Astaldi wystąpiło o wydłużenie terminu budowy tunelu POW na Ursynowie. Powód? Koronawirus. Termin oddania do użytku podziemnego przejazdu w drugim kwartale tego roku jest poważnie zagrożony.
- Potwierdzam, że złożyliśmy powiadomienie, na podstawie przepisów ustawy antycovidowej, o wpływie stanu epidemicznego na prace na budowie - przekazuje nam Marcin Żabka, dyrektor techniczny Astaldi.
O tym, że wykonawca ursynowskiego odcinka POW ma problemy z powodu koronawirusa słychać już od dawna. Od czerwca niemal codziennie do kwatery głównej kontraktu spływały informacje o nowych zakażeniach oraz kwarantannach. W styczniu Astaldi ruszyło z masowym testowaniem pracowników na budowie. Mimo to prace przy budowie 2,3 km tunelu pod Ursynowem ciągle trwały. Drogowcy chwalili się niedawno warstwami jezdni układanymi w obiekcie.
Co dalej z budową? - Sytuacja jest bardzo niestabilna przez co bardzo trudno jest szacować dostępny potencjał wytwórczy z wyprzedzeniem, nawet w planach krótkoterminowych - mówi Żabka.
Astaldi wystąpiło już do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad z wnioskiem o wydłużenie terminu zakończenia budowy tunelu na Ursynowie. Budowlańcy mają do tego prawo zgodnie z tzw. specustawą antycovidową, która pozwala dokonać zmian w kontrakcie, w przypadku wpływu pandemii na prace budowlane. W tym wypadku chodzi nie tylko o zakażenia i wyłączony z pracy personel.
- Dobitnym przykładem była niemożność przyjazdu na budowę z uwagi na ówczesne ograniczenia transgraniczne fachowego personelu Astaldi m. in. z Włoch i Rumunii, którego zadaniem miała być kalibracja i ustawienie specjalistycznej maszyny do układania betonu. Bez tego personelu, musieliśmy zlecić te roboty podwykonawcy, który podjął się to zlecenie wykonać, ale zmuszeni byliśmy odsprzedać mu nasze maszyny, by zwiększyć jego potencjał wykonawczy - słyszymy w Astaldi.
Złożenie roszczenia potwierdza GDDKiA. - Astaldi złożyło roszczenia dotyczące aktualnej sytuacji epidemicznej w kraju. Każdy wykonawca ma prawo i korzysta z niego składając roszczenia dotyczące zarówno przedłużenia czasu na ukończenie jak i zwrotu kosztów poniesionych w związku z COVID - informuje Małgorzata Tarnowska, rzeczniczka stołecznego oddziału generalnej dyrekcji.
Drogowcy analizują wniosek i wkrótce zapadnie decyzja czy termin oddania do użytku ostatneigo, nieuruchomionego jeszcze odcinka Południowej Obwodnicy Warszawy przesunie się. Przysługujący drogowcom dodatkowy czas wyliczy inżynier kontraktu. A GDDKiA zdecyduje czy go uwzględnić i po raz kolejny zmienić umowę.
Tarnowska unika podawania terminów. - Nie można określić konkretnego czasu, ponieważ roszczenia są rozpatrywane na podstawie warunków kontraktu jak i biorąc pod uwagę zapisy ustawy „covidowej” - mówi rzeczniczka.
Nieoficjalnie słyszymy o możliwym przesunięciu terminu finiszu prac o 3-6 miesięcy. I drogowcy z rządowej agencji raczej będą musieli przełknąć kolejny poślizg. Ustawa covidowa nie zobowiązuje do tego, ale - w przypadku nieuznania uzasadnionych roszczeń - wykonawca w praktyce jest zwolniony z kar za niedotrzymanie kontraktu.
Prawdopodobny nowy termin oddania tunelu kierowcom - do końca 2021 roku - pokrywałby się z tym, co usłyszeli radni Wawra w styczniu podczas posiedzenia komisji rozwoju. Przedstawiciel GDDKiA powiedział wtedy, że tunel "zostanie otwarty dopiero pod koniec roku". Później informacja ta została sprostowana. Dyrekcja tłumaczyła, iż "doszło do pomyłki".
GDDKiA do dziś zresztą ofcjalnie zapowiada, że tunel pod Ursynowem będzie przejezdny w II kwartale tego roku czyli do końca czerwca. Aby tak się stało wykonawca musiałby zakończyć prace w marcu. Potem nastąpiłyby długotrwałe i skomplikowane odbiory techniczne.
W połowie stycznia drogowcy podawali, że zaawansowanie prac na ursynowskim odcinku trasy ekspresowej S2 to ok. 89 proc. Wydaje się, że to dużo, ale biorąc pod uwagę fakt, że na końcu instalowane są skomplikowane systemy wyposażenia tunelu, m.in. instalacje wentylacyjne i elektroniczne, sporo długotrwałych prac dopiero przed budowlańcami.
W połowie sierpnia GDDKiA podpisała aneks do umowy z Astaldi. Wydłużono termin ukończenia robót do końca marca 2021 r. Wówczas powodem nie był koronawirus, a zaszłości. O blisko rok przedłużyły się procedury związane z pozwoleniem na budowę oraz zawieranie umów z operatorami sieci podziemnych.
- Już w 2019 roku mówiłem o opóźnieniu przynajmniej rocznym, jeśli nie dwuletnim. Bez satysfakcji stwierdzam dziś, że moje proroctwo staje się faktem - tak burmistrz Ursynowa Robert Kempa komentuje nasze informacje o złożeniu wniosku przez Astaldi.
Dla Ursynowa najważniejsze jest teraz oddawanie kolejnych ulic nad tunelem - ul. Rosoła, parkingów przy osiedlu Kazury oraz wyprostowanie alei KEN. - Nie możemy się doczekać ze strony GDDKiA nowych harmonogramów - narzeka Kempa.
Sytuacja wpłynie też na koncepcję wybudowania parku linearnego nad tunelem POW. Na marcowej sesji rady miejskiej dzielnica ma przekazać Zarządowi Zieleni m.st. Warszawy 300 tys. z miliona złotych potrzebnych na zaprojektowanie parku.
Jak słyszymy w ratuszu przez opóźnienia w budowie tunelu po raz kolejny te prace się nie rozpoczną. Pracowni projektowej niezbędna jest dokumentacja powykonawcza dla tunelu, a miastu - formalne przekazanie terenu zakończonej budowy POW. Nie ma więc szans na to, aby już w 2022 roku nad tunelem pojawiły się pierwsze elementy nowego parku.
[ZT]17038[/ZT]
[ZT]17088[/ZT]
Tylko Hołownia!17:03, 16.02.2021
Nigdy tego nie ukończą. Nie w tej dekadzie. 17:03, 16.02.2021
Boom17:26, 16.02.2021
Czy był ktoś kto wierzył w ich terminowość? Budowa trwa już ponad 5 lat, końca nie widać, a gddkia klepnie każdy nowy termin. Kompromitacja.
A teraz trolle zaczną udowadniać, że to wina Tuska. 17:26, 16.02.2021
2BORNOT2B18:29, 16.02.2021
Budowa rozpoczęła się w marcu 2017 r. Zatem z Twoich "ponad 5 lat", w rzeczywistości robi się: prawie 4 lata. 18:29, 16.02.2021
Boom19:22, 16.02.2021
Sprawdź kiedy była podpisana umowa. 19:22, 16.02.2021
PiS Won21:04, 16.02.2021
Wina Tuska pisz do niego na maila 21:04, 16.02.2021
egon22:25, 16.02.2021
do 5 nie umiesz zliczyć inteligencie zza stodoły? od marca 2017 do końca 2021 ( oby tylko) to jest ok. 5 lat , na razie bez gwarancji 22:25, 16.02.2021
qwr14:04, 17.02.2021
Już na starcie było pół roku opóźnienia przez bazar Karczewskiego, którego nie dało się ruszyć. 14:04, 17.02.2021
Natolińczyk18:01, 16.02.2021
Było dłużej czekać aż Karczewskiemu koledzy z ratusza załatwią nowe miejsce na nielegalnie okupujący budowę bazarek. Pół roku opóźnienia przez kolesiostwo.... Później brak zgody na zawrotki na Puławskiej, kolejne kilka miesięcy opóźnienia przez taką niekompetencję. A winnych jak zwykle nie ma zwali się na coronavirusa... 18:01, 16.02.2021
qwr14:03, 17.02.2021
Nie wiem czemu cię minusują, ale masz rację, wykonawca z półrocznym opóźnieniem otrzymał teren po "bazarku" radnego. 14:03, 17.02.2021
kkk18:47, 16.02.2021
Zbudować bramownice do 3m wysokości i otworzyć węzły. 18:47, 16.02.2021
jako19:15, 16.02.2021
Ha, ha, ha. Koronawirus? Ustawianie maszyny do betonowania? A tymczasem Mota-Engil oddała z 3 miesięcznym wyprzedzeniem nowy kawałek S7 przed obwodnicą Grójca. Zgadnijcie jaka nawierzchnia... betonowa. Ale pod Grójcem pewnie koronawirus nie ma i maszyn nie trzeba ustawiać. Żałosne Astaldi i Gdaka do kompletu. Dobrali się idealnie do tej inwestycji. A miasto tylko się cieszy, że nie trzeba tematu parku dotykać, b o nie ma zielonego pojęcia jak go ugryźć. 19:15, 16.02.2021
rule_of_law20:13, 16.02.2021
Wykonawca kłamie, Dzielnica kłamie - takie to czasy, już nikt nie pamięta nawet, co kiedyś było prawdą 20:13, 16.02.2021
Zniesmaczon20:25, 16.02.2021
Zlikwidować bazar i uruchomic pętlę. Europejska stolica a burmistrz hoduje slums jak za komuny 20:25, 16.02.2021
albatros22:26, 16.02.2021
powiedz to ludziom tam pracującym , 22:26, 16.02.2021
Pesymista20:46, 16.02.2021
Od razu było wiadomo, że skoro powiedzieli, że wyprostują KEN po Nowym Roku to będzie to trwać miesiącami, bo kiedykolwiek nie skończą, zawsze będzie to po Nowym Roku. Ile Panie Burmistrzu będziemy jeszcze czekać na obiecane nowe rondo na KEN??? 20:46, 16.02.2021
Boom20:49, 16.02.2021
Spytaj się swojego posła z PiS, a nie burmistrza, który tego nie buduje. 20:49, 16.02.2021
PIS Won21:02, 16.02.2021
pisowcy rzondzo wiec do nich pytanie, idz do biura poselskiego na swoim osiedlu 21:02, 16.02.2021
Pesymista05:54, 17.02.2021
Ludzie, wiadomo ze ani Burmiistrz ani lokalny poseł PiS tego nie opóźniają. Tylko Burmistrz ma prawo wiedzieć jaki jest aktualny termin wyprostowania KEN i o to pytam! 05:54, 17.02.2021
Mach321:20, 16.02.2021
Astaldi won z Polski !!! Jak nie umieja budowac to powinni placic kary , kazdemu miedzkancowi Ursynowa
21:20, 16.02.2021
Boom06:48, 17.02.2021
Zastanawiam się co jest gorsze: nieudolność i opieszałość wykonawcy czy też bezczelne kłamstwa i nieudolność nadzoru, czyli gddkia. Od ponad 1,5 roku wiadomo, że będzie potężne opóźnienie, ale karmi się nas bajkami, że to będzie raptem kilka miesięcy, mimo, że wszystko wskazuje na lata.
A te rządowe patałachy chcą budować gigantyczne lotnisko. Nawet jeśli kiedykolwiek zaczną tę budowę, to mamy szansę by spokojnie przebić 9 lat opóźnienia lotniska Berlin Brandenburg, choć ja osobiście obstawiam wariant Żarnowca. 06:48, 17.02.2021
Wek07:56, 17.02.2021
Z lotniskiem poza wszystkim innym pojawia się jeszcze ten problem, że zdaniem wielu ekspertów lotnictwo stało się branżą zwijającą ze względu na wieloletnie skutki pandemii oraz problemy klimatyczne powodowane przez lotnictwo. Wniosek jest taki, żeby przestać je wspierać bo w postaci jaką znaliśmy sprzed pandemii już nie wróci. Wstrzymano nawet rozbudowę chyba Heathrow o jeden pas. Lotniska będą zamykane. A my nadal chcemy wyładować gigantyczne pieniądze w budowę czegoś co nawet przed pandemią nie miało sensu. 07:56, 17.02.2021
Boom08:03, 17.02.2021
Wek, to nie my chcemy. Ten projekt nigdy się nie zwróci i zarżnie kraj finansowo. Będzie jak z przekopem mierzei - trzeba będzie dosypywać kasy bez końca i opamiętania. 08:03, 17.02.2021
Wek08:57, 17.02.2021
Niestety ale to całe społeczeństwo poniesie skutki szaleństwa obecnej władzy. Np. nowego lotniska, przekopu mierzei oraz wielu innych. I niestety obecne władze zostały wybrane demokratycznie. Czyli "my" chcemy. Oczywiście nasze indywidualne "chciejstwo" jest dokładnie przeciwne. 08:57, 17.02.2021
das09:02, 17.02.2021
Karmi to się nas elektrownią atomową. Pamiętam jak miałęm chyba z 10 lat (a pewnie i wczesniej o tym mówiono) były plany budowy takiej elektrowni. Teraz mam 37 , żadna nie powstała, ale dalej się o niej mówi:) i będą o niej mówić przez kolejne 20 lat. Tylko szkoda, że Freancja, Niemcy etc ktokolwiek jeszcze ma takie elektrownie je zamyka. To po co my je budujemy ? Idziemy pod prąd? Swoje przespaliśmy więc może skończyli by o tym mówić w końcu. 09:02, 17.02.2021
Boom09:35, 17.02.2021
Das, nie opowiadaj bajek o zamykaniu elektrowni atomowych. Zobacz ile ich działa na świecie i gdzie są planowane nowe budowy.
W Polsce wydano 1 mld w błoto na nową elektrownię węglową, po czym postanowiono przerobić ją na gazową. A kasa poszła w błoto. Nie mamy alternatywy redukującej emisję niż atom. 09:35, 17.02.2021
Wek09:48, 17.02.2021
Z tymi atomówkami to prawda. Przynajmniej w UE. Biorąc pod uwagę całokształt zagadnienia uważam, że to kolejny "projekt" do natychmiastowego zamknięcia. I piszę to mimo, że kiedyś byłem wielkim fanem energetyki atomowej. Ale jej czas też zdaje się do iegać do końca. Przynajmniej w UE. A jesteśmy i mam nadzieję będziemy jej członkiem. 09:48, 17.02.2021
Buhahaha09:08, 17.02.2021
Koronawirus, buhahahaha. Na jesieni powiedzą, że pojawiła się nowa mutacja - i cyk aneks. 09:08, 17.02.2021
ko-ko10:01, 17.02.2021
Realny termin to 23 grudnia 2021, oby! 10:01, 17.02.2021
W(BJS)10:31, 17.02.2021
W tunelu zrobić bazarek , nad bazarkiem park , i będzie pięknie ! 10:31, 17.02.2021
Jaro10:57, 17.02.2021
Oczywiście na mocy ustawy mają do tego prawo, a gdaka na mocy ustawy ma obowiązek ich roszczenia rozpatrzyć. Można się zżymać na tę budowę, bo blokuje Dzielnicę jak żadna inna. I jest potrzebna. To, co można było zrobić lepiej, to na pewno priorytetowo podchodzić do przywracania na powierzchni stanu "sprzed". Ale jeśli dyskusje na ten temat strony prowadziły na mediach społecznościowych i na dodatek mieszkańcy przez pewien czas traktowani byli trochę jak zakładnicy, to zebrało się tu za dużo negatywnych emocji. Na dodatek duża część osób uczestniczących w dyskusji ma obraz rzeczywistości przysłonięty przez własne poglądy polityczne. Daje to efekt taki, że rzeczowa rozmowa jest niemal niemożliwa. Emocje, polityka, antypatie... I do tego źle pojęty lokalny patriotyzm. Pozdrawiam. 10:57, 17.02.2021
Boom11:13, 17.02.2021
Z jednej strony trudno się nie zgodzić, z drugiej jednak mieszkańcy są traktowani jak idioci (terminy, stan zaawansowania prac, wymówki) podczas gdy tempo prac było po prostu słabe. Prace odbywały się skokami, czyli jak zaczynali coś robić, to efekty były od razu widoczne, a następnie były przerywane i wiatr hulał po budowie. I nie mam na myśli przerw technologicznych. Po to prace zostały podzielone na odcinki by można było równocześnie pracować w wielu miejscach nie czekając np. na wiązanie betonu.
A potem zaczęły się liczne idiotyczne wymówki i naciski na gddkia na przesuwanie terminów, mamienie grudniem, a potem czerwcem. A skończy się znowu na grudniu.
A gdy popatrzy się na inne odcinki dróg ekspresowych i autostrad w Polsce łapiące opóźnienia to nie dziwne, że ludziom puszczają nerwy. 11:13, 17.02.2021
Jaro11:39, 17.02.2021
Dlatego teraz powinien iść nacisk na to, żeby po ustąpieniu warunków zimowych jak najszybciej oddać skrzyżowanie Rosoła/Płaskowickiej w docelowej postaci, potem przywrócić KEN/Płaskowickiej. To spowoduje, że niemal znikną uciążliwości dla Ursynowa (oprócz węzła Puławska). Przydałyby się też konkretniejsze ruchy Miasta w sprawie Branickiego (ciekawe, jaki tu jest termin realizacji...). O zalew aut z tego kierunku bym się nie martwił, bo zablokuje je skutecznie zawór w postaci lewoskrętu z Przyczółkowej. A skokowa realizacja prac przy POW to niepodważalny fakt. Terminów pilnuje gdaka i to ona rozliczy ewentualne kary. Jeszcze raz napiszę: patrząc na stopień zaawansowania prac, nikt ich póki co z budowy nie wyrzuci, jak tych z "Puławskiej-bis". 11:39, 17.02.2021
Irfy12:11, 17.02.2021
Powiem tak - ja tę pseudo budową oglądam codziennie. Z bliska, bo w pobliżu trenuję. Kiedy ponad rok temu podali termin zakończenia tego cyrku, chyba grudzień 2020 albo podobny absurd, to napisałem, że grudzień, to tak, ale 2022. Wtedy mnie chyba jakaś wynajęta agencja huraganowo zminusowała. I teraz tak - przez jakiś czas, głównie na jesieni 2020 na tej budowie faktycznie prace ruszyły. Ale od początku roku znów nic się nie dzieje a zwalanie przestojów na Covid jest po prostu śmieszne. Pewnie firma dostała cynk, że znów im przedłużą termin i prace zostały wstrzymane. Nie wiem czemu. Może mają inne zlecenia? Tak czy inaczej cała ta budowa to kabaret. I będzie naprawdę dobrze, jak oddadzą to w grudniu 2022. 12:11, 17.02.2021
Jaro15:02, 17.02.2021
Bądźmy obiektywni - specustawa COVID-owa istnieje i jeśli wykażą opóźnienia z powodu epidemii, to mają prawo oczekiwać zmiany w kontrakcie. Czy ich lubimy, czy nie. Czy jesteśmy jarkowi, szymonowi, czy rafałowi. Dziwne przestoje w roku 2020 są faktem i tu ich nikt nie broni. Ale obecnie prace na powierzchni mają prawo się nie toczyć, a co się dzieje pod powierzchnią to nie wiem. No chyba, że masz wieści prosto z podziemi, że tam też wiatr hula... 15:02, 17.02.2021
Szczęka13:08, 17.02.2021
Tunel opóźni się o rok - to wina Astaldi czy tam GDDKiA.
A co z niespełnionymi obietnicami wyborczymi naszego proroka i całej świętej koalicji? Też to jest czyjaś wina? Macie na kogo zrzucić winę? Co w końcu zamierzacie zrobić z tym śmietnikiem, który niektórzy nazywają bazarkiem? 13:08, 17.02.2021
Jurand19:57, 17.02.2021
Jakoś deweloperzy budują mieszkania, jak się patrzy, tylko ta nieszczęsna Astaldi ma wiecznie problemy. Mam nadzieję, że za te wszystkie opóźnienia więcej nie wygrają żadnego przetargu w naszej okolicy.
Dobrze, że miasto nie zgodziło się na cały tranzyt przez Ursynow. Niestety ten osobowy też jest dokuczliwe. 19:57, 17.02.2021
Natolińczyk07:42, 18.02.2021
Życie. Odtworzyć KEN i Rosoła. Oddać oba węzły i możemy czekać. Dla ursynowian i tak tunel nie jest jest pilny, poczekamy. 07:42, 18.02.2021
asd12:20, 18.02.2021
Dokładnie tak. Na KEN widać że te prace postępowały ale ostatnio zwolniły. W przypadku Rosoła sprawa wygląda jeszcze gorzej. Oddania nie widać i to w długiej perspektywie - neistety. 12:20, 18.02.2021
nowy natolińczyk 08:34, 21.02.2021
Zakładam że kontrakt w umowie przerwę zimową do 31 marca, i jeśli 1 kwietnia ... raczej 2 kwietnia nie ruszą to bedzie im "tyłki skopać". Tyle ze inwestorem jest gddik czyli pisowska instytucja a jak wiadomo typowy patryiota lubi jak "u sąsiada się pali lub zdechnie krowa" wiec "wielbiciele lgbt ursynowa" mogą rowerami jeździć za kare za bark kolejnego kościoła za tesco. 08:34, 21.02.2021
Król Kreon Wspaniały10:39, 19.02.2021
Astaldi i wszystko jasne 10:39, 19.02.2021
Niezadowolony20:25, 19.02.2021
A co z tunelem pod Puławską? Kto za to odpowie 20:25, 19.02.2021
Inka14:48, 22.02.2021
Skoro tunelu długo nie będzie to może chociaż wjazd na S2 od ul Rosoła zrobią żeby nie jeździć na około do Przyczółkowej.
Wilanów brakujące 100 m Branickiego niech robi do czerwca skoro nie potrafili tego kawałka włączyć do zrobienia przez wykonawcę tego odcinka POW. 14:48, 22.02.2021
Ursynowianin18:13, 30.03.2021
A czy GDDKiA podała o czerwiec którego roku chodzi? 18:13, 30.03.2021
Boom21:13, 16.02.2021
10 7
Rafałek nic by nie zrobił, bo to nie jego inwestycja, kłamliwy pisiorze. Nie każdy jest takim durnym waszym poplecznikiem. 21:13, 16.02.2021
StasioJasio21:59, 16.02.2021
6 4
Astaldi powinne byc juz dawno wyrzucone - i obciazane karami wynikajacymi z umowy 21:59, 16.02.2021
Jaro10:47, 17.02.2021
5 0
Nikt ich nie wyrzuci przy takim zaawansowaniu prac. 10:47, 17.02.2021
chujownia18:07, 18.02.2021
0 1
będzie fajnie jak wykonawca zejdzie z budowy albo gdkia ich pogoni i zostanie taki niedkończony pomnik tunelu na kolejne 5 lat 18:07, 18.02.2021