Ursynów siedzi na bombie! Ze względu na ograniczenia w tunelu POW kierowcy tirów z materiałami niebezpiecznymi jeżdżą teraz przez centrum naszej dzielnicy. Taki wyznaczono im objazd.
Po otwarciu tunelu POW ulicami naszej dzielnicy codziennie przejeżdżają ciężarówki z niebezpiecznymi materiałami. Tiry z paliwem, gazem czy innymi substancjami tuż przed wjazdem do tunelu zjeżdżają na Ursynów i ulicami miejskimi przejeżdżają na drugi jego koniec.
- Cysternę z ciągnikiem zauważyliśmy, jadąc z Wilanowa na Ursynów. Jechała ze wschodu trasą S2. Obserwowaliśmy ją do momentu, gdy skręciliśmy w Braci Wagów. Cysterna pojechała dalej na zachód Płaskowickiej - zaalarmował naszą redakcję pan Adrian.
W głowie mu się nie mieściło, że ciężarówki z bardzo niebezpiecznymi substancjami jeżdżą teraz codziennie przez ursynowskie osiedla.
Dzieje się tak ze względu na ograniczenia w tunelu pod Ursynowem. W międzynarodowej umowie o przewozie towarów niebezpiecznych - zwanej umową ADR - wskazano na ograniczenia w transporcie tego typu materiałów. Szczególny nacisk położono właśnie na tunele, które otrzymują odpowiednią kategorię zależną od ich charakterystyki.
W przypadku tunelu POW jest to kategoria „E” - całkowity zakaz przewozu materiałów niebezpiecznych. Wyjątkiem są jedynie materiały radioaktywne, odpady medyczne, gazy stosowane jako fumiganty oraz substancje biologiczne. Takie ograniczenia nie dotyczą jednak samej trasy S2.
Kierowcy ADR nie mają więc wyjścia - chyba że zapłacić wysoką karę - i zjeżdżają z POW tuż przed tunelem na Ursynów. Wówczas przewożą niebezpieczne materiały przez zatłoczone ulice, tuż pod oknami mieszkańców. Co na to Główny Inspektorat Transportu Drogowego?
- Za wprowadzanie ograniczeń w ruchu na danych odcinkach drogi odpowiadają zarządcy dróg. Proszę zwrócić się z pytaniem do zarządców dróg odpowiedzialnych za m.in. wyznaczanie dróg alternatywnych dla POW - radzi nam GITD.
Zarządca drogi - w przypadku Płaskowickiej to Zarząd Dróg Miejskich - może ograniczać przejazd ADR konkretnymi drogami, ale na sam przejazd tirów z materiałami niebezpiecznymi przez miasto już wpływu nie ma.
- Zarządca drogi nie wydaje zezwoleń na tego rodzaju przewozy. Żeby przewozić takie materiały, konieczne jest odpowiednie zaświadczenie dla pojazdu, które wydaje dozór techniczny i dla kierowcy, które wydają urzędy marszałkowskie. Zdaje się również, że firmy, które prowadzą taką działalność, muszą mieć odpowiedniego inspektora. No i oczywiście kierowca musi się stosować do znaków - mówi Jakub Dybalski, rzecznik ZDM.
Alternatywą dla POW jest droga krajowa nr 50. W ciągu trasy S8 są - lub były - znaki, które ostrzegają kierowców ADR przed ograniczeniami w tunelu i wskazują na objazd przez właśnie DK50. Oznacza to jednak dodatkowe kilometry, co kierowcom się nie opłaca.
Można wprowadzić ograniczenia w transporcie niebezpiecznych materiałów, ale miasto i mieszkańcy na tym stracą.
- Całkowite wyłączenie z ruchu miejskiego pojazdów transportujących towary niebezpieczne wydaje się niemożliwe i wpłynęłoby negatywnie na funkcjonowanie miasta i jego mieszkańców oraz regionu. Przykładowo towary ciekłe w postaci paliw płynnych muszą zostać dostarczone do stacji benzynowych, czy gazy techniczne muszą zostać dostarczone do szpitali, szkół czy zakładów pracy - zauważa GITD.
Problemem w przypadku Ursynowa jest jednak masowość zjawiska. W ciągu 11 miesięcy od otwarcia tunelu przejechało nim ponad 20 mln pojazdów. Można się tylko domyślać, ile tirów z materiałami niebezpiecznymi musiało przejechać w tym czasie przez gęsto zabudowany Ursynów. Pozostaje wierzyć, że wszelkie procedury bezpieczeństwa są zachowywane i nigdy nie dojdzie do wypadku z udziałem tira przewożącego "bombę".
Warszawiak8212:04, 14.12.2022
Tak się kończy prowadzenie transkontynentalnej autostrady przez środek dzielnicy mieszkaniowej. Dopóki nie będzie wypadku będą jeździć. Dojdze do pożaru czy eksplozji, zginie kilkanaście osób, mądry Polak po szkodzie wprowadzi zakaz.
logistyk12:19, 14.12.2022
Takie towary są dość powszechne i są to np. lakiery do paznokci w opakowaniach powyżej 5 LT czy innego rodzaju chemia- nawet płyny do spryskiwaczy. ADR to międzynarodowe przedsięwzięcie które odróżnia nas (Europę) od krajów trzeciego świata. Ograniczenie w tunelach to logiczne i pragmatyczne rozwiązanie. Wystarczy obejrzeć film „Tunel” z Sylvestrem Stallone. W większości przypadków jakby cokolwiek zapaliło się czy nawet wybuchło na powierzchni to mieszkańcy nawet na chodniku kilka metrów dalej są bezpieczni nie mówiąc już o blokach kilkanaście czy kilkadziesiąt metrów dalej. Natomisast zamknięcie miasta dla ADR jest niemożliwe.
Serce Ursynowa13:09, 14.12.2022
Ciekawy temat!
ktoś13:44, 14.12.2022
Przecież są znaki zakazu ADR przed Puławska od zachodu i przed Przyczółkowa od wschodu. Pojazdy z niebezpiecznymi materiałami nie tylko nie mogą jechać przez tunel, ale nawet nie mogą jechać w kierunku Ursynowa.
Obywatel14:18, 14.12.2022
a ile było takich wypadków z materiałami niebezpiecznymi gdzie doszło by do wielkiej tragedii żadnych są to odpowiednio zabezpieczone cysterny a ten pan który to się tak zaniepokoił takim transportem co co rowerem czy hulajnoga jechał czy paliwem które jest dostarczane do stacji paliw na terenie całej warszawy a jest materiałem niebezpiecznym każdy chce korzystać z tych dobrodziejstw ale jak ma już przejechać mi pod oknem to nie tylko nie tu. takie transporty jeździły i nawet większość o tym nie ma i nie maiła pojęcia. Życzę wszystkim więcej pokory i akceptacji rzeczy na które nie mamy wpływu
jako15:13, 14.12.2022
temat może i ważny, ale to "sensacyjne" zdjęcie zrobione przez super szpiega jest do kitu. Albowiem cysterna wiozła olej napędowy. Mówi o tym właśnie ADR (pomarańczowa tabliczka) 30/1202 - olej napędowy. Takie cysterny chyba powinny jednak wjeżdżać do miasta, nieprawdaż? Swoją drogą - Kamil, czemu nie sprawdzasz takich rzeczy przed publikacją?
Boom16:32, 14.12.2022
A po co ma sprawdzać? Jeszcze by się czegoś dowiedział. Sensacja i klikalność to podstawa, reszta się nie liczy. A kto by wtedy pisał te katastroficzne komentarze? Nikt.
Jolka Z.15:38, 14.12.2022
To bardzo niebezpieczne aby z materiałami niebezpiecznymi tak niebezpiecznie jeździć i powodować niebezpieczeństwo. Dla bezpieczeństwa powinno się wyznaczyć bezpieczny postój dla podniesienia bezpieczeństwa. Najlepiej na parkingu przed ratuszem.
Antypow16:17, 14.12.2022
Precz z POW
jako17:01, 15.12.2022
precz z preczem
bella111:58, 15.12.2022
Dlaczego nie jadą, jak wcześniej, 50-tką czyli obok Góry Kalwarii.
Krystyna 65 17:08, 15.12.2022
Nie długo czołgi będą jeździć i rakiety latać co wtedy będziecie pisać
DGSA Norbert Świdere07:54, 17.12.2022
Jeden z najlepszych - jeżeli chodzi o wyposażenie w środki bezpieczeństwa - tunel. I co? dostał kategorię E. 18 listopada było w Ministerstwie Infrastruktury spotkanie poświęcone właśnie ograniczeniom w tunelach. Uczestniczył w nim przedstawiciel GDDKiA (zarządca tunelu na Ursynowie). Na pytanie dlaczego nie może to być tunel kategorii A odpowiedział - bo nie ma kompletnej infrastruktury. Jakiej? Bramek termograficznych. A który z tuneli w Polsce z kategorią A ma bramki? ŻADEN! A przecież można zmieniać kategorię tunelu w zależności od pory dnia i natężenia ruchu, co jest powszechnie stosowane w Europie (Londyn, Oslo...)
6 13
No skoro są tak bezpieczne, to czemu nie jeżdżą przez tunel? Chyba kolega ma problem ze zrozumieniem pojęcia 'niebezpieczności'...
7 1
do kontr obywatel to chyba ty masz problemy z logicznym myśleniem jak i wyciąganiem konstruktywnych wniosków bezpieczny nieznaczna że może wszystko są pewne wyłączenia i takowym są tunele do których takie pojazdy nie mogą wjechać a gdzieś muszą przejechać pozostają drogi na otwartej przestrzeni. tyle w temacie