Otworzenie własnej kawiarni to spore przedsięwzięcie, które zdecydowanie warto dobrze zaplanować. Oprócz ogólnej wizji miejsca oraz pomysłów dotyczących menu dobrze jest podejść do tematu profesjonalnie i od początku mieć na uwadze te mniej lubiane przez większość osób kwestie, czyli formalności i wszelkiego rodzaju sprawy urzędowe. Odpowiednia kolejność działań pozwala uniknąć rozczarowań i sukcesywnie prowadzi do realizacji marzenia – posiadania własnej kawiarni.
Znalezienie idealnego lokalu do stworzenia kawiarni wydaje się dość proste – przecież pomieszczeń do wynajęcia nie brakuje. Podczas szukania takiego miejsca warto jednak kierować się większą liczbą wytycznych niż tylko cena wynajmu i metraż. Oglądając lokal, należy wziąć pod uwagę to, gdzie powinna znajdować się lada, pomieszczenia socjalne i inne miejsca przeznaczone dla personelu – dopiero wtedy można ocenić, ile pozostaje miejsca dla strefy klientów, czyli sali ze stolikami. Warto podkreślić, że wiele lokali na pierwszy rzut oka wydaje się zdawać egzamin, jednak dopiero po dokładnym zmierzeniu i zaplanowaniu remontu okazuje się, że przyszła kawiarnia nie spełnia wymogów sanitarnych lub zwyczajnie nie prezentuje się dobrze.
Kolejną ważną kwestią, którą należy brać pod uwagę, jest lokalizacja. Najlepsza jest oczywiście w centrum – i wcale nie musi to być ścisłe centrum dużego miasta (choć dla wielu osób jest to wymarzone miejsce). Kawiarnie są potrzebne na wielu terenach, jednak punktem wyjścia powinno być umiejscowienie ich w tzw. „centrum wydarzeń”. Pozwala to lokalowi gastronomicznemu zyskać widoczność, dzięki której niejako sam się promuje. Tworzenie kawiarni na uboczu, miejscach oddalonych od osiedli, firm i innych ruchliwych obszarów trochę mija się z celem – w końcu nikt nie ma ochoty przemierzać długiej drogi tylko po to, by napić się kawy. Zazwyczaj wybiera się te lokalizacje, które są blisko miejsca pracy (szybka kawa podczas przerwy), po drodze podczas zwiedzania atrakcji turystycznych lub niedaleko uczelni wyższych. Wymienione miejsca to zazwyczaj gwarancja pozyskania klientów.
Zakładanie firmy nigdy nie powinno odbywać się bez uprzedniego stworzenia biznesplanu. Nawet, gdy pomysł na przedsięwzięcie wydaje się gwarantowanym sukcesem i trudno w nim dostrzec błędy oraz ryzyko, szczegółowy plan biznesowy może uchronić przed nierozsądnymi decyzjami, obnażyć niewidoczne gołym okiem wady i dać szansę na poprawę wielu aspektów. Bez względu na to, czy plan biznesowy tworzy się tylko dla siebie (np. by uporządkować pewne kwestie), czy też przygotowuje się go dla zewnętrznej instytucji (np. banku w celu uzyskania kredytu), zawsze powinien być spisany zgodnie z prawdą. Zawieranie w nim założeń, z których trudno się wywiązać, nie sprawi, że firma w magiczny sposób rozwinie się w danym kierunku. Czasem lepiej jest rozpocząć ostrożnie i małymi krokami dążyć do ulepszenia firmy, niż porywać się z motyką na słońce i zaprzepaścić swoje wizje już na starcie.
Sprzęty, akcesoria i oczywiście najlepsza kawa – każdy miłośnik czarnego napoju nie będzie oszczędzał na żadnej z tych rzeczy. Dobrej jakości ekspresy ciśnieniowe i przelewowe, młynki do kawy oraz akcesoria do czyszczenia sprzętów zdecydowanie podnoszą jakość pracy basistów i zapewniają dobry smak kawy. Każdy początkujący oraz doświadczony właściciel kawiarni powinien też znać dobry sklep z kawą, w którym może odkrywać najlepsze rodzaje napojów. Sprawdzona hurtownia kawy to dobry pomysł na długotrwałą współpracę.
Muzyka, czyli kolejny ważny aspekt kawiarni, powinna współgrać z dekoracjami oraz ogólnym charakterem wnętrza. Dobrze byłoby również dostosować dźwięki z głośników do klientów – w końcu osoby, szukające relaksu przy filiżance kawy, niekoniecznie będą się dobrze czuć przy rockowych melodiach. Jeśli trudno jest określić tzw. grupę docelową, a kawiarnię odwiedzają ludzie z różnych środowisk, najlepiej postawić na uniwersalne brzmienia np. muzykę instrumentalną. Warto pamiętać o uiszczeniu opłaty dla odpowiednich instytucji (np. ZAiKS-u).
Znakiem rozpoznawczym – który zresztą jest wizytówką miejsca, zachęcającą do odwiedzenia go – jest nazwa kawiarni. Ten element należy do tzw. kreatywnych działań, w których można wykazać się swoją pomysłowością. Nazwa powinna być tożsama z charakterem kawiarni (rodzajem podawanych przekąsek, wystrojem lub grupą docelową), być łatwa do zapamiętania oraz wymówienia, a także niepowtarzalna. Warto także uważać na grę słów, która może być oryginalnym pomysłem, ale też dwuznacznym hasłem.
Wdrażanie w życie swoich wizji kawiarnianych nie należy do prostych działań. Warto jednak podjąć ryzyko i – oczywiście z odpowiednim planem pod ręką – realizować swoje założenia krok po kroku.
Wielki Brat na Ursynowie. Dzielnica ma już setki kamer
Na nic kamery gdy nie ma reakcji.
Boom
21:01, 2025-05-23
Znany aktor chce upamiętnić polskiego wizjonera
To ten perelowski aktorzyna co sie pisowi zaprzedał?
Pamiętamy
19:50, 2025-05-23
Wielki Brat na Ursynowie. Dzielnica ma już setki kamer
Tzw. bezpieczeństwo nie jest żadnym usprawiedliwieniem dla ciągłego ograbiania z prywatności!
agi
19:29, 2025-05-23
Oszustwo przerwane w ostatniej chwili!
a po co na emeryturze takie kwoty na kontach? Jak ciągle słychać, tylko problemy z nimi;)
Emeryt niebawem
18:59, 2025-05-23
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz