Układ wydechowy składa się z wielu elementów, których działanie jest ze sobą zsynchronizowane. Jednak aby układ mógł wypełniać swoje zadania, muszą zostać do niego doprowadzone spaliny z silnika. Temu służy kolektor wydechowy, czyli pierwsza część układu. Jak jest zbudowany kolektor wydechowy i jakim ulega awariom? Czy wymiana podzespołu jest trudna? W poniższym artykule wyjaśnimy te i inne wątpliwości dotyczące kolektorów wydechowych.
Zasadniczo budowa kolektora wydechowego jest bardzo prosta. To kilka przewodów, które schodzą się w jeden. Dlaczego kolektor wydechowy jest skonstruowany właśnie w ten sposób? Chodzi o to, iż jego funkcją jest odebranie spalin z kilku cylindrów silnika, a następnie przekazanie ich do jednokanałowego układu wydechowego. Dawniej kolektor tworzono głównie z żeliwa. Dzisiaj wciąż można spotkać element wykonany właśnie z tego materiału, jednak o wiele częściej wykonuje się kolektory stalowe i aluminiowe, a także z wytrzymałych tworzyw sztucznych.
Kolektor jest przymocowany bezpośrednio do silnika. Zatem nieustannie przepływają przez niego spaliny, i to jeszcze zanim zostaną nieco schłodzone. Temperatury, z jakimi ma styczność kolektor wydechowy, są ogromne. Z tego też względu do konstrukcji kolektorów wymaga się stosowania najlepszych materiałów z dodatkowym zabezpieczeniem. Jednak mimo to kolektor jest narażony na uszkodzenie w postaci pęknięcia. Awaria objawia się poprzez:
● metaliczne stukanie spod maski,
● spaliny wydostające się z okolic silnika,
● spadek mocy jednostki napędowej.
Powyższych objawów w zasadzie nie da się przeoczyć. Niestety nie są one całkowicie specyficzne. Mogą oznaczać również inne awarie. Najczęściej mylone jest uszkodzenie kolektora z nieszczelnością jego uszczelki. W przypadku uszkodzenia uszczelki również może dojść do wydostawania się spalin już przy silniku, ma miejsce także spadek mocy silnika. Aby określić, czy problem jest w uszczelce, czy jednak w kolektorze, trzeba odwiedzić specjalistyczny warsztat.
Odwiedziny w warsztacie są niezbędne również w celu wymiany uszkodzonego elementu. Czasami możliwe jest załatanie dziury poprzez spawanie. Niemniej jednak efekty nie są tak długotrwałe, jak w przypadku zakupu nowego podzespołu. Zaleca się zatem wymianę kolektora. W tym celu należy rozkręcić układ wydechowy. Jest to skomplikowana procedura, wymagająca fachowej wiedzy i zastosowania specjalistycznych narzędzi. Dlatego też zawsze powinna być wykonywana w profesjonalnym warsztacie.
Wakacje w komunikacji: Linie znikają, trasy się kurczą
No tak wszak wszyscy mają wakacje w tym samym okresie...
Walo
22:52, 2025-06-28
Wakacje w komunikacji: Linie znikają, trasy się kurczą
Kierowcy uciekają w turystykę bo tam się godnie zarabia w godnych warunkach pracy. Nikt by tam nie szedł gdyby grubego problemu nie było. Niech ratusz przedstawi zarobki realne i realne potrącenia za wszystko oraz warunki pracy kierowcy w Warszawie np. na liniach na których nie ma dostępu do bieżącej wody, braku miejsca by coś zjeść i jest jedna ubikacja toi toi a na drugim krańcu brak wc gdzie człowiek jadąc przez pół miasta w korkach musi trzymać się za pęcherz lub zakładać pieluchy i tak przez 10+ godzin. Pomijam już kwestie jazdy bez sprawnej klimy w co trzecim spalinowym autobusie przy 30-35C na zewnątrz a 40-45C w kabinie.
Tomaszek
16:46, 2025-06-28
Trzaskowski na Puszczyka. Zapowiada strefy ciszy
Cała szkoła się wstydzi bo na Bonżura głosowali tylko ***** i złodzieje
Uczeń
16:22, 2025-06-28
Na Ursynowie policja kontrolowała "rowery" elektryczne
Mundurowi to mogliby wreszcie zakuć w kajdany i wysłać do więzienia większość rządzącą nim doprowadzą do kompletnego upadku całego państwa.
Q
12:38, 2025-06-28
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz