Czy ratusz "przehandluje" zgodę na pominięcie planu miejscowego, który na działce po Tesco Kabaty przewiduje usługi? Stara się o to właściciel nieruchomości - warszawski deweloper Echo Investment, który chce wybudować tu mieszkania. O sprawie pisze dziś "Gazeta Stołeczna", która dotarła do nieoficjalnych informacji.
Przypomnijmy, Echo zapowiedziało w czerwcu ubiegłego roku powstanie kompleksu z około 500 mieszkaniami, zielonymi skwerami oraz przestrzenią usługową. W centrum osiedla ma powstać Rynek Kabacki. Budynki mają mieć od 2 do 11 pięter, a inwestor planuje zasadzenie ponad 150 drzew i stworzenie przestrzeni dla pieszych i rowerzystów. Koncepcję opisywaliśmy szczegółowo w tym artykule.
Jednym z najgorętszych tematów związanych z inwestycją jest brak ogólnodostępnego parkingu typu “Parkuj i Jedź”. Mieszkańcy Kabat od lat borykają się z problemem parkowania, który nasilił się po zamknięciu parkingu przy Tesco w 2022 roku. Kierowcy z podwarszawskich miejscowości parkują na osiedlowych uliczkach, blokując miejsca mieszkańcom.
- To, co dzieje się tu po zlikwidowaniu Tesco, to istny horror. Same rejestracje z Piaseczna. Miasto od lat nie zbudowało parkingu P&R – mówi nam mieszkaniec Kabat.
Radny Mateusz Rojewski (PiS) zaproponował nawet utworzenie płatnej strefy parkowania na Kabatach jako rozwiązanie problemu. – Nie chodzi o dyskryminację kierowców spoza Ursynowa, ale mają przecież parkingi P&R przy metrze Stokłosy oraz Ursynów – argumentuje radny.
Echo Investment stara się o skorzystanie z tzw. Lex Deweloper, czyli możliwości pominięcia obowiązującego planu miejscowego za zgodą rady miejskiej. Prowadzi rozmowy z urzędem miasta i dzielnicy Ursynów w sprawie dostosowania projektu do lokalnych potrzeb. Z nieoficjalnych informacji "Gazety Stołecznej" wynika, że zgoda na realizację inwestycji może być uzależniona od sfinansowania przez dewelopera parkingu na co najmniej 200 samochodów. Początkowo inwestor proponował jedynie 80-90 miejsc postojowych dla osób z zewnątrz, co spotkało się z krytyką.
To największy problem tej okolicy: brak ogólnodostępnego parkingu. Miejsca w szkołach znajdą się dzięki niżowi demograficznemu, ale problem parkowania pozostaje nierozwiązany - mówi "Gazecie Stołecznej" jeden z przedstawicieli samorządu zaangażowany w negocjacje.
W ramach inwestycji w trybie Lex Deweloper inwestor musi zapewnić 1,5 miejsca postojowego na mieszkanie. Przy 500 lokalach oznaczałoby to aż 750 miejsc, dodatkowe miejsca w ramach Parkuj i Jedź zbliżyłyby tę liczbę do tysiąca. Echo negocjuje z miastem.
Powstałoby około 120 ogólnodostępnych miejsc parkingowych, przestrzeń dla sklepu/dyskontu spożywczego oraz usług, np. siłowni, piekarni, apteki, przychodni czy fryzjera
- mówi cytowany przez "GW" Wojciech Gurak, przedstawiciel dewelopera.
Podczas konsultacji społecznych mieszkańcy wyrażali obawy o intensywną zabudowę i jej wpływ na charakter okolicy. - Na tej działce miał powstać parking “Parkuj i Jedź”, który znika w tym projekcie. Przerzucacie te samochody na sąsiednie osiedla – krytykował jeden z uczestników konsultacji.
Ostateczna decyzja o realizacji inwestycji należy do Rady Warszawy. Echo twierdzi, że planuje swoją inwestycję w oparciu o przepisy Lex Deweloper, ale obowiązują one tylko do końca roku, choć mówi się o ich przedłużeniu o 6 miesięcy. Inną możliwością jest czekanie przez firmę na uchwalenie planu ogólnego i liczenie na to, że wskaźniki parkingowe zostaną poluzowane, o czym zresztą mówi się ostatnio w kręgach ministerialnych.
Inwestor przeprowadził dialog z mieszkańcami, a także uzyskał wstępne opinie ze strony biura architektury w zakresie swojej koncepcji. Formalny wniosek jednak nie został jeszcze złożony. Z dostępnych nam informacji wiemy, że aktualnie pracuje nad zmianami w swojej koncepcji, a także prowadzi rozmowy na temat ogólnodostępnych miejsc parkingowych przy inwestycji
- tak o aktualnym etapie projektowania inwestycji mówi "Wyborczej" rzeczniczka ratusza Monika Beuth.
[ZT]29117[/ZT]
aster10:38, 10.03.2025
a mogła tu powstać nikomu nie potrzebna galeria handlowa!
belzebub11:04, 10.03.2025
nie tylko parking, choć bardzo potrzebny ale jakiś sklep wielkopowierzchniowy i siłownia ! jakiś lokal na knajpę też by się przydał
słynna praczka12:34, 10.03.2025
I koniecznie zamtuz!🤣
Racjonalizator13:40, 10.03.2025
I kino, bo nasze dzielnicowe kino burmistrz zlikwidował
Korbol11:05, 10.03.2025
Paczam na to zdjęcie i widzę tu miejsce na ogromny wielopoziomowy parking nad trawnikiem, pętlą autobusową a nawet ulicą co idzie w stronę STP. Skromny parking przy Onkologii ma prawie 600 miejsc, tu widać potencjał na 10tys. miejsc. Tylko kto i za czyje miałby to budować ? Niech stoją w uliczkach ludziom pod oknami ... A co z pustą podziemną przestrzenią nad E30 A2 S2 ?
Kronik13:00, 10.03.2025
Fajnie będzie na Kabatach. Zabudowa w sam raz.
Hehe13:30, 10.03.2025
*%#)!& ludzie nie chcieli galerii handlowej to będą mieli kolejny blokowy kołchoz i bieda biedre... wcale mi ich nie żal
0 3
A łysy na paleciaku dalej by urządzał w nocy konkurs skoków na parkingu 🤣
2 0
Albo kino na którymś piętrze, bo burmistrz kino w dzielnicy zlikwidował był