Mieszkańcy ul. Koncertowej od lat domagają się bezpiecznego przejścia w rejonie Szkoły Podstawowej nr 303 i Przedszkola nr 52. Zrealizowana przez Zarząd Dróg Miejskich inicjatywa pod nazwą "Szkolna ulica" nie przyniosła oczekiwanych rezultatów, o czym pisaliśmy wiele razy. Z kolei w innej części osiedla studenci Uczelni Vistula przyjeżdżają samochodami podczas weekendowych zjazdów i parkują, gdzie się da, zajmują miejsca postojowe przeznaczone dla mieszkańców. Wielokrotnie zastawiali wejścia na klatki schodowe co utrudniało opuszczenie budynku przez rodziców z dziećmi na wózkach i osoby niepełnosprawne. Skrzywdzeni są szczególnie mieszkańcy budynku przy ul. Zamiany 5.
Projektanci Ursynowa nie przewidzieli takiej liczby samochodów, jaka dzisiaj występuje. Bloki z wielkiej płyty zbudowano bez garaży. Wówczas garaże byłyby fanaberią. Ich budowanie zmniejszyłoby liczbę mieszkań i podniosło koszty.
Mieszkańcy pragną nie tylko dostępności miejsc postojowych, ale także bezpieczeństwa na ulicy i w mieszkaniu. Z tych oczekiwań zrodził się pomysł powołania przez SBM Stokłosy Funduszu infrastruktury bezpieczeństwa
- mówi Andrzej Rogiński, mieszkaniec osiedla Stokłosy, redaktor naczelny pisma "Nasze sprawy", wydawanego przez SMB Stokłosy.
14 czerwca 2024 r. Walne Zgromadzenie spółdzielni uchwaliło utworzenie funduszu, który służyć ma finansowaniu przedsięwzięć infrastrukturalnych związanych z organizacją ruchu, budową i eksploatacją szlabanów oraz instalacja i eksploatacją monitoringu wizyjnego. Zanim to nastąpiło, był już opracowany plan usytuowania znaków drogowych na terenie osiedla. Jego realizacja była niemożliwa ze względu na brak środków finansowych.
Administracja Spółdzielni zebrała uwagi i wnioski mieszkańców. Przeprowadzona została ich drobiazgowa analiza. W jej wyniku powstało obszerne opracowanie zawierające opis podjętych przez zarząd SBM Stokłosy działań oraz propozycje zmian, które przeznaczone są do konsultacji z mieszkańcami.
- dodaje Rogiński.
Spółdzielcze osiedle Stokłosy składa się z trzech enklaw. Pierwsza ograniczona jest ulicami Bartóka, al. KEN i al. Rodowicza „Anody”. Należą do niej domy przy ulicach Koncertowej, Symfonii oraz rejon domów jednorodzinnych przy ul. Okaryny i ul. Elegijnej. Przy czym w tym rejonie znajdują się też budynki niezarządzane przez spółdzielnię Stokłosy.
W centrum enklawy - przy ul. Koncertowej 4 - znajdują się Szkoła Podstawowa z klasami I – IV i Przedszkole nr 52. Natomiast przy ul. Koncertowej 8 znajduje się budynek tejże Szkoły ale dla klas V – VIII. Ponadto znajduje się tam kilka boisk w piłkę plażową, korty, dwa boiska do piłki nożnej, w tym duże zimą okryte balonem. Do budynku szkoły przylega basen.
Przed godziną 8 rano do obu budynków szkoły podjeżdża 50 - 60 samochodów, z których wysiadają uczniowie. Większość uczniów przychodzi pieszo, ale są tacy, którzy przyjeżdżają na hulajnogach bądź rowerach. Niektórzy mieszkańcy w tym czasie wyjeżdżają do pracy. Tworzy się tłok i związane z nim niebezpieczeństwo potrąceń.
Głośny wypadek - potrącenie kobiety, a następnie lądowanie helikoptera pogotowia ratunkowego na pasie wzdłuż al. KEN spowodowały zainteresowanie władz dzielnicy Ursynów oraz rozmowy przedstawicieli spółdzielni z pracownikami Zarządu Dróg Miejskich. Ostatecznie po kilku tygodniach wprowadzono "Szkolną ulicę".
[ZT]35135[/ZT]
Akcja polegała na tym, że w godzinach rannych pracownicy spółdzielni, ZDM i strażnicy miejscy pilnowali wjazdu pomiędzy budynkami Koncertowa 3/5 i Koncertowa 7.
Niestety, była to tylko jednorazowa akcja. Poza tym pozostawiono bez ochrony pieszych w rejonie budynku Szkoły i Przedszkola przy Koncertowej 4. Dzieci były wysadzane z samochodów w nieco dalszej odległości. Przy wjeździe i wyjeździe w al. KEN prze budynkiem Koncertowa 3/5 tworzył się korek, samochody wykonywały też manewr zawracania. Największym niedopatrzeniem akcji był brak reakcji na sytuacje drogowe w godzinach popołudniowych, kiedy to do licznych obiektów sportowych podjeżdża masa pojazdów od strony Koncertowej oraz ul. Symfonii. Wielu rodziców dowożących dzieci na zajęcia sportowe parkuje na czas zajęć często przy budynkach przy ul. Symfonii.
- skarżą się mieszkańcy.
Na obszarze enklawy nr 1 spółdzielnia przewidziała 8 szlabanów. Aby je ustawić, konieczne jest uzyskanie zgody właścicielskiej od Urzędu Dzielnicy Ursynów. Ponadto po otrzymaniu projektu organizacji ruchu, z uwzględnieniem szlabanów, konieczne jest uzgodnienie udziału w kosztach montażu i konserwacji szlabanów z zarządcami nieruchomości znajdujących się w rejonie domków.
Enklawa 2 obejmuje budynki w obrębie ulic. Bartóka, Jastrzębowskiego i al. KEN. Znajdują się tam ulice: Pasaż Stokłosy, Stokłosy, Zamiany i Wokalna. Wewnątrz enklawy znajdują się Szkoła Podstawowa nr 319 i Przedszkole przy ul Wokalnej, siedziba dyrekcji Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej przy ul. Zamiany 13 oraz Akademia Finansów i Biznesu Vistula przy ul. Stokłosy 3.
[ZT]4645[/ZT]
Podstawową sprawą są weekendowe najazdy studentów Vistuli, którzy parkują samochody na miejscach przeznaczonych dla mieszkańców osiedla, zastawiają klatki schodowe, a nawet niszczyli latarnie. Uniemożliwiali ponadto dojazd pojazdów odbierających odpady z altany śmietnikowej. Niezadowolenie mieszkańców powoduje nadmiar samochodów parkujących w pobliżu wejścia do stacji metra Ursynów w rejonie pawilonu Pasaż Stokłosy 11.
Przy tym pawilonie, w pobliżu ul. Bartóka przyjezdne pojazdy tarasują podjazd pod rampę. Mieszkańcy budynku przy ul. Wokalnej 8 mają kłopoty z parkowaniem także i z tego powodu, że w okolicy parkują najemcy lokali użytkowych i ich klienci.
Z kolei tenisiści, zamiast parkować na terenie parkingu Vistuli zostawiają swoje auta w rejonie budynków Stokłosy 1 i 7. Studenci Vistuli zastawiają wszystkie wolne w danej chwili miejsca. Największych kłopotów z tego powodu doświadczają mieszkańcy budynku przy ul. Zamiany 5. Ulica Stokłosy ma charakter przejazdowy i nie sposób postawić tam szlabany.
- opowiada Andrzej Rogiński.
Na obszarze tej enklawy zaplanowano łącznie 16 szlabanów.
Enklawa 3 znajduje się w obrębie ulic Jastrzębowskiego, Rodowicza „Anody”, Ciszewskiego i al. KEN. Na jej północnym skraju, w pobliżu pętli autobusowej i stacji paliw, znajduje się pawilon mieszczący siedziby SBM Stokłosy i SIM Ursynów wraz z lokalami usługowymi. Wewnątrz niej znajduje się pawilon ze sklepem Biedronki przy ul. ZWM 9, pawilon ze sklepem ALDI przy ul. Bacewiczówny 8, Szkoła Podstawowa nr 319 na tyłach Biedronki oraz Dom Kultury Stokłosy przy ul. Lachmana 5. Do wymienionych placówek musi być zapewniony dojazd.
Mieszkańcy budynków przy ul. ZWM 12, 12 A, 12 b, 14, 16, 18, 20, 22, 24 skarżą się na samochody pozostawiane przez studentów SGGW i mieszkańców budynku przy ul. Jastrzębowskiego 24. Enklawa ta jest największa w osiedlu i posiada wydłużony kształt, co powoduje, że posiada najwięcej wjazdów. Stąd wynika liczba 15 szlabanów do zainstalowania.
- mówi Andrzej Rogiński.
Ponieważ budynki SBM Stokłosy znajdują się na terenie dzierżawionym od miasta, to ustawienie szlabanu wymaga uzyskania zgody właścicielskiej. Łącznie w trzech enklawach potrzebna jest zgoda na zainstalowanie 39 szlabanów.
Według informacji ursynowskiego ratusza do tej pory wpłynęło sześć wniosków w sprawie szlabanów od spółdzielni Stokłosy. Burmistrz Robert Kempa zapowiada, że zostaną wnikliwie przeanalizowane, ale "od wpłynięcia wniosków do zajęcia stanowisku mija trochę czasu".
Do tej pory dzielnica nie zgadzała się na montowanie szlabanów na osiedlach z drogami publicznymi, uznając, że "co publiczne, musi zostać publiczne".
Naszą rolą jest reprezentowanie dobra ogółu, a nie partykularnych interesów. Choć ja je w pełni rozumiem. Tam, gdzie jest publiczne mienie - nasze albo dzierżawione - nie wyrażamy zgody
- mówi Robert Kempa.
Szef zarządu dzielnicy podaje przykład Imielina, gdzie spółdzielnia chciała postawić szlaban obok sklepu Topaz albo osiedla przy Hawajskiej, gdzie chciano wygrodzić parkingi. Dzielnica nie wyraziła zgody. Podobnie było przy Koncertowej, podczas wprowadzania pierwszej części "Szkolnej ulicy".
Presja na dzielnicę w sprawie szlabanów - tam gdzie uliczki wgłąb osiedla należą są publiczne - będzie rosła. Zbliżają się choćby konsultacje w sprawie powstających projektów planów miejscowych dla Natolina czy dla rejonu ul. Dembowskiego. Mieszkańcy tych starych osiedli mają problemy z parkowaniem, więc z pewnością będą się domagać zabezpieczenia terenu przed kierowcami z zewnątrz.
Wszystko wskazuje więc na to, że także mieszkańcy Stokłosów będą musieli obejść się smakiem. Trudno oczekiwać, by dzielnica nagle zaprzeczyła swoim wcześniejszym decyzjom bądź robiła wyjątki. Czy znajdzie się inny sposób na problemy z parkowaniem i porządkiem publicznym na osiedlu niż szlabany?
Boom15:52, 21.07.2025
Tytuł powinien brzmieć tak: WPI i szpital zabili możliwość parkowania na Ursynowie. Dzielnica peryferyjna, ale trudno podjechać do lekarza, sklepu itp. Tak, tak, można rowerem.
Maria22:08, 21.07.2025
W rejonie metra Stokłosy oraz ul. Zamiany , Jastrzębowskiego i ZWM 13 parkują samochody z rejestracją inną niż warszawska. Osoby dojeżdżające (np. z okolic Piaseczna) do pracy w Środmieściu parkują samochody na Osiedlu Stokłosy i kontynują podróż metrem. Ponadto mamy w Warszawie Strefę czystego transportu, która również wpływa na ilość parkujących pojazdów. Nic dziwnego, że Spółdzielnia Stokłosy chce ograniczyć, ilość parkujących,obcych samochodów w głębi Osiedla.
Marcin 22:23, 21.07.2025
To samo na osiedlu Polinezyjska przy wejściu do stacji Metra Imielin. Mamy tu P&R. W tygodniu cały dzień wszystko zastawione.
Wck07:28, 22.07.2025
Głosowaliście na Trzaskowskiego i jego eko przydvpasów to macie. Ja mieszkam na Ursynowie, ale samochód w leasingu, więc rejestracja WD, jak mam jechać do Centrum to podjeżdżam do metra, zostawiam samochód i jadę dalej metrem. Do centrum już samochodem nie jadę, bo Trzaskowski zlikwidował miejsca parkingowe.
Slawek18:34, 22.07.2025
To że rejestracja jest inna niż WN, nie znaczy że właściciel nie jest z Ursynowa.
Czasy się zmieniły, przepisy też
Boom20:02, 22.07.2025
Jasne, WPI przeprowadził się na Ursynów 😀
albert23:03, 21.07.2025
I to dlatego uchwalono, aby w budynkach w pobliżu metra było mniej miejsc parkingowych dla mieszkańców - przecież mają metro. A oni mają samochody - choćby po to aby wyjechać na wczasy - i gdzieś muszą je zaparkować.
Boom20:27, 22.07.2025
I bardzo dobrze, że uchwalono 1 mp na mieszkanie, bo czasy się zmieniły, wielu młodych ludzi nie ma nawet prawa jazdy i nie zamierza go robić. Choć w mojej opinii to jest mega dziwne, ale tak to teraz wygląda.
XD04:57, 22.07.2025
Kolejny sukces naszej świnki pepy. Dużo paplania na walnym a gucio z tego będzie. "Szanowni Państwo Szanowni Państwo" jestem prezesik i mam mały bardzo interesik. Mam tyle sukcesów na koncie ale nie powiem jakich bo nie pamiętam. Ile jeszcze musi się nie wydarzyć żeby mieszkańcy zrozumieli, że nasz prezes działa ma szkodę spółdzielni?
PaRobek21:27, 22.07.2025
Uśmiechnijta sie. To nic, że was styja boli. Ważne, że u władzy trwa niezastąpiona pyra
Wiersz o spółdzielni09:33, 23.07.2025
Rządzą w spółdzielni wodzowi wierni starsi są już niż Czterej Pancerni
Jedno nie widzi, drugie nie słyszy
A nasza Społdzielnia już ledwo dyszy
Szlabanów nie było i nię będzie
Gruby tu szwindel węszę wszędzie
Ale wiadomość mam też radosną
Czynsze wciąż rosną
John14:55, 24.07.2025
coś pan burmistrz ściemnia - na Kabatach jest ulica Kiepury, publiczna a od wielu lat za szlabanami spółdzielni Osiedle Kabaty i jakoś to nikomu w urzędzie nie przeszkadza
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu haloursynow.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz
Rząd przeznaczy miliardy na służby
...OCZY WAM:PRACOWNICY SANEPIDU,POLICJA ITD POWINNI BYĆ ZAKATOWANI I W SZAMBIE TOPIENI BO CHRONIĄ NAJGORSZE ZŁO CZYLI PSY,PSIARZY.
ANTIDOG GAZ W...
02:27, 2025-07-25
Rząd przeznaczy miliardy na służby
BARDZO CHĘTNIE WYKONAŁ BYM WAM PRAWDZIWĄ KARĘ MAKSYMALNĄ ALE NIE WYKONAM BO BOJĘ SIĘ KŁOPOTÓW.
ANTYDOG GAZ OSTRY
02:25, 2025-07-25
Rząd przeznaczy miliardy na służby
CODZIENNIE ROBIĘ PRAWDZIWE BADANIA=TESTY PSYCHOFIZYKI:ROWEREM ZAPIER.DALAM PO URSYNOWIE,TRENINGI CAŁEGO CIAŁA,ZJADAM MIĘSA,RYBY,ŚMIETANY,JOGURTY,OWOCE,WARZYWA A WSZYSTKO PRZY LUDZIACH I KAMERACH.PRZYSIĘGAM ŻE DUŻO PÓŁPRAWD=KŁAMSTW O MNIE MÓWILI OSZUŚCI ŻEBY MI ZASZKODZIĆ.
KATOWAĆ KŁAMCÓW
02:22, 2025-07-25
Rząd przeznaczy miliardy na służby
NIENAWIDZĘ BYĆ W KOŚCIELE,W PRACY,W SKLEPIE BO TAM DUŻO STARSZYCH BRZYDKICH CHORYCH ZŁOŚLIWYCH KŁAMIĄCYCH LUDZI,PSIARZY.
CIEKAWOSTKA
02:15, 2025-07-25
5 2
Socjalizm bohatersko walczy z problemami nieznanymi w innych ustrojach. Ciekawe, kiedy łowełkowe ZDM się zorientuje, że zabieranie miejsc parkingowych w jednych lokalizacjach powoduje, że zaczyna brakować miejsc parkingowych w innych lokalizacjach, gdzie wcześniej były.
6 3
A można rowerem. Ostatnio widziałem Pana ok. 60-tki, jak jechał DDR wzdłuż Al. KEN rowerem cargo. Zapewne po zakupy.
0 0
Bike, proponuje jeszcze rowery karetki reanimacyjne, rowery do wywozu nieczystości i rowerowe karawany.