Dzielnicowe kosze na śmieci stoją na trawnikach, a te miejskie na chodnikach. A wszystkie powinny stać… no właśnie, gdzie? Za jedną i za drugą opcją przemawiają konkretne argumenty.
Ulicami na Ursynowie zarządzają różne podmioty. Większość małych to domena dzielnica, tymi większymi zajmują się jednostki miejskie. Co gospodarz to inne podejście do ustawiania przyulicznych koszy na śmieci, na co uwagę zwrócił nam jeden z czytelników. W przypadku dróg miejskich śmietniki stoją zazwyczaj na chodnikach. A to zdaniem niektórych mieszkańców może być niebezpieczne.
- Tak ustawione kosze są zagrożeniem dla osób gorzej widzących czy rodzin z dziećmi. Myślą, że jest bezpiecznie i nagle nadziewają się na taki betonowy śmietnik - mówi pan Henryk.
Piesi, przechodząc przez ul. Belgradzką, muszą uważać na stojący tam kosz.
Czytelnik wspomina także o sytuacji, jaka przed laty miała miejsce na odcinku ul. Rosoła pomiędzy Migdałową a Belgradzką. Postawione tam kosze zmuszały pieszych do schodzenia na ścieżkę rowerową, co prowadziło do niebezpiecznych sytuacji.
- Po wielu naciskach z wielką łaską wreszcie je przestawili - dodaje ursynowianin.
Zdaniem pana Henryka wszystkie śmietniki powinny stać na trawnikach. Tym bardziej że z ławkami już nie ma takiego problemu - nawet przy ulicach miejskich stawiane są obok, a nie na chodnikach. A co na ten temat sądzą inni ursynowianie?
- Może ustawiają na chodnikach, żeby nie niszczyć trawy? Pewnie też łatwiej jest posprzątać wokół takiego kosza. Myślę, że trzeba wybrać to, co jest korzystniejsze dla ludzi. Mnie osobiście takie kosze nie przeszkadzają, ale w przypadku niepełnosprawnych może rzeczywiście przydałoby się stawiać je gdzie indziej i nie tworzyć dodatkowych barier - stwierdza pani Helena.
- Szczerze to nigdy się nad tym nie zastanawiałam. Chyba jest mi to obojętne. Ale gdybym miała postawić się na miejscu osoby niepełnosprawnej, to pewnie byłby to dla mnie problem - zauważa pani Ewa.
Kosz przy skrzyżowaniu al. KEN z ul. Ciszewskiego.
Śmietnikami na ulicach miejskich zajmuje się Zarząd Oczyszczania Miasta. Według miejskiego regulaminu utrzymania czystości kosz powinien być ustawiony „na twardej i równej powierzchni, zabezpieczonej przed zbieraniem się wody, błota i innych zanieczyszczeń, w taki sposób, aby nie doszło do zanieczyszczenia odciekami wód ani gleby i ziemi”. Chodniki spełniają te wszystkie warunki
Ponadto ZOM poddaje w wątpliwość problem z ustawieniem koszy - do tej pory nikt nie zgłaszał się z uwagami w sprawie ich umiejscowienia na chodnikach. Ich przestawienie na trawniki nie jest też taką prostą sprawą.
- Decyzja o umiejscowieniu kosza na terenie zieleni podejmowana jest indywidualnie, w uzasadnionych przypadkach i w uzgodnieniu z zarządcą terenu - mówi Magdalena Niedziałek z Zarządu Oczyszczania Miasta.
Mimo tego ZOM nie mówi “nie” przestawieniu ich w wygodniejsze dla pieszych miejsca. Musi jednak wiedzieć, które konkretnie kosze tego wymagają. Na całym Ursynowie w jego opiece znajduje się blisko 700 śmietników i nie każdy od razu stanowi przeszkodę.
- Jeśli mieszkańcy zauważą nietypowe ustawienie kosza lub takie, które nie jest komfortowe dla przechodniów, prosimy o zgłaszanie uwag wraz z dokładną lokalizacją kosza do Miejskiego Centrum Kontaktu Warszawa 19115 - dodaje Niedziałek.
Wówczas ZOM przyjrzy się sprawie. Wszystko pozostaje w rękach mieszkańców.
harujący wuj09:54, 12.12.2021
Zajmują niewiele miejsca - zatem na trawnikach (przy ławkach). Raz ustalone miejsce nie zrobi krzywdy trawniku (Miś).
RobertW11:45, 12.12.2021
Ależ my mamy problemy... A na granicy rząd metodycznie doprowadza do śmierci setek ludzi. Nie mówiąc o tym jak "walczą" z pandemią :(
Mgrkotka 12:21, 12.12.2021
Bardziej przeszkadzają hulajnogi.
Henryk Klitenik16:08, 12.12.2021
Pani Niedziałek, niech ZOM zacznie myśleć i działać, a nie odsyła ludzi w sprawie ustawienia każdego śmietnika w Warszawie do najbardziej leniwego i nieskutecznego telefonu 19115. Drugie zdjęcie w artykule najlepiej obrazuje schizofrenię Zarządu Oczyszczania. Z jednej strony, oznaczenie dla gorzej widzących krańca chodnika (żółte wyprofilowane płyty) oraz rowek prowadzący dla niewidomych, a z drugiej, betonowy kosz -zawalidroga zwężający
światło przejścia i stwarzający ewidentne zagrożenie dla pieszych. Jeżeli kosz ma stać na twardym podłożu, to zróbcie tak, jak zrobiliście na Rosoła przy ciągu pieszo-rowerowym - podłóżcie płytę chodnikową. Mam następujące pytania: dlaczego dzielnicowe kosze na śmieci mogą stać na trawie, a ZOM-owskie nie? Czy burmistrz Kempa łamie przepisy, czy po prostu myśli? Co na to wszystko ZDM? Z jednej strony, wydaje grubą kasę na dostosowanie chodników do potrzeb niepełnosprawnych, a z drugiej, toleruje takie bezmózgowie.
ab01:54, 13.12.2021
Nie rozumiem, czemu się pan czepia. Przecież rowek dla niewidomych na drugim zdjęciu omija kosz. :)
Henryk Klitenik16:22, 12.12.2021
Mam apel do radnego Pawła Lenarczyka. Panie Radny, może zająłby się Pan tą sprawą dotyczącą całej Warszawy. Ja próbowałem, próbował też Wydział Ochrony Środowiska Dzielnicy Ursynów. Nic nie wskóraliśmy Jeżeli uda się rozwiązać całościowo problem koszy-pułapek-zawalidróg, ułatwi to życie wielu osobom - nie tylko niepełnosprawnym. Czy ZOM i ZDM zaczną działać i myśleć dopiero, gdy dojdzie do wypadku? Z góry dziękuję.
Michał17:11, 12.12.2021
Akurat ławki-buble pana Lenarczyka (po 15 tys. zł/szt.) ustawione są na chodniku stanowiąc własnie taką pułapkę. Beton nie bierze pod uwagę przeniesienia tych bubli w inne miejsce, pomimo wielokrotnych próśb i tłumaczenia.
Michał17:14, 12.12.2021
"Smart" burmistrz- dominiak wybetonował trawniki pod ławki. I to nie tyle ile zajmuje ławeczka tylko dobrze 2x tyle., Jak się bawić betonem to na całego. A później ci sami kolesie likwidują przedepty. Czego nie rozumiecie?
Polak18:43, 12.12.2021
Dla odmiany postawił bym na ulicy
hbk01:45, 13.12.2021
No właśnie, na Moczydłowskiej, gdzie nie ma chodnika, wszystkie kosze stoją na trawie, na poboczu. A przecież cytowane przepisy ponoć tego zabraniają: Tak więc chyba trzeba przestawić kosze na jezdnię. I proszę ZOM o zgłoszenie tego bezprawia na 19115.
Kalop607:42, 13.12.2021
Dla odmiany postawiłbym na drodze dla rowerów. Rowerzysci i tak jezdza po chodnikach albo ulicach.
hbk01:29, 13.12.2021
Stawianie koszów w sposób przedstawiony na zdjęciach, bo ponoć tego wymagają przepisy, to tak jak budowanie chodników z latarnią pośrodku, bo tak wskazują bezmyślne plany. Tam też wymagana jest interwencja mieszkańców "Jeśli mieszkańcy zauważą nietypowe ustawienie kosza lub takie, które nie jest komfortowe dla przechodniów". I jeszcze jedno - miłość do zieleni najlepiej ilustruje zdjęcie kosza naprzeciw KEN CENTER, które wymusiło wydeptanie trawnika obok.
Dark08:06, 13.12.2021
Może inne kosze. Takie wiszące? Kiedyś takie były... Ale firma kuzyna robiła akurat z betonu (najprościej), no i poszło.
Boom10:41, 13.12.2021
Tak, wiszące i latające. Były takie i się szybko niszczyły. Betonowe są odporniejsze na wandali.
Gospodarz08:20, 13.12.2021
Oczywiście, że kosze powinny być na trawnikach, ławki też. Dobrze, że ktoś zajął się tematem.
Henryk Klitenik16:05, 13.12.2021
To, że ktoś się zajął tematem, nie oznacza, iż coś z tego wyniknie. Bezwład myślowo-decyzyjny w ZOM jest jak na razie nie do pokonania. Kiedyś podałem do Wydziału Ochrony Środowiska numery (na każdym ZOM-owskim koszu jest numer i kod QR) źle ustawionych koszy. Oni podali dalej i nic z tego nie wynikło. Stąd mój apel do radnego Lenarczyka i moja nadzieja, że ma większą siłę przebicia. Niestety jak na razie reakcji brak. Zwrócę uwagę na ciekawy fragment mający ponoć usprawiedliwić niechęć do stawiania przez ZOM koszy na trawie: "aby nie doszło do zanieczyszczenia odciekami wód ani gleby i ziemi”. Czyżby ZOM traktował kosze na śmieci jak nieszczelny wychodek?
Boom19:08, 13.12.2021
Ale jak robić porządek to od początku do końca, czyli ławki, śmietniki, wiaty i stojaki rowerowe, hulajnogi i skutery elektryczne.
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu haloursynow.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz
1 6
@RobertW Białoruski rząd ma na sumieniu setki trupów? Niedobry ten Łukaszenka, ale kto go tam wie, może to i prawda. Ale BBC i CNN już by o tym poinformowały... Chociaż nie są tak bezstronni i obiektywni jak giewu i okopress, mogą więc manipulować i ukrywać niewygodne fakty.
4 1
Ale wiesz, że to jest portal lokalny, a nie ogólnopolski?