Kolejowa spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, zaledwie kilka lat po modernizacji linii nr 8 przebiegającej przez Zielony Ursynów, myśli o ponownej rozbudowie torów. Wg wstępnych planów przeniesiona ma zostać stacja Warszawa Okęcie, co budzi wątpliwości ratusza. Dużych zmian doczekałaby się ul. Baletowa.
Kolejarze od roku przygotowują studium wykonalności dla budowy dodatkowych torów aglomeracyjnych na trasie z Warszawy do Piaseczna i Czachówka wraz z połączeniem do Konstancina-Jeziorny. Dokument określi możliwości techniczne oraz szczegółowe rozwiązania i zakres prac, a także szacowane koszty inwestycji. Na jego podstawie będzie można rozpocząć projektowanie.
Firma BBF, działająca na zlecenie PKP PLK, przedstawiła w ratuszu swoje pomysły na rozbudowę torów wylotowych z Warszawy przebiegających przez Zielony Ursynów. Dobudowane mają zostać dwa dodatkowe zelektryfikowane tory aglomeracyjne na ok. 20 km odcinku od przystanku Warszawa Aleje Jerozolimskie (na styku ze stacją Warszawa Zachodnia) do stacji Piaseczno. Kolejarze analizują możliwość wydłużenia układu czterotorowego również do stacji Czachówek Południowy.
Modernizacja linii wiąże się także z przeniesieniem niedawno wyremontowane stacji Warszawa Okęcie, wygodnego przystanku dla mieszkańców rozbudowujących się osiedli przy ul. Kłouckiej.
- Istniejący peron byłby przeniesiony w stronę północną jakieś 300-400 metrów tak, żeby poprawić dostępność tamtego rejonu do infrastruktury kolejowej – mówił Maciej Rochel z firmy BBF. To oznaczałoby, że "Okęcie" znajdzie się już poza granicami Ursynowa.
Wg projektantów ta niekorzystna dla mieszkańców Ursynowa zmiana podyktowana jest kwestiami bezpieczeństwa. Obecne dojście do przystanku ma być źle oświetlone, choć dzielnica dwa lata temu postawiła tam lampy oraz wyremontowała drogę. Zdaniem kolejarzy, również wykorzystanie tej stacji jest niewielkie, przesunięcie jej w pobliże ul. Bokserskiej, przy pozostawieniu dojścia na przesunięty peron od strony ul. Kłobuckiej, ma to zmienić.
W ramach zadośćuczynienia pasażerom mieszkającym bliżej ul. Wyczółki projektanci zaplanowali całkowicie nową stację: Warszawa Poleczki przy wiadukcie ul. Poleczki w pobliżu ul. Wirażowej.
Planowane zmiany położenia stacji Warszawa-Okęcie. fot. BBF
Przeniesienie stacji Warszawa Okęcie wzbudziło jednak sprzeciw w ursynowskim ratuszu. - Stacja PKP Okęcie jest całkiem nowa i dosyć duże środki publiczne zostały w nią zainwestowane – zauważa burmistrz Robert Kempa.
Jak tłumaczył Rochel, podejmowane są starania, by maksymalnie wykorzystać istniejącą infrastrukturę, m.in. wykorzystując nieużywane dotychczas bocznice kolejowe.
Kolejarze na linii nr 8 zaplanowali również nową stację w pobliżu węzła tras S7 i S2 Warszawa Południe. Przystanek ma się nazywać Warszawa Krasnowola obsługiwałby osiedle znajdujące się po wschodniej stronie linii kolejowej. Zaś na stacji Warszawa Dawidy na przecięciu torów i ulicy Baletowej powstałby wiadukt kolejowy, co upłynniłoby ruch w tym miejscu. Projektanci myślą również o przesunięciu o 100 metrów na południe przystanku Warszawa Jeziorki. Chodzi głównie o dostępność stacji dla mieszkańców planowego w pobliżu osiedla z rządowego programu "Mieszkanie Plus" oraz korzystających z budowanego przez miasto parkingu P&R Jeziorki. Stracą na tym mieszkańcy okolic Buszyckiej, którym wydłuży się droga do kolejki.
Przedstawiciele firmy BBF mówili, że są otwarci na sugestie i na ten moment plany nie są ostateczne. Do 30 marca ma powstać analiza kosztów i korzyści. Na tym etapie w ciągu dwóch miesięcy PKP PLK będą musiały wybrać konkretny wariant.
Nie oznacza to, że od razu rozpoczną się prace nad modernizacją. Ogłoszenie przetargu na projekt wykonawczy planowane jest na II połowę 2025 roku. Jak zauważają przedstawiciele firmy BBF, wbicie pierwszej łopaty to kwestia nawet 5 lat.
Nick11:10, 10.03.2021
Działania PKP PLK powinny być nadzorowane przez prokuratora przez 24h, niegospodarność brak planowania i nieudolność w realizacji inwestycji, nawet tych najprostszych.
Realizacja modernizacji linii nr 8 trwa cały czas i nie została ona jeszcze rozliczona, a tereny przekazane na potrzeby inwestycji zwrócone wojewodzie, a nowo wybudowane obiekty oddane do eksploatacji.
PKP Okęcie przed modernizacją, była właśnie przesunięta 200 -300m na północ i dojście do Kłobuckiej było wiele lepsze niż dziś. Poza tym nie ma żadnego powodu prawnego czy technicznego w likwidowaniu labiryntowych przejść pieszych przez tory w poziomie toru - to jest zwykła złośliwość i brak nadzoru nad projektem. Baletowa: od 10-ciu lat wszyscy projektanci którzy dotykali się do projektu linii nr 8 twierdzą, że w Dawidach na Baletowej nie ma miejsca na wiadukt co się stało, że nagle miejsce się znalazło?
nbg11:28, 10.03.2021
To już w PKP nie odróżniają stacji kolejowej od przystanku (w języku polskim automatycznie "autobusowego")? Peron, tory, STACJA, pociąg, kolej. Krawężnik, zatoczka, PRZYSTANEK, pojazd na kolach.
nko11:52, 10.03.2021
Kolejarze rozróżniają przystanki od stacji. Stacja ma zaplecze, a przystanek to peron ;)
qwr12:56, 10.03.2021
To raczej ~nbg nie odróżnia stacji kolejowej od przystanku osobowego.
GTS17:08, 10.03.2021
To Ty się kompletnie nie znasz, a komentujesz. Wiesz co to stacja, przystanek osobowy, posterunek odgałęźny?
Train12:42, 10.03.2021
Mogliby to podciagnac na ursynów kabaty. Latwiej dotrzec na dworzec zachodni z piaseczna, niz kabat:/
Zorientowany18:25, 10.03.2021
A za to na Centralny łatwiej z Kabat niż z Piaseczna. Normalne.
Train09:43, 13.03.2021
Moze nie kazdy to wie, ale w Warszawie nie podrozuje sie tylko na osi południe-północ. A Ursynow w kierunkach wschod i zachod jest słabo skomunikowany. Do tego najblizsza linia szynowa, a to najszybszy transport miejski (metro, kolej i tramwaje) spinająca wschodnia i zachodnia Warszawe jest dopiero w centrum. Nie normalne.
autochton14:04, 10.03.2021
Dodam tylko, że Lesznowola chciała też mieć swój przystanek Mysiadło na 10 m. przed Nową Iwiczną. Czyli tak... Ruszamy ze stacji Mordor i natychmiast hamujemy, bo stacja Bokserska... Ruszamy z Bokserskiej i natychmiast hamujemy bo stacja Poleczki. Ruszamy z Poleczki i natychmiast hamujemy bo stacja Krasnowola. Ruszamy z Krasnowoli i natychcmiast hamujemy bo stacja Dawidy. Ruszamy z Dawid i jeeeedziemy, żeby zahamować na przesuniętych Jeziorkach. A jak wybudują Mysiadło, to ruszamy z Jeziorek, żeby natychmiast zahamować w Mysiadle, żeby z niego ruszyć i z piskiem kół zahamować w Nowej Iwicznej. Czas przejazdu do Mordoru z Piaseczna wydłuży się z 15 minut do 20-25.
real14:17, 10.03.2021
Optymista. Myślę, że wydłuży się znacznie więcej..
DBC09:37, 11.03.2021
No niestety, to jest odwieczny dylemat - jechać szybko, ale zabierać mniej ludzi czy jechać wolno, ale zabierać tłumy. Obie opcje mogą mieć sens, ale żadna nie zadowoli wszystkich.
Zgrzyt09:38, 12.03.2021
Teoretycznie jest to do ogarnięcia . Dwa różno-kolorowe składy i każdy z nich zatrzymywał by się na co drugiej stacji (tak na przekładkę) . Do tego wyznaczyć np 2 max 3 stacje gdzie są wspólne przystanki dla tych dwóch składów. Sprawdziło by sie o ile pociągi kursowały by co 5 minut a nie co 25.
Train09:48, 13.03.2021
I bardzo dobrze, ze chciała te stacje. Wiecej ludzi w kolejce, to mniej aut w miescie.
20 minut? No dramat. Czyli tyle co metrem z ursynowa na kabaty. Moze wiec najlepiej zlikwidowac połowe stacji 1 linii metra. Wystarczy kabaty a kolejna stacja centrum. Bedziesz mial szybko, nawet mniej niz 15 minut.
Zorientowany 18:29, 10.03.2021
Na Jeziorkach po wielu latach wybudowano wiadukt z zejściem bezpośrednio na perony. Teraz z przystanków autobusowych na wiadukcie będzie trzeba jeszcze leźć ze trzy minuty na perony. Cóż za skrajny idiotyzm!
j5503:12, 11.03.2021
Wystarczy dobrze wykorzystać istniejące szlaki, ze Stacji Okęcie do Metro Kabaty, ze Stacji Okęcie do Stacji Port Lotniczy,
a ze stacji Port Lotniczy, torami wokół Bazy Technicznej Lot, dalej zostaje niewielki kawałek do zbudowania, do pętli Okęcie/Maliwnicza, można też pociągnąć dalej do WKDki. Razem ze 3 km nowych torów i Podkowa połączona z Kanarami. Ale kluczowe są tory na Woli, które kończą się z tyłu Dworca Zachodniego, a powinny wiaduktem, wejść w szlak na Centralny i mamy pełne koło, przez Wschodnią, Żerań do Gdańskiego, dalej Stację Powązkowska
i z powrotem jesteśmy na Woli. Do zagospodarowania są też tory z Gdańskiego przez Wola Park do Stacji Ursus. Za pętlą Obozowa tory z Huty Warszawa wchodzą w ten sam szlak, co mija okolice Wola Parku, dalej do Ursusa.
Stacja Berlin Ostkreuz (Wschodnia Krzyżowka). Prostopadle krzyżują się 2 duże szlaki kolejowe. Co kilka minut na dolny peron i peron na wiadukcie o jednym czasie wjeżdżają 4 składy. 2 min. postój pozwala na sprawną przes
j5503:13, 11.03.2021
Wystarczy dobrze wykorzystać istniejące szlaki, ze Stacji Okęcie do Metro Kabaty, ze Stacji Okęcie do Stacji Port Lotniczy,
a ze stacji Port Lotniczy, torami wokół Bazy Technicznej Lot, dalej zostaje niewielki kawałek do zbudowania, do pętli Okęcie/Maliwnicza, można też pociągnąć dalej do WKDki. Razem ze 3 km nowych torów i Podkowa połączona z Kanarami. Ale kluczowe są tory na Woli, które kończą się z tyłu Dworca Zachodniego, a powinny wiaduktem, wejść w szlak na Centralny i mamy pełne koło, przez Wschodnią, Żerań do Gdańskiego, dalej Stację Powązkowska
i z powrotem jesteśmy na Woli. Do zagospodarowania są też tory z Gdańskiego przez Wola Park do Stacji Ursus. Za pętlą Obozowa tory z Huty Warszawa wchodzą w ten sam szlak, co mija okolice Wola Parku, dalej do Ursusa.
Stacja Berlin Ostkreuz (Wschodnia Krzyżowka). Prostopadle krzyżują się 2 duże szlaki kolejowe. Co kilka minut na dolny peron i peron na wiadukcie o jednym czasie wjeżdżają 4 składy. 2 min. postój pozwala na sprawną przes
ZielUrs10:27, 11.03.2021
A wiecie dlaczego chcą przesunąć przystanek Warszawa Jeziorki? Ano dlatego, że wiadukt został zaprojektowany pod dwa tory z peronem pomiędzy nimi. To rozwiązanie oczywiste i wygodne: z peronu wchodzisz/wjeżdżasz windą na wiadukt z przystankami, no i w ten też sposób bezpiecznie przechodzisz na drugi peron. Jeśli mają nuć 4 tory, to trzeba albo zburzyć wiadukt i wybudować od nowa, albo przesunąć przystanek kolejowy - tym samym odsuwając go od Karczunkowskiej, czyli likwidując obecny węzeł przesiadkowy. jak się o tym myśli, to ręce opadają. Decyzyjne głąby, po latach przemyśleń, jak już wzięto się za projekt i przebudowę linii radomskiej, nie przewidziały wzrostu natężenia ruchu i dopiero po wydaniu milionów na przebudowę szlaku, wpadły na jakże genialny pomysł dołożenia dwóch torów, żeby odseparować ruch lokalny od dalekobieżnego. Teraz nowe perony/przystanki będą przebudowywane, niszczone, ich lokalizacja zmieniana, itd. Stać nas, podatników, na taką zabawę, prawda?
Train09:51, 13.03.2021
Na pewno inwestycje w taki transport zbiorowy są wazniejsze od jakiejs kładki nad Wisłą.
Jeziorak10:50, 13.03.2021
Stać było na wywalenie ok. 1.5 mld. zł. na blok "C" elektrowni w Otrołęce , który właśnie zaczęto rozbierać, to co się przejmowac jakimś kieszonkowym na w kółko wędrującę przystanki kolejowe? Zresztą PKP Okęcie moim zdaniem jest w ogóle bez sensu, bo od PKP Śłużewiec dzieli go tylko 1.5 km, tak że jak już go przesuwać, to pod wiadukt na Poleczki.
0 0
Dokładnie jak oni zmieszczą ten wiadukt na Baletowej, jak tam zaraz górą idzie "Puławska-bis" ??