Układ wydechowy składa się z wielu elementów, których działanie jest ze sobą zsynchronizowane. Jednak aby układ mógł wypełniać swoje zadania, muszą zostać do niego doprowadzone spaliny z silnika. Temu służy kolektor wydechowy, czyli pierwsza część układu. Jak jest zbudowany kolektor wydechowy i jakim ulega awariom? Czy wymiana podzespołu jest trudna? W poniższym artykule wyjaśnimy te i inne wątpliwości dotyczące kolektorów wydechowych.
Zasadniczo budowa kolektora wydechowego jest bardzo prosta. To kilka przewodów, które schodzą się w jeden. Dlaczego kolektor wydechowy jest skonstruowany właśnie w ten sposób? Chodzi o to, iż jego funkcją jest odebranie spalin z kilku cylindrów silnika, a następnie przekazanie ich do jednokanałowego układu wydechowego. Dawniej kolektor tworzono głównie z żeliwa. Dzisiaj wciąż można spotkać element wykonany właśnie z tego materiału, jednak o wiele częściej wykonuje się kolektory stalowe i aluminiowe, a także z wytrzymałych tworzyw sztucznych.
Kolektor jest przymocowany bezpośrednio do silnika. Zatem nieustannie przepływają przez niego spaliny, i to jeszcze zanim zostaną nieco schłodzone. Temperatury, z jakimi ma styczność kolektor wydechowy, są ogromne. Z tego też względu do konstrukcji kolektorów wymaga się stosowania najlepszych materiałów z dodatkowym zabezpieczeniem. Jednak mimo to kolektor jest narażony na uszkodzenie w postaci pęknięcia. Awaria objawia się poprzez:
● metaliczne stukanie spod maski,
● spaliny wydostające się z okolic silnika,
● spadek mocy jednostki napędowej.
Powyższych objawów w zasadzie nie da się przeoczyć. Niestety nie są one całkowicie specyficzne. Mogą oznaczać również inne awarie. Najczęściej mylone jest uszkodzenie kolektora z nieszczelnością jego uszczelki. W przypadku uszkodzenia uszczelki również może dojść do wydostawania się spalin już przy silniku, ma miejsce także spadek mocy silnika. Aby określić, czy problem jest w uszczelce, czy jednak w kolektorze, trzeba odwiedzić specjalistyczny warsztat.
Odwiedziny w warsztacie są niezbędne również w celu wymiany uszkodzonego elementu. Czasami możliwe jest załatanie dziury poprzez spawanie. Niemniej jednak efekty nie są tak długotrwałe, jak w przypadku zakupu nowego podzespołu. Zaleca się zatem wymianę kolektora. W tym celu należy rozkręcić układ wydechowy. Jest to skomplikowana procedura, wymagająca fachowej wiedzy i zastosowania specjalistycznych narzędzi. Dlatego też zawsze powinna być wykonywana w profesjonalnym warsztacie.
Basen w Powsinie szykuje się do otwarcia!
Czy włączą grzałki?
Tubylec
18:01, 2025-06-05
Kolizja w al. KEN. Suzuki wylądowało na barierkach
W polszy co 3 kierowca ma mocne problemy ze sobą i te na tle psychicznym również... tak uważam ze swoich obserwacji po 30 latach jazdy w tym kraju i europie.
Kierman
14:40, 2025-06-05
Kolizja w al. KEN. Suzuki wylądowało na barierkach
Pewnie szedł jakiś kozacki "filmik" na jutjubie...
Johnny
14:29, 2025-06-05
Pierwszy dzień ze szlabanami. Kierowcy zdezorientowani
a okoliczne parkingi zapchane po brzegi i trawniki. Chyba o to chodziło?
emeryt
14:23, 2025-06-05
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz