Czy ratusz "przehandluje" zgodę na pominięcie planu miejscowego, który na działce po Tesco Kabaty przewiduje usługi? Stara się o to właściciel nieruchomości - warszawski deweloper Echo Investment, który chce wybudować tu mieszkania. O sprawie pisze dziś "Gazeta Stołeczna", która dotarła do nieoficjalnych informacji.
Przypomnijmy, Echo zapowiedziało w czerwcu ubiegłego roku powstanie kompleksu z około 500 mieszkaniami, zielonymi skwerami oraz przestrzenią usługową. W centrum osiedla ma powstać Rynek Kabacki. Budynki mają mieć od 2 do 11 pięter, a inwestor planuje zasadzenie ponad 150 drzew i stworzenie przestrzeni dla pieszych i rowerzystów. Koncepcję opisywaliśmy szczegółowo w tym artykule.
Jednym z najgorętszych tematów związanych z inwestycją jest brak ogólnodostępnego parkingu typu “Parkuj i Jedź”. Mieszkańcy Kabat od lat borykają się z problemem parkowania, który nasilił się po zamknięciu parkingu przy Tesco w 2022 roku. Kierowcy z podwarszawskich miejscowości parkują na osiedlowych uliczkach, blokując miejsca mieszkańcom.
- To, co dzieje się tu po zlikwidowaniu Tesco, to istny horror. Same rejestracje z Piaseczna. Miasto od lat nie zbudowało parkingu P&R – mówi nam mieszkaniec Kabat.
Radny Mateusz Rojewski (PiS) zaproponował nawet utworzenie płatnej strefy parkowania na Kabatach jako rozwiązanie problemu. – Nie chodzi o dyskryminację kierowców spoza Ursynowa, ale mają przecież parkingi P&R przy metrze Stokłosy oraz Ursynów – argumentuje radny.
Echo Investment stara się o skorzystanie z tzw. Lex Deweloper, czyli możliwości pominięcia obowiązującego planu miejscowego za zgodą rady miejskiej. Prowadzi rozmowy z urzędem miasta i dzielnicy Ursynów w sprawie dostosowania projektu do lokalnych potrzeb. Z nieoficjalnych informacji "Gazety Stołecznej" wynika, że zgoda na realizację inwestycji może być uzależniona od sfinansowania przez dewelopera parkingu na co najmniej 200 samochodów. Początkowo inwestor proponował jedynie 80-90 miejsc postojowych dla osób z zewnątrz, co spotkało się z krytyką.
To największy problem tej okolicy: brak ogólnodostępnego parkingu. Miejsca w szkołach znajdą się dzięki niżowi demograficznemu, ale problem parkowania pozostaje nierozwiązany - mówi "Gazecie Stołecznej" jeden z przedstawicieli samorządu zaangażowany w negocjacje.
W ramach inwestycji w trybie Lex Deweloper inwestor musi zapewnić 1,5 miejsca postojowego na mieszkanie. Przy 500 lokalach oznaczałoby to aż 750 miejsc, dodatkowe miejsca w ramach Parkuj i Jedź zbliżyłyby tę liczbę do tysiąca. Echo negocjuje z miastem.
Powstałoby około 120 ogólnodostępnych miejsc parkingowych, przestrzeń dla sklepu/dyskontu spożywczego oraz usług, np. siłowni, piekarni, apteki, przychodni czy fryzjera
- mówi cytowany przez "GW" Wojciech Gurak, przedstawiciel dewelopera.
Podczas konsultacji społecznych mieszkańcy wyrażali obawy o intensywną zabudowę i jej wpływ na charakter okolicy. - Na tej działce miał powstać parking “Parkuj i Jedź”, który znika w tym projekcie. Przerzucacie te samochody na sąsiednie osiedla – krytykował jeden z uczestników konsultacji.
Ostateczna decyzja o realizacji inwestycji należy do Rady Warszawy. Echo twierdzi, że planuje swoją inwestycję w oparciu o przepisy Lex Deweloper, ale obowiązują one tylko do końca roku, choć mówi się o ich przedłużeniu o 6 miesięcy. Inną możliwością jest czekanie przez firmę na uchwalenie planu ogólnego i liczenie na to, że wskaźniki parkingowe zostaną poluzowane, o czym zresztą mówi się ostatnio w kręgach ministerialnych.
Inwestor przeprowadził dialog z mieszkańcami, a także uzyskał wstępne opinie ze strony biura architektury w zakresie swojej koncepcji. Formalny wniosek jednak nie został jeszcze złożony. Z dostępnych nam informacji wiemy, że aktualnie pracuje nad zmianami w swojej koncepcji, a także prowadzi rozmowy na temat ogólnodostępnych miejsc parkingowych przy inwestycji
- tak o aktualnym etapie projektowania inwestycji mówi "Wyborczej" rzeczniczka ratusza Monika Beuth.
[ZT]29117[/ZT]
aster10:38, 10.03.2025
a mogła tu powstać nikomu nie potrzebna galeria handlowa!
belzebub11:04, 10.03.2025
nie tylko parking, choć bardzo potrzebny ale jakiś sklep wielkopowierzchniowy i siłownia ! jakiś lokal na knajpę też by się przydał
słynna praczka12:34, 10.03.2025
I koniecznie zamtuz!🤣
Racjonalizator13:40, 10.03.2025
I kino, bo nasze dzielnicowe kino burmistrz zlikwidował
Korbol11:05, 10.03.2025
Paczam na to zdjęcie i widzę tu miejsce na ogromny wielopoziomowy parking nad trawnikiem, pętlą autobusową a nawet ulicą co idzie w stronę STP. Skromny parking przy Onkologii ma prawie 600 miejsc, tu widać potencjał na 10tys. miejsc. Tylko kto i za czyje miałby to budować ? Niech stoją w uliczkach ludziom pod oknami ... A co z pustą podziemną przestrzenią nad E30 A2 S2 ?
Kronik13:00, 10.03.2025
Fajnie będzie na Kabatach. Zabudowa w sam raz.
kabaciarz15:50, 10.03.2025
To komentarz pisany na zamówienie. Pochlebne deweloperowi
Sigma13:27, 11.03.2025
Oj nie w sam raz. Za duża!
Hehe13:30, 10.03.2025
*%#)!& ludzie nie chcieli galerii handlowej to będą mieli kolejny blokowy kołchoz i bieda biedre... wcale mi ich nie żal
asd15:46, 10.03.2025
Wiadomo było, że to w tę stronę pójdzie. Były protesty na galerię, to sprzedano teren deweloperowi. Deweloper naobiecywał usługi a teraz cyk - lex deweloper i już nie ma usług. W zamian mamy pełno nowych mieszkańców, a problemy z którymi się borykają, zostaną. Szkoda tych którzy chcieli galerii a pod nosem będą mieli sąsiadów i auta parkujące na każdym wolnym kawałku i na zakazach.
Sigma13:26, 11.03.2025
Zamiast marudzić powiedzmy głośno jakich korzyści chcemy dla okolicy i postulujmy zmniejszenie skali ich projektu.
Warszawiak8216:30, 10.03.2025
Zasadnicze pytanie. Po jakiego diabła miasto wydaje masę kasy na sporządzanie miejscowych planów zagospodarowania i okropnie utrudnia życie mniejszym inwestorom zapisami tych planów albo wstrzymywaniem inwestycji z powodu braku tych planów, jeśli jak pojawi się mocny deweloper to te plany są pomijane przy ustalaniu zakresu inwestycji. Skoro kupili działkę z planem pod usługi to niech stawiają usługi. Nie chcą stawiać usług, to niech nic nie budują. Podatek gruntowy od nieruchomości jest śmiesznie mały w Polsce. Za 10-20 lat postawią kino, albo Tesco bis.
dzik12:00, 11.03.2025
Dokładnie. Niech robią to co mieli zaplanowane, a nie kombinują!
Sigma13:23, 11.03.2025
No i czy w związku z tym przeznaczeniem oni mogą w ogóle to lex deweloper zastosować?
Kabaciarz16:36, 10.03.2025
Strach sie bac co wyczynia ta wladza :((( totalna dewastacja przestrzenii z blokowiskiem i kolejnym tysiacem aut :((( nokaut Kabat. Nie pozwolmy na to.....
Boom16:52, 10.03.2025
Wy już tak się wykazaliście przez te wszystkie lata, że staliście się pośmiewiskiem reszty Ursynowa. Wieczne pretensje o plany inwestycji, nic się nie podobało i nikt nie będzie się teraz przejmował kolejnym skomleniem.
Sigma13:19, 11.03.2025
Dobra ale to postulujmy zmniejszenie tego i więcej korzyści dla lokalsów!
Kabaciarz17:05, 10.03.2025
Kazdy plan gorszy od drugiego :( Echo mial dobry plan na poczatku ze skarpa i przestrzenia uslugowa ale chyba po to zeby "zaczarowac" i zrezygnowac na korzysc kolchozu w oparciu o Lex Developer...to ze sie nikt nie przejmuje to jest jasne :) liczy sie kasa....
formalnie18:16, 10.03.2025
Ale po co wam miejsca parkingowe, skoro tęczowy_upiarz pozabiera wam samochody spalinowe, a na elektryki nie będzie was stać?
Kon19:43, 10.03.2025
Mieszkancy Kabat sobie "wywalczyli", teraz niech przestana marudzić. Dość mam dopłacania do nich.
P.12:21, 11.03.2025
Przy stacji metra Kabaty w ogóle nie powinno być darmowych miejsc parkingowych, bo każda ilość jaka powstanie będzie zajęta a Ci, którym nie uda się zaparkować i tak będą parkować na okolicznych ulicach. Powinny powstać miejsca darmowe, ale tylko do 2h postoju i płatne, po przekroczeniu tego czasu. Wtedy osoby, które będą chciały skorzystać z usług w okolicy metra będą miały gdzie parkować. Proponowane 200 miejsc dla osób z poza Warszawy, to i tak śmieszna liczba i to niczego nie rozwiąże
Wck17:21, 13.03.2025
Ale przecież te samochody nie stałyby na Kabatach, gdyby Ludzie Tęczowego nie likwidowali miejsc parkingowych w całym mieście. Ludzie nie mogą wjechać samochodem do Warszawy, więc stawiają samochody na granicy miasta. Ciężko to zrozumieć? Naprawdę nie możecie powiązać kropek? Sami sobie Tęczowego Rafała wybraliście.
Sigma13:15, 11.03.2025
To jest jest za duże, za gęste i za wysokie. Mieszkaniowce na Kabatach mówię tak ale w mniejszej skali. Jeśli ich pomysł jest legalny, tj spełnia wytyczne prawa, to podstawowe 2 pytania: jak to zmniejszyć i jakie korzyści w zamian Echo oferuje dla lokalsów? Bo to co proponowali dotychczas to śmiech na sali. Może określmy co byśmy chcieli.
Ja chcę: 1/ komunikacja osiedla z 2 stron, od strony Wąwozowej i KEN 2/ zdecydowanie mnijesza skala osiedla i więcej zieleni 3/ wskaźnik 1,5 miejsc parkingowych, z czego 30% ogólnodostępne dla aut z zewnątrz 4/ pewność że w szkole są miejsca dla uczniów a jak nie to nowa szkoła a nie żadne ciasne wciskanie potworka kosztem już istniejącej i boiska 5/ cywilizowane utwardzone dojście do lasu ze ścieżką rowerową od tej co dochodzi do Szajnowicza i dalej obok szkoły i prosto 6/ duża siłownia plenerowa albo plac zabaw 7/ siłownia w budynku jak just gim na Rosola 8/centrum SPA jak Sante na Pradze.
Głosujcie co chcecie, to może władza dowie się co powinna negocjować za zgody na mieszkaniówkę!
Boom14:06, 11.03.2025
Przy każdej stacji metra są wysokie budynki, bo to jest kręgosłup dzielnicy i najlepsze miejsce pod względem komunikacji. Zaprojektowany budynek ma raptem 12 kondygnacji, nic specjalnego. Ale już współczynnik ilości miejsc parkingowych wynoszący 1,5 to dużo w takim miejscu, bo sporo ludzi nie będzie potrzebowało tych miejsc, a deweloper będzie je musiał zrobić. A jak zrobi to musi mieć jakiś pomysł jak je zagospodarować. Jak będzie to forma P&R za bilet dzienny to K-J zaraz wszystko zajmie i dla mieszkańców nic nie zmieni. Jak będzie płatny na warunkach komercyjnych to też nic się dla mieszkańców nie zmieni. Taka trochę patowa sytuacja.
emeryt18:44, 11.03.2025
a schrony też będą?
XYZ19:16, 14.03.2025
Ursynow podupada. Kilkanaście lat temu to była super fajna dzielnica do życia. A dziś? Metro wlecze sie jak żółw, jest zapchane do ostatniej stacji. Mały handel znika. Kino zamknęli. Syf na ulicach, które sa za rzadko sprzątane. Metro tez brudne (wagoniki, perony), a zaniedbane, bure ściany błagają o malowanie. Od 20 lat nie można sie doprosić schodów ruchomych przy północnych wyjściach z meta, ale za jakieś ciężkie pieniądze posadzono trochę kwiatków na środku chodnika. A teraz na Kabatach władze dzielnicy chcą strzelić parking XX t y s i e c y samochodów? Przecież dlatego miało NIE być wielkiej galerii, żeby nie zabijać okolicy ruchem samochodowym. Miala powstać przestrzeń handlowa na skale osiedla, a nie giga parking!!! Sami sobie wybraliście taką władzę, jaka... jest. Rafałowi nie przeszkadza wkurzona dzielnica?
Sigma17:02, 16.03.2025
To może warto powiedzieć czego potrzeba żeby Ursynów był lepszy? Samo marudzenie nic nie pomoże.
Setak12:40, 15.03.2025
A chodziłem sobie na spotkania z mieszkańcami okolicznych bloków jako przedstawiciel Rady Dzielnicy. Mam listę z ponad setką podpisów przeciw budowy galerii, bo będą korki, tłoczno, nie da się jeździć, hałas, brak miejsc postojowych sic! Zastanówcie się kto jeszcze na tym coś ugrał ;) Sprawdźcie stare wpisy sprzed lat. Brawo dla mieszkańców! Hahahaha BARANY
Sigma17:03, 16.03.2025
To może zamiast wyzywać ludzi, warto konkretnie powiedzieć jakie ma się propozycje?
Mieszkaniec18:56, 06.04.2025
Na Kabatach powinny być parkometry,albo szlabany i wjazd tylko dla mieszkańców.
1 12
A łysy na paleciaku dalej by urządzał w nocy konkurs skoków na parkingu 🤣
16 2
Albo kino na którymś piętrze, bo burmistrz kino w dzielnicy zlikwidował był
5 10
Kino burmistrza stoi tam gdzie stało i ma się dobrze. O jakim jego kinie piszesz?