Zamknij

Formalności po zakupie domu – o tym musisz pamiętać!

Redakcja Haloursynow.pl + 21:56, 26.05.2021 Aktualizacja: 21:58, 26.05.2021
Skomentuj mat. prasowe mat. prasowe

Kupiłeś dom z rynku pierwotnego lub wtórnego? Radość z nowego lokum nie powinna sprawić, że zapomnisz o formalnościach. Te czekają Cię nie tylko przed, ale również po nabyciu nieruchomości.

Formalności po zakupie domu – ubezpieczenie domu

Podpisanie aktu notarialnego oznacza, że stałeś się właścicielem domu. Jedną z pierwszych kwestii, które powinny zająć Twoją uwagę, jest jego ubezpieczenie – to jedna z formalności, które należy spełnić po zakupie domu. Posiadając dobrze dobraną polisę, zapewnisz sobie odszkodowanie w razie np. pożaru czy szkód spowodowanych przez wichurę. Jeżeli poprzedni właściciel nie ubezpieczał zakupionej przez Ciebie nieruchomości, pozostaje zapoznać się z ofertami. Możesz to zrobić przez internet, korzystając np. z kalkulatora online: https://www.mfind.pl/ubezpieczenie-mieszkania-i-domu/kalkulator/. Tego rodzaju narzędzia przeprowadzają krok po kroku przez proces zakupu polisy.

Ubezpieczenie domu chroni nie tylko mury i elementy stałe, ale także jego wyposażenie i najbliższe otoczenie (np. garaż wolnostojący). Firmy ubezpieczeniowe są elastyczne w zakresie oferowanej ochrony – możesz ubezpieczyć dom m.in. od kradzieży z włamaniem czy jego dewastacji. W pakiecie możesz nabyć też OC w życiu prywatnym oraz zapewnić sobie dostęp do fachowców, np. hydraulika. Jeżeli nieruchomość kupiłeś z myślą o zarabianiu na jej wynajmie, przyda Ci się OC najemcy.

Jeżeli kupno domu sfinansowałeś z kredytu hipotecznego, to prawdopodobnie już korzystasz z ubezpieczenia – to jeden z wymogów banku. Gdy przy zakupie domu korzystałeś tylko z posiadanych oszczędności, zakup polisy to inwestycja w poczucie bezpieczeństwa.

Podatek od nieruchomości – jak zgłosić zakup domu w urzędzie gminy lub miasta?

Po zakupie domu musisz ustalić, w jakiej wysokości będziesz płacił podatek od nieruchomości. Aby otrzymać decyzję, będziesz musiał złożyć wypełniony druk IN-1 – Informacja o nieruchomościach i obiektach budowlanych. Wzór tego dokumentu znajdziesz m.in. na stronie internetowej www.podatki.gov.pl oraz na stronach urzędów gmin i miast. Często znajduje się tam również szczegółowa instrukcja wypełnienia formularza. Wypełniony druk możesz złożyć zarówno osobiście w urzędzie, jak i drogą elektroniczną.

Ile wynoszą stawki podatku od nieruchomości? Maksymalne kwoty co roku określa Minister Finansów, z kolei gminy mogą ustalić niższą stawkę podatku. Przykładowo w 2021 r. maksymalna stawka dla budynków mieszkalnych wynosi 0,85 zł za mkw. powierzchni użytkowej.

Podatek od nieruchomości będziesz opłacał:

  • raz w roku (do 15 marca) – jeżeli wyliczony podatek wyniesie mniej niż 100 zł,
  • w czterech ratach (co kwartał) – gdy podatek będzie wyższy niż 100 zł.

Formalności przy zakupie domu – umowy z dostawcami mediów

Formalności po zakupie domu dotyczą również umów z dostawcami mediów. Jeżeli kupiłeś nieruchomość z rynku wtórnego, rozwiązaniem może być cesja. Sprawdzi się ona w sytuacji, gdy zamierzasz korzystać z oferty tego samego dostawcy energii, gazu czy internetu. W przeciwnym razie umowy będą musiały zostać wypowiedziane.

Aby przepisać na siebie umowę z dostawcą energii elektrycznej, będziesz musiał przygotować następujące dokumenty:

  • protokół zdawczo-odbiorczy,
  • akt własności,
  • dowód tożsamości.

Szczegóły dotyczące cesji, wypowiedzenia czy podpisania nowej umowy możesz poznać, kontaktując się z infolinią dostawcy mediów lub rozmawiając z konsultantem w punkcie stacjonarnym. W przypadku cesji będziesz musiał uzbroić się w cierpliwość – z reguły przepisanie liczników po zakupie nieruchomości trwa nawet kilka tygodni.

(REKLAMA)
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%