Zamknij

Miał raz tata Fiata…

REKLAMA 23:51, 30.07.2025 Aktualizacja: 23:55, 30.07.2025

Popularną polską rymowankę zna prawdopodobnie większość posiadaczy aut. Czy jednak prawdą jest, że los przysłowiowego „grata” prędzej czy później podzieli każdy dwuślad? - Okazuje się, że niekoniecznie, jednak utrzymanie pojazdu w dobrym stanie technicznym wymaga od użytkownika nieco uwagi, systematyczności no i rzecz jasna niekiedy pewnych inwestycji.

Co takiego w osiach piszczy (i nie tylko), czyli ubiegłoroczny raport ADAC

Działający na terenie Niemiec klub zrzesza specjalistów pomocy drogowej oraz blisko 21,4 miliony kierowców co plasuje go w światowej czołówce. Stowarzyszenie prowadzi i co roku publikuje statystyki dotyczące ilości zgłaszanych usterek. Ubiegłoroczne zestawienie obejmuje blisko 3,4 mln interwencji, czyli na tyle dużo, aby stanowić wiarygodną próbę.

Jak pokazują statystyki w niemal 2 na 5 przypadków przyczyną niedogodności okazuje się być akumulator. Jeśli mowa o akumulatorze to nie sposób nie wspomnieć również o tzw. elektryce (zarówno tej wewnętrznej jak i zewnętrznej w postaci przedniego i tylnego oświetlenia). Części takie jak reflektory oraz wszelkiego rodzaju czujniki i bezpieczniki zaczynają ulegać stopniowym awariom kiedy wiek auta przekracza 10-11 lat.

Podobnie sytuacja wygląda w przypadku układu hamulcowego, kierowniczego oraz zawieszenia, których awaryjność wyraźnie wzrasta po upływie około dekady od daty produkcji. Sprawność tych systemów jest o tyle istotna, że mają niebagatelny nie tylko na komfort podróży, ale przede wszystkim poziom bezpieczeństwa na drodze.

Po upływie około 10 lat nawet, w co czwartym samochodzie problemy zaczynają dotykać serca każdego pojazdu, czyli silnika. Uszkodzeniu ulegają nie tylko elementy takie jak przykładowo wtryski paliwa, ale również dodatkowy osprzętu typu turbosprężarka.

Kwestia dotyczy również nieco mniej oczywistych (jednak równie ważnych) komponentów takich jak chociażby wycieraczki. Jak wskazano w AUTODOC, konstrukcja wycieraczek może być: bezramkowa, bezszwowa, przegubowa (tradycyjna) ze spojlerem lub bez oraz standardowa.

Według eksperta AUTODOC, aby uniknąć przedwczesnej wymiany piór wycieraczek samochodowych: "Upewnij się, że jest wystarczająco dużo płynu czyszczącego w zbiorniku spryskiwacza przedniej szyby: suchy kurz powoduje ścieranie się piór wycieraczek."

Mądry Polak przed szkodą

Wiedząc już mniej więcej „co”, warto również zastanowić się jak temu zapobiec. W tym celu należy zidentyfikować potencjalne objawy, a następnie odnaleźć możliwe przyczyny a tych może być wiele, w zależności od rodzaju usterki.

Jednymi z najczęstszych bolączek kierowców terenie naszego kraju są te dotyczące układu hamulcowego. Problemy obejmują głównie tarcze hamulcowe, klocki oraz zaciski, a także nieszczelne przewody. Wyeksploatowane części to przede wszystkim znacznie wydłużona droga hamowania co niekiedy może mieć kluczowe znaczenie. Rada w tym przypadku jest w zasadzie tylko (i aż) jedna — regularne przeglądy stanu technicznego (w tym płynu hamulcowego) i bieżąca wymiana zgodnie z zaleceniami producenta.

Stan polskich dróg jest, jaki jest i miejscami pozostawia wiele do życzenia. Zdecydowanie nie jest to bez znaczenia dla zawieszenia a w szczególności podzespołów takich jak amortyzatory, sworznie czy wahacze, które ulegają znacznie szybszej degradacji. Z tego powodu warto zachować szczególną czujność a wszelkie podejrzane odgłosy typu piski czy zgrzyty, pochylenie pojazdu przy pokonywaniu zakrętów lub trudności z utrzymaniem prostego toru jazdy powinny stanowić wyraźny sygnał skłaniający ku rychłej wizycie u mechanika.

Tym na co polskie silniki „narzekają” najczęściej są głównie awarie układu wtryskowego, nadmierne zużycie turbosprężarki oraz różnorakie zatarcia czego głównym powodem jest niewłaściwe lub niedostateczne smarowanie. Zdecydowany wpływ na taki, a nie inny stan rzeczy ma niska jakość paliwa oraz zbyt rzadka wymiana filtrów i oleju. Z czasem mogą pojawić się objawy takie jak nierówna praca, problemy z rozruchem i spadek mocy. Aby temu zapobiec, warto poświęcić parę groszy więcej na regularne przeglądy oraz ewentualną wymianę (jeśli jest konieczna) i tankować w sprawdzonych punktach oferujących paliwo wysokiej jakości.

(REKLAMA)
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop

OSTATNIE KOMENTARZE

0%