Od soboty od 22 czerwca komunikacja miejska jedzie na wakacje. Zarząd Transportu Miejskiego wprowadza specjalne (czytaj: niektóre rzadsze, niektóre częstsze) kursowanie wielu linii, zawiesza nie tylko szkolne autobusy, metro pojedzie nieco rzadziej.
Zmiany dotyczą wielu ursynowskich linii autobusowych. Chodzi o: 179 i 193 - czyli autobusy obwożące po ursynowskich osiedlach i dowożące pasażerów do stacji metra (stracą po jednym kursie w godzinach szczytu), ale także 209 łączące centrum dzielnicy z Dawidami (zmiana na plus - linia będzie jeździć bez przerwy między szczytami), 263 łączącą Wilanów oraz Zawady z Metrem Imielin i Centrum Onkologii, czy linię 319 dojeżdżającą z Ursynowa przez POW do Centrum Zdrowia Dziecka w Wawrze. Ta ostatnia na wakacje straci po dwa kursy w godzinie.
Uwagę warto zwrócić na linie jeżdżące ulicą Puławską - 709, 727 czy 739 - stracą one po jednym lub nawet dwóch kursach w godzinie o poranku lub w szczycie popołudniowym. To samo dotyczy popularnej linii 503 dowożącej do centrum, tym razem ZTM oszczędził 504 dowożącą pasażerów do Mordoru.
Tradycyjnie już całkowicie wycofana na wakacje zostanie linia 192. Autobus jeździ mniejszymi ulicami przez osiedla i jest ważną linią dla seniorów, którzy mogą dojechać do przychodni, poczty czy sklepów. ZTM upiera się co roku, że frekwencja jest niska i nie ma sensu utrzymywać kursów w wakacje, mimo iż to np. jedyna linia dla ulicy Lanciego czy północnej części Cynamonowej. Za którą tęsknią zresztą sąsiedzi z osiedla Kazury, których pozostawiono z pospiesznym 504 - jedynym autobusem na Stryjeńskich.
Wakacyjne zmiany nie ominą metra na pierwszej linii - w godzinach szczytu pojedzie nieco rzadziej - co 2 min. 50 sek. zamiast 2,5 minuty.
Jak co roku pod adresem ZTM wytacza się lawina pretensji i żalu o ograniczenie oferty Warszawskiego Transportu Publicznego w czasie szkolnych wakacji.
Ograniczenie kursów to jedno, ale zlikwidowanie danej linii na czas wakacji to drugie. Co za chore pomysły. Co rok to samo!
- skarży się pani Emilia.
Dlaczego 192 zostaje zawieszone? Dla wielu osób jest to jedyny autobus w okolicy, w której mieszka wiele starszych osób i nie będą miały one możliwości swobodnego poruszania się
- dodaje pan Jakub.
Nie rozumiem tego i nigdy nie zrozumiem. Ludzie pracują też w wakacje. Nie interesują mnie dzieci, tymi autobusami jeżdżą ludzie do pracy cały rok.
- pisze pan Mateusz.
Zarząd Transportu Miejskiego tłumaczy, że zmiana rozkładów jest konieczna, bo trzeba dostosować podaż do popytu.
Wiemy, że również w wakacje ludzie jeżdżą do pracy, ale w tym samym czasie najwięcej osób bierze urlopy. Zdajemy sobie sprawę, że wakacyjne zmiany w komunikacji są pewnego rodzaju niedogodnością. Głównym ich zadaniem jest dostosowanie podaży do popytu. Jak zawsze, pracownicy nadzoru ruchu będą obserwować sytuację, co pozwoli na ewentualne korekty
- odpowiada na zarzuty pasażerów ZTM.
Kierowcy pracujący w komunikacji miejskiej przypominają, że też są ludźmi i należy im się urlop. - Trzeba w tym okresie mieć więcej wyrozumiałości - komentuje kierowca autobusu MZA, który zabrał głos na profilu komunikacji miejskiej.
Na newralgiczne linie wysyłane będą wozy z tak zwanym liczeniem pasażerów i jeśli na nich zdarzy się zbyt duże obłożenie to WTP skieruje na nie dodatkowe brygady.
- dodaje kierowca Miejskich Zakładów Autobusowych.
W okresie letnich wakacji szkolnych 2024 r. (22.06.2024 r. ÷ 1.09.2024 r.) wprowadzone zostają zmiany w funkcjonowaniu Warszawskiego Transportu Publicznego.
Metro
W dni powszednie w godzinach szczytu pociągi będą kursowały z częstotliwością:
M1 co 2:50 min.
M2 co 3:30 min.
Autobusy
Wprowadzenie specjalnych rozkładów jazdy linii: 104, 106, 110, 111, 112, 114, 117, 120, 121, 122, 124, 131, 132, 140, 146, 147, 150, 154, 160, 162, 167, 170, 173, 174, 176, 177, 179, 180, 181, 182, 183, 184, 186, 188, 193 (od 24 czerwca), 194, 197, 201, 204, 207, 208, 209, 210, 212, 221, 226, 250, 256, 263, 303, 317, 319, 338, 414, 500, 502, 503, 507, 509, 511, 514, 520, 521, 523, 525, 527, 704, 705, 709, 710, 714, 724, 727, 735, 739, 742, 750, 850, E-1, L18, L27, L47 (od 1 lipca), L48 (od 1 lipca)
Zmienione zostają trasy linii:
107 -skierowanie na trasę skróconą ESPERANTO – BEETHOVENA
118 – skierowanie na trasę wydłużoną:w kierunku krańca ZAJEZDNIA WORONICZA: MARIENSZTAT – … – pl. Konstytucji – Waryńskiego – Puławska – Malczewskiego – Joliot-Curie – Woronicza – ZAJEZDNIA WORONICZA w kierunku krańca MARIENSZTAT: ZAJEZDNIA WORONICZA – Woronicza – Joliot-Curie – Malczewskiego – Puławska – Waryńskiego – pl. Konstytucji – … – MARIENSZTAT)
125 – skierowanie na trasę skróconą MIĘDZYLESIE – WIATRACZNA
134 –przez cały tydzień, linia będzie kursowała na trasie obowiązującej w soboty i niedziele: OLESIN – … – Toruńska – Łabiszyńska – Kondratowicza – Bazyliańska – Wysockiego – Toruńska – … – METRO MARYMONT
159 – skierowanie we wszystkich kursach na trasę skróconą CH BLUE CITY – MAŁE SIEKIERKI
326 – skierowanie na trasę zmienioną: METRO MARYMONT – … – Płochocińska – Kobiałka – OLESIN
401 – skierowanie na trasę skróconą URSUS-NIEDŹWIADEK – METRO SŁUŻEW
411 – skierowanie we wszystkich kursach na trasę skróconą METRO POLITECHNIKA – GOCŁAW
518 – skierowanie na trasę skróconą: w kierunku krańca BIELAŃSKA: NOWODWORY – … – Miodowa – Senatorska – pl. Bankowy – al. Solidarności – Bielańska – BIELAŃSKA w kierunku krańca NOWODWORY: BIELAŃSKA – Bielańska – Senatorska – Miodowa – … – NOWODWORY
Zawieszenie podjazdów szkolnych na liniach: 163, 164, 201
Zawieszenie kursów oznaczonych jako realizowane w dni nauki szkolnej i akademickiej na liniach: 114, 121, 142, 150, 152, 164, 211, 226, 401, 502
Zawieszenie kursowania linii: 192, 196, 222, 225, 249, 308, 320, 332, 339, 340, 349, 356, 379, 809, 815, Z-5, poza godzinami szczytu: 256, 326, w soboty, niedziele i święta: 226, 256
Tramwaje – od poniedziałku 24 czerwca
W dni powszednie zmniejszona zostaje częstotliwość kursowania linii: linie 1, 2, 9, 17, 33: w godzinach szczytu co 5 min., poza godzinami szczytu co 7,5 min. Pozostałe linie (z wyjątkiem linii turystycznej 36): w godzinach szczytu co 10 min., poza godzinami szczytu co 15 min.
Od 24 czerwca do 31 sierpnia linia turystyczna 36 będzie kursowała również w dni powszednie.
Zawieszone zostaje kursowanie linii: 13, 25. Linia 28 zostaje skierowana na trasę wydłużoną: OS. GÓRCZEWSKA – … – Kijowska – al. Tysiąclecia – Kawęczyńska – KAWĘCZYŃSKA-BAZYLIKA
hej 21:33, 19.06.2024
Dla ZTM - linia 503 to linia do Centrum . A dla nas pasażerów , mieszkańców , turystów, podatników płacących podatek na rzecz opłacania pensji ZTM-owi, oczekujących w zamian zorganizowania wygodnej komunikacji w mieście . Linia 503 , powinna być wzmocniona bo obsługuje Trakt Królewski jadąc z Ursynowa na Stare Miasto . 21:33, 19.06.2024
Olek07:29, 20.06.2024
Ursynów połączony jest z resztą miasta głównie metrem, które coraz częściej się psuje (np. wczoraj). Mieszkańcy nie mają żadnej alternatywy! ZTM chce zaoszczędzić "grosze" kosztem mieszkańców, płacimy podatki mamy prawo godnie dojechać do pracy. Potem lamentujecie, że w Warszawie są korki, a jak mają nie być skoro Ursynów staje się pustynią komunikacyjną. Ludzie w ZTM trochę pomyślcie! a co zrobicie z zaoszczędzonymi środkami ? zrobicie kolejny heppening. 07:29, 20.06.2024
Do Olka 07:35, 20.06.2024
A znasz przyczyny awarii - jak to określiłeś - w metrze? A jak nie ma to nic wspólnego ze stanem technicznym metra i było to spowodowane ratowaniem życia pasażera? Warto sprawdzić zanim się pisze dyrdymały. 07:35, 20.06.2024
Olek08:18, 21.06.2024
Nie chodzi o to czym było to spowodowane, chodzi o fakt że jak metro stoi nie można się wydostać z Ursynowa, zostaje w zasadzie samochód lub piechota, ewentualnie helikopter. 08:18, 21.06.2024
Uśmiechnięta Polska09:39, 20.06.2024
W imieniu partii PO informuję, że w wakacje nasi wyborcy nie muszą korzystać z transportu miejskiego, gdyż powinni siedzieć na wczasach all inclusive w Egipcie albo Turcji. Wakacje są po to, żeby odpoczywać, uśmiechać się szeroko, a nie jeździć bez potrzeby po mieście generując ślad węglowy. Jednocześnie przypominam, że wciąż działają miejskie rowery i nie jest prawdą, jak twierdzą ruskie onuce, że osoba po 70 roku życia nie może dojechać do lekarza rowerem. 09:39, 20.06.2024
kreatywny ZTM01:00, 23.06.2024
Uśmiechnięta szyderczym uśmiechem Polska, nie korzysta z komunikacji miejskiej. Ona wypoczywa, od pierwszego dnia wakacji szkolnych, na wyspach KANARYJSKICH, w EGIPCIE , w MEKSYKU........ czy na .....
Zlikwidowane linie komunikacyjne wygenerują kasę ,na zwrot kosztów wypoczynku, dla urzędników . 01:00, 23.06.2024
Baśka Kurde - Balans09:59, 20.06.2024
Kurłaaaaaaa!!!!!!!!!!!! Kurłaaaaa!!!!!!!!!!!! Co tam się dzieje!!!!!!!!! To są autobusy?!!!!!!!!!!!! 09:59, 20.06.2024
lokals16:24, 20.06.2024
Na usługach tej linii i tak nie można polegać, rano jej punktualność jest jeszcze jakaś, ale po południu cyferki na rozkładzie nie mają żadnego znaczenia. 16:24, 20.06.2024
ByłyKierowca6517:37, 20.06.2024
Oczywiście, że nie można polegać tak jak na wielu innych liniach gdy rozkład jazdy piszą osoby nie mające pojęcia o niczym a autobus (według owego rozkładu jazdy) ma cały czas zieloną falę i żadnych korków po trasie :) 17:37, 20.06.2024
ByłyKierowca6517:35, 20.06.2024
Pracowałem kiedyś w tym wariatkowie zwanym miejskie zakłady a..., gdzie notorycznie były łamane prawa pracy, przepisów (tak nawet tych co do sprawności autobusów). To była najgorsza robota w moim życiu. Z doświadczenia jako były kierowca i pasażer mogę napisać, że ztm razem z wtp to chore na głowę instytucje i całą zgrają oszołomów nie mających pojęcia o tym jak funkcjonuje komunikacja miejska w dużym mieście a te cyrki z zawieszaniem linii, cięcia bo wakacje czy święta tylko ten fakt potwierdzają. 17:35, 20.06.2024
Jprdle 21:53, 20.06.2024
Zapamiętajcie sobie raz na zawsze: ZTM nie jest dla Was. ZTM powstało dla tłustych synekurek rodzin urzędników warszawskiego Ratusza. 21:53, 20.06.2024
wck12:06, 22.06.2024
Tak samo jak inne spółki komunalne obsadzane przez jedną partię od wielu, wielu lat. Tu się robi ogromne wały, a przy okazji nie jest się na świeczniku jak taki Orlen. Pamiętajcie przy kolejnych wyborach. Tylko PO lub PIS. Nie wybierajcie nikogo innego, bo tradycja zaginie i nadejdą zmiany. 12:06, 22.06.2024
Luki10:28, 21.06.2024
Powiem tak. Głosujcie dalej na KO, wszak bije ta partia na Ursynowie rekordy popularności, to będzie jeszcze fajniej! 10:28, 21.06.2024
Kog13:11, 21.06.2024
192 rzadko jeździ młodzież i dzieci, jeżdżą natomiast starsi, którym trudno dojść "taki kawał" (w tym pokonać schody w metrze, a na Ursynowie aż połowa wyjść nie ma żadnych udogodnień jak windy czy ruchome schody). Komunikacja miejska nie jest "żeby się opłacało", lecz żeby ludzi wozić i sprawiać, ze w mieście żyje sie dobrze lub jako-tako, a nie źle. 13:11, 21.06.2024
Ewa22:10, 21.06.2024
Dla starszych ludzi wakacje w Warszawie to dramat. Tak jest co roku i nikt nie myśli, żeby jakoś pomóc. Przed wyborami czasem, któryś z działaczy się odezwie i na tym koniec. Że daleko, że schody, że upały
a kogo to obchodzi. Taksówką niech jadą. 22:10, 21.06.2024
Nie wszędzie metrem16:00, 25.06.2024
W związku z tegorocznym otwarciem linii tramwajowej do Wilanowa (prawdopodobnie pod koniec wakacji 2024) i wycofaniem z tej okolicy autobusów wraz z priorytetem dla tramwajów. Te zluzowane autobusy powinny być rozdysponowane w innych rejonach miasta jako linie dowozowe do metra, SKM, czy tramwaju albo jako uzupełnienie innych linii. Nie każdy pasażer ma w pobliżu dostęp do szybkiego połączenia metrem czy SKM w okolicy bliższej jak te 500-600 metrów na pieszo, a trzeba pamiętać o osobach starszych oraz ludzi z niepełnosprawnością ruchową.
Także często praktykowane likwidowanie komunikacji naziemnej po uruchomieniu nowych stacji metra powinno być dobrze przeanalizowane i poddane konsultacjom wśród użytkowników okolicznych tras. Szczególnie likwidowanie i przerzedzanie rozkładów linii autobusowych nie pokrywających się z trasą metra pod ziemią powinny być z ostrożnością poddawane zmianom. W miastach takich jak Nowy Jork w USA, gdzie komunikacja bazuje głównie na wielu liniach metra oraz taksówkach wszędzie można dotrzeć koleją podziemną, a w Warszawie są rejony wykluczone komunikacyjne, a metro nie stanowi przecież komunikacji lokalnej, tym bardziej z dwoma (w budowie) liniami jak na razie i III w planach od Narodowego na Gocław. Rozwiązanie tymczasowe to na czas wakacji przedłużyć jakąś linię mającą niedaleko pętle aby przejeżdżała przez wspomniane w artykule wykluczone rejony, nawet te 2x na godzinę, a poza szczytem co 60 minut. Lepsze to niż nic. 16:00, 25.06.2024
ByłyKierowca6517:40, 20.06.2024
4 0
Ależ oni myślą... o tym jak sobie rozdać jak co roku. Podobna sytuacja ma miejsce w ratuszu, urzędach i innych spółkach miejskich. Myślisz, że skąd jest ta góra pieniędzy na nagrody finansowe i inne g#wna? 17:40, 20.06.2024