Czy kierowców-seniorów czekają nowe obowiązki? W Unii Europejskiej trwa dyskusja o konieczności wprowadzania badań lekarskich dla starszych kierowców. Sprawdziliśmy, co może się zmienić.
Jak wskazuje Business Insider, temat obowiązkowych badań dla starszych kierowców znów budzi dyskusje. Choć wcześniejsza propozycja Komisji Europejskiej została odrzucona przez Parlament Europejski, kwestia ta wraca w Polsce za sprawą apelu posłanki KO Małgorzaty Gromadzkiej.
Pierwotna propozycja Komisji zakładała, że kierowcy seniorzy musieliby co pięć lat przechodzić badania lekarskie, których negatywny wynik skutkowałby odebraniem prawa jazdy. Pomysł ten został jednak odrzucony przez europosłów, którzy argumentowali, że takie rozwiązanie może prowadzić do dyskryminacji osób starszych.
Obecnie wprowadzono mniej restrykcyjne zasady. Państwa członkowskie same mogą decydować, czy wymagają badań lekarskich, czy też wystarczy samoocena kierowcy przy odnawianiu prawa jazdy.
Samoocena miałaby polegać na wypełnieniu formularza dotyczącego stanu zdrowia, z naciskiem m.in. na wzrok i układ krążenia.
Jak podaje Business Insider, posłanka Małgorzata Gromadzka zwróciła się do ministerstw zdrowia i infrastruktury, podkreślając, że wprowadzenie regularnych badań dla kierowców seniorów mogłoby poprawić bezpieczeństwo na drogach.
Jej zdaniem naturalne procesy starzenia, takie jak pogorszenie wzroku, słuchu i refleksu, mogą zwiększać ryzyko zdarzeń drogowych.
Ministerstwo Zdrowia w odpowiedzi na apel poinformowało, że obecnie nie prowadzi prac nad wprowadzeniem obowiązkowych badań dla starszych kierowców. Podobne stanowisko zajmuje Ministerstwo Infrastruktury, które wskazuje, że ustalanie granicy wieku, od której badania byłyby wymagane, mogłoby być uznane za arbitralne.
Jak zaznaczono, ewentualne zmiany musiałyby być zgodne z nową unijną dyrektywą, nad którą prace nadal trwają.
Jak przypomina Business Insider, prognozy demograficzne pokazują, że społeczeństwo Unii Europejskiej starzeje się w szybkim tempie. Już w 2030 roku liczba osób w wieku emerytalnym w Polsce znacząco wzrośnie, a do 2050 roku blisko połowa mieszkańców UE będzie miała 50 lat lub więcej.
W związku z tym dyskusja o bezpieczeństwie starszych kierowców zapewne jeszcze nie raz powróci zarówno na poziomie unijnym, jak i krajowym.
Źródło zdjęcia głównego: Obraz autorstwa prostooleh na Freepik
kkj00:47, 05.06.2025
80% wszystkich śmiertelnych wypadków komunikacyjnych powodują młodzi mężczyźni do 35 roku życia. Kobiety, dojrzali mężczyźni, starzy razem zaledwie 20%. Kogo należy przebadać???
Nordic Walking z psychologiem na Ursynowie
To ta co krzyczala "je*** PiS" i występowala na teledyskach matczaka? Z patologią nie chcę mieć nic wspólnego. Po co promujecie takie osoby?
Antykomuch
11:00, 2025-06-06
Jak dbamy o park linearny? Są już pierwsze zniszczenia!
Nie wiem skąd ta wiara w regulaminy czy też ustawy. A te dzieci mają rodziców, opiekunów mających chyba odrobinę zdrowego rozsądku. Natomiast brak jakiegokolwiek zacienienia to błąd projektowy lub specjalne działanie. Burmistrz zaakceptował takie rozwiazanie.
Boom
10:40, 2025-06-06
Jak dbamy o park linearny? Są już pierwsze zniszczenia!
jedynym sensownym rozwiązaniem było by powołanie policji fontannowej, która patrolowała by wszystkie fontanny na ursynowie i staw w miejscu dawnego wieloryba.
aster
10:15, 2025-06-06
Jak dbamy o park linearny? Są już pierwsze zniszczenia!
to może zamienić postawiony plastikowy złom na trawę z piknikami, zakątek kałuż do skakania? Więcej radości dla maluchów i wówczas rodzice dbają o bezpieczeństwo dzieci, a nie ursynowski ratusz ?
Zieleń
09:28, 2025-06-06