Działający na terenie Niemiec klub zrzesza specjalistów pomocy drogowej oraz blisko 21,4 miliony kierowców co plasuje go w światowej czołówce. Stowarzyszenie prowadzi i co roku publikuje statystyki dotyczące ilości zgłaszanych usterek. Ubiegłoroczne zestawienie obejmuje blisko 3,4 mln interwencji, czyli na tyle dużo, aby stanowić wiarygodną próbę.
Jak pokazują statystyki w niemal 2 na 5 przypadków przyczyną niedogodności okazuje się być akumulator. Jeśli mowa o akumulatorze to nie sposób nie wspomnieć również o tzw. elektryce (zarówno tej wewnętrznej jak i zewnętrznej w postaci przedniego i tylnego oświetlenia). Części takie jak reflektory oraz wszelkiego rodzaju czujniki i bezpieczniki zaczynają ulegać stopniowym awariom kiedy wiek auta przekracza 10-11 lat.
Podobnie sytuacja wygląda w przypadku układu hamulcowego, kierowniczego oraz zawieszenia, których awaryjność wyraźnie wzrasta po upływie około dekady od daty produkcji. Sprawność tych systemów jest o tyle istotna, że mają niebagatelny nie tylko na komfort podróży, ale przede wszystkim poziom bezpieczeństwa na drodze.
Po upływie około 10 lat nawet, w co czwartym samochodzie problemy zaczynają dotykać serca każdego pojazdu, czyli silnika. Uszkodzeniu ulegają nie tylko elementy takie jak przykładowo wtryski paliwa, ale również dodatkowy osprzętu typu turbosprężarka.
Kwestia dotyczy również nieco mniej oczywistych (jednak równie ważnych) komponentów takich jak chociażby wycieraczki. Jak wskazano w AUTODOC, konstrukcja wycieraczek może być: bezramkowa, bezszwowa, przegubowa (tradycyjna) ze spojlerem lub bez oraz standardowa.
Według eksperta AUTODOC, aby uniknąć przedwczesnej wymiany piór wycieraczek samochodowych: "Upewnij się, że jest wystarczająco dużo płynu czyszczącego w zbiorniku spryskiwacza przedniej szyby: suchy kurz powoduje ścieranie się piór wycieraczek."
Wiedząc już mniej więcej „co”, warto również zastanowić się jak temu zapobiec. W tym celu należy zidentyfikować potencjalne objawy, a następnie odnaleźć możliwe przyczyny a tych może być wiele, w zależności od rodzaju usterki.
Jednymi z najczęstszych bolączek kierowców terenie naszego kraju są te dotyczące układu hamulcowego. Problemy obejmują głównie tarcze hamulcowe, klocki oraz zaciski, a także nieszczelne przewody. Wyeksploatowane części to przede wszystkim znacznie wydłużona droga hamowania co niekiedy może mieć kluczowe znaczenie. Rada w tym przypadku jest w zasadzie tylko (i aż) jedna — regularne przeglądy stanu technicznego (w tym płynu hamulcowego) i bieżąca wymiana zgodnie z zaleceniami producenta.
Stan polskich dróg jest, jaki jest i miejscami pozostawia wiele do życzenia. Zdecydowanie nie jest to bez znaczenia dla zawieszenia a w szczególności podzespołów takich jak amortyzatory, sworznie czy wahacze, które ulegają znacznie szybszej degradacji. Z tego powodu warto zachować szczególną czujność a wszelkie podejrzane odgłosy typu piski czy zgrzyty, pochylenie pojazdu przy pokonywaniu zakrętów lub trudności z utrzymaniem prostego toru jazdy powinny stanowić wyraźny sygnał skłaniający ku rychłej wizycie u mechanika.
Tym na co polskie silniki „narzekają” najczęściej są głównie awarie układu wtryskowego, nadmierne zużycie turbosprężarki oraz różnorakie zatarcia czego głównym powodem jest niewłaściwe lub niedostateczne smarowanie. Zdecydowany wpływ na taki, a nie inny stan rzeczy ma niska jakość paliwa oraz zbyt rzadka wymiana filtrów i oleju. Z czasem mogą pojawić się objawy takie jak nierówna praca, problemy z rozruchem i spadek mocy. Aby temu zapobiec, warto poświęcić parę groszy więcej na regularne przeglądy oraz ewentualną wymianę (jeśli jest konieczna) i tankować w sprawdzonych punktach oferujących paliwo wysokiej jakości.
Ulica jak z horroru czeka na remont. Terminy się sypią!
to jakieś stare zdjęcia wklejone kiedy to jeszcze było jako tako. Teraz to jest obraz nędzy i rozpaczy a jazda po tej ulicy powoduje nieprzyjemne doznania zwłaszcza po posiłkach. Cóż, lepiej ogłosić "sukces" z budowy za 3,5 bańki jakiegoś tam MAL na Buszyckiej niż cisnąć na przyspieszenie prac na samej Karczunkowskiej. Może to i lepiej ale jak "tłumy" po zakończonych imprezach w MAL dotrą do skrzyżowania Nawłocka/Karczunkowska i zechcą skręcić w lewo lub w prawo (z Nawłockiej) to się będzie działo. Zwłaszcza iż większość to zapewne emeryci. Dać komu trzeba w łapę te trzy i pół bańki to odpowiednie decyzje pojawią się pod koniec września. Taka smutna refleksja.
Bolo
16:49, 2025-08-21
Spór o zakaz wstępu do rezerwatu. Radny zapowiada
KIEDY CISZEWSKIEGO BIS?!
meme
16:40, 2025-08-21
Nowa inwestycja na Ursynowie. Zniknie biała plama
pralnia kasy - należy sprawdzić któy pociotek lokalnych tuzów ma firmę budowlaną. Miejsca Aktywności Lokalnej, hah, przecież to brzmi jeszcze gorzej jak hotel dla owadów czy inny stos do palenia gotówki.
ats
15:42, 2025-08-21
Spór o zakaz wstępu do rezerwatu. Radny zapowiada
Nie wszystko musi być publiczne. Oczywiście że tak. Czy publiczny musi być np. Las Kabacki, tzw. psia górka, czy lasek przy Lanciego.
Idźmy dalej
15:29, 2025-08-21