boom17:59, 25.08.2023
Takie światła na żądanie kierowców są stosowane od wielu lat. Sterowanie odbywa się za pomocą pętli indukcyjnej wykrywającej pojazdy. Nic nowego.
Proboszcz22:44, 24.08.2023
I pewnie rozkopią Belgradzka po obu stronach na 2-3 lata ??? bo przetarg musi wygrać najtańsza firma „krzak”
Natolin23:45, 24.08.2023
O tak, zwężajcie, zwężajcie, to doprowadzicie do tego, że samochody z braku miejsca będą jeździć po ścieżkach rowerowych, które są szerokie i wygodne. Przecież od dawna wiadomo, że rower żeby się poruszać potrzebuje więcej miejsca niż auto. Samochodziarze też chcą zostać świętymi krowami ruchu.
Proste22:49, 26.08.2023
Nie głosujcie na ludzi którzy utrudniają wam życie w imię ideologii.
Mieszkaniec10:58, 27.08.2023
Jak zweza I będą samochody parkować po bokach to dopiero będą wypadki jak w czesci przy Rosoła człowieka widać w ostatniej chwili jak już na pasy wejdzie
20 10
Po jajco. Mam nadzieję, że pomogłem. A beton to masz między uszami