Ponad siedem lat czekania, ale wreszcie jest. Puławska-bis - czyli nowy odcinek trasy S7 - została we wtorek po południu otwarta. Kierowcy mają do dyspozycji blisko 7 km świeżo wybudowanej ekspresówki. Jest jednak kilka rzeczy, które mogą im się nie spodobać.
Po cichu i bez pompy - tak Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad otworzyła we wtorek tuż przed godziną 18 nowy odcinek trasy S7. Tak zwana Puławska-bis ciągnie się wzdłuż ursynowskiego odcinka ulicy między węzłami Warszawa Lotnisko i Lesznowola.
Wczoraj niewielu kierowców czekało, aż drogowcy ściągną z jezdni barykady. Nowej trasy nie ma jeszcze na popularnych Google Maps, a GDDKiA nie informowała wcześniej o godzinie otwarcia drogi. Nie udało się dotrzymać pierwotnego planu - udostępnienia trasy już o godz. 11, na co gotowy był wykonawca.
Mały ruch to idealny moment, by przetestować nową trasę. 6,6 kilometra, po trzy pasy w każdą stronę i prawie równa jak stół nawierzchnia. Prawie, ponieważ bardziej wyczuleni kierowcy szybko zauważą drobne podskakiwanie samochodu podczas jazdy ekspresówką. Na to sami narzekali po otwarciu tunelu POW na trasie S2. Drogowcy tłumaczyli to dylatacją między betonowymi płytami, z których wykonana jest jezdnia tunelu. Z podobnych wykonana jest właśnie Puławska-bis.
Na nowym odcinku kierowcy mogą skorzystać z trzech węzłów. Poza "Warszawą-Lotnisko" i "Lesznowolą" - węzła, który nie został jeszcze w pełni otwarty, można było na nim jedynie zawrócić - jest jeszcze węzeł "Zamienie", najbliższy Ursynowa. Kierowcy mogą na nim zjechać m.in. na ul. Karczunkowską i dojechać nią do ul. Puławskiej.
Na węźle "Lotnisko" nie można zawrócić. Jest też drugi problem - na łącznicach, którymi zjeżdżamy na trasę S2 jest tylko jeden pas ruchu, zredukowany z wcześniejszych dwóch. Tak jakby drogowcy zakładali, że na węzłach niewielu kierowcach będzie skręcać. To samo jest zresztą na wcześniej wybudowanych węzłach Opacz na S8.
Nie można za to przyczepić się do oznaczeń ursynowskiego odcinka nowej ekspresówki. Na zjazdach kierowcy będą wiedzieć dokładnie, w którą stronę ich poprowadzą. Wrażenie przy dojeździe do węzła Lotnisko robi rząd niskich latarni oraz panorama wieżowców w centrum Warszawy.
Kierowcy ciężarówek powinni pamiętać, że na razie mogą korzystać z trasy tylko pomiędzy węzłami Lotnisko i Zamienie. W przyszłości Puławska-bis połączy się z budowanym odcinkiem do Tarczyna i dalej z oddanym już fragmentem S7 do Grójca. Na razie jednak ursynowski fragment S7 będzie służył przede wszystkim ruchowi lokalnemu. Nie bez problemów.
Zjazd na Karczunkowską, której miasto nie zdążyło przebudować (inwestycja będzie realizowana dopiero za 3 lata, rozstrzygnięto niedawno przetarg na projektowanie) odbywać się będzie przez dwa ronda. Podobnie w rejonie Piaseczna - mieszkańcy tego miasta chcący wracać do domu z centrum Warszawy, będą musieli zjechać na węźle Lesznowola na ciasną ulicę Postępu a później w Słoneczną. Bezpośredni zjazd z ekspresówki na razie kończy się ślepo. Za parę lat będzie tu droga wojewódzka nr 721 po nowym śladzie (zwana "małą" obwodnicą południową stolicy). Samorząd wojewódzki jest na etapie poprawiania projektu tej nowej drogi. Wcześniej wiele lat ciągnęły się procedury związane z uzyskaniem decyzji środowiskowej.
Trasa S7 na ursynowskim odcinku ma długą historię. Miała być pierwotnie gotowa w marcu 2021 roku.
W 2015 roku - jeszcze za rządów PO-PSL - ogłoszono przetarg na zaprojektowanie i budowę wszystkich trzech odcinków - poza ursynowskim jeszcze od Lesznowoli do Tarczyna Płn. oraz od Tarczyna Płd. do Grójca. Wykonawcę Puławskiej-bis wybrano już za PiS - dwa lata później. Została nim hiszpańska firma Rubau, której oferta opiewała na 221 mln złotych.
Hiszpanie nie zdążyli nawet wbić pierwszej łopaty. W związku z niewywiązywaniem się z umowy GDDKiA zrezygnowała z ich usług w 2019 roku. Ogłoszono nowy przetarg. Wygrała go firma Polaqua, której drogowcy musieli zapłacić już nie 221, a 457 mln złotych. Umowę udało się podpisać dzięki dodatkowym pieniądzom z Ministerstwa Infrastruktury. Polaqua dokończyła projektowanie trasy i rozpoczęła prace w terenie. Dziś można już podziwiać ich efekty. Oddany do użytku jest także odcinek najdalej położony od stolicy - do Grójca.
Nadal rozgrzebany jest środkowy odcinek, który przejął nowy wykonawca. GDDKiA zapowiada, że będzie on przejezdny jesienią tego roku, ale patrząc na stan zaawansowania, można w to wątpić.
[WIDEO]288[/WIDEO]Ares08:36, 31.08.2022
Właśnie pada kolejny mit jak to za czasów PO budowano przepłacone autostrady. Wzrost kosztu z 221 do 457 mln za miłościwie nam panujących oszczędnych gospodarzy z PiS. Ktoś ma piękny pałac.
PoLoNiStAzaniecałe3008:41, 31.08.2022
Raczej powinno się wątpić "o tym", a nie "w to".
szary człowiek09:38, 31.08.2022
" mieszkańcy tego miasta chcący wracać do domu z centrum Warszawy, będą musieli zjechać na węźle Lesznowola na ciasną ulicę Słoneczną. Zjazd z ekspresówki w drogę wojewódzką nr 721 (przyszłą "małą" obwodnicą południową stolicy) na razie kończy się ślepo." - No dobra, na mapie ul. Słoneczna to droga nr 721. To w końcu można na nią zjechać, choć jest ciasna, czy zjazd jest ślepy?
rb234512:38, 31.08.2022
Można na nią zjechać i jest ciasna. A to co kończy się ślepo to węzeł pod przyszły przebieg tejże drogi. Planowana dw721 będzie miała inny przebieg bo istniejący to droga przez mękę. Póki co rosną tam ziemniaki..
Ar²r11:44, 31.08.2022
Bardzo dobry artykuł. Są zdjęcia film i dobry opis. ALE przede wszystkim da mapki sytuacyjne co przy omawianiu rozwiązań komunikacyjnych w szczególności zmian organizacji ruchu, jest niezbędne.
Bardzo dziękuję i pozdrawiam
Trener drugiej klasy21:14, 31.08.2022
A nie lepiej byłoby napisać: Łubu dubu, łubu dubu niech żyje Sławek naszego klubu, niech żyje nam. To mówił...
Panie Burmistru...11:52, 31.08.2022
Powinien Pan skorzystać z frajdy przejażdżki S7. Polecam zjechać z S7 na węźle Zamienie w kierunku wschodnim. Dalej ulicą Karczunkowską do wiaduktu nad torami. Proszę zaobserwować jaki jest komfort jazdy ulicą Karczunkowską między rondem wybudowany w ramach inwestycji S7 a wiaduktem nad torami. Proszę zabrać ze sobą gaśnice. Powinna być potrzebna. Źle by było jakby spaliłby się Pan ze wstydu. Dzielnica straciła by takiego wspaniałego włodarza. Była by to wieka szkoda...
Boom12:02, 31.08.2022
Oj tam, burmistrz najwyraźniej nie zauważył tej inwestycji i przez 7 lat nie przewidzieli, że tam będzie wzmożony ruch. Zupełnie jak z terenem nad tunelem. Jedyne co się udało zrobić to ścieżkę rowerową zamiast choć przygotować projekt wykonawczy. A zabytkowy chodnik pamiętający Bareję sobie trwa.
Lokals12:49, 31.08.2022
Karczunkowska ma charakter lokalny i nie powinna służyć jako dojazd dla mieszkańców Piaseczna - tę rolę powinna pełnić Słoneczna czy przyszła DW721...
Kiedyś mi przeszkadzał stan tej drogi. Dziś uważam, że paradoksalnie im gorzej tym - dla nas, jej mieszkańców - lepiej. Bo inaczej będzie albo zatkana i nieprzejezdna albo stanie się "autostradą" dla pędzących do S7...
Mam nadzieję, że powstanie chociaż zakaz wyprzedzania i ograniczenie 40 km/h (rowerzyści, przejścia dla pieszych koło szkoły i przedszkola) ...
Natomiast plany modernizacji Karczunkowskiej są tak rozdmuchane, że poza obecnie zamawianym projektem nic więcej nic się nie zadzieje.
Europejczyk 13:35, 31.08.2022
Niedługo tą drogą będzie za ciasna a zjazdy są za małe droga do przeróbki za parę lat
Rozczarowany14:52, 31.08.2022
Nie wiem, w jaki sposób Puławska-bis ma odciążyć Puławską - od zjazdu do samego Piaseczna jest kilka km po wąskich, dziurawych drogach Lesznowoli, z furmankami, światłami i przejazdem kolejowym. W żaden sposób nie skróciło mi to dojazdu od strony WWy, a przecież nawet nie było tam ruchu. Zobaczymy we wrześniu-październiku, jak na ul. Słoneczną właduje się cały ruch z tej Puławskiej-bis.
Ogólnie - Niewypał.
Nick09:04, 01.09.2022
Pełna zgoda. S7 to zupełnie inny ruch niż Puławska. Podejrzewam, że jak zwykle to bywa, wielu kierowców będzie testowało wariant zjazdu na S7 we wrześniu, a później wszystko wróci z powrotem na Puławską, ale już z permanentnym buspasem na całej długości, więc w październiku znów rozpocznie się testowanie S7. A radochy ze stania w korkach nikt kierowcom nie odbierze.
Karot19:50, 31.08.2022
Szkoda, że nie ma drogowskazu na "Ursynów "
Lokals21:21, 31.08.2022
To akurat dobrze… Miejscowi będą znali drogę, a reszta niech zjeżdża z POW na węźle Puławska (to w końcu droga krajowa i to nią powinien odbywać się ruch, a nie drogami lokalnymi jak Karczunkowska, Postępu)… Jeszcze tylko pozostaje wygenerować „sztuczny korek” w Google Maps (są sposoby) na Karczunkowskiej, żeby nam jej nie rozjeżdżali…
karot14:56, 02.09.2022
Miałem na myśli węzeł Lotnisko bo po tych dziurach to kto nie musi to nie jedzie a po za tym faje podejście jak tylko nie pod moim domem ja chcę mieć cicho.
Nick08:55, 01.09.2022
Jechałem dziś tą "Autostradą" Zgorzała - Barcelona. Na razie S7 jest drogą donikąd - to znaczy kończy się na Marynarskiej sporym korkiem. Planowane przedłużenie na Wolę zwiększyło by znacznie jej użyteczność.
facepalm09:10, 01.09.2022
śmieszna ta droga do nikąd kończąca sie w polu, gdzie ruch docelowo skręcający do piaseczna ma pas na 3 samochody. Śmiechu warta logistyka.
Wlod11:22, 01.09.2022
Narzekania i narzekania . Możecie nie jeździć .
Korbol11:41, 01.09.2022
Kamilu - czekamy raczej na artykuł "MEGA KORKI NA PUŁAWSKIEJ po wymalowaniu buspasa". Będziemy wtedy magli wszyscy razem napisać "A nie mówiłem że tak będzie". Tymczasem to tylko gdybanie, ale patrząc po Dolince, to tu mamy przeczucie graniczące z pewnością. Jak by coś nie będę rościł praw do tytułu artykułu. Ps. Mam nadzieje że też będzie z paskiem PILNE.
Antyauto06:48, 02.09.2022
To wyjmij tłuste pupsko z blachosmroda i wsiadz na rower. Trujecie nas, zanieczyszczacie środowisko, rosną wam odwłoki, badziochy i potem aj ja jaj cukrzyca, zawał, nadciśnienie lecz NFZecie za podatki moje. Blachosmrodów należy gnojić tak żeby im się odechciało jeździć do Żabki ciężarówkami na disla. A Trzaskowski powien natychmiast zakazać wjazdu disli do Warszawy. Wjazd do Centrum płatny być powinien. A strefa płatnego parkowania w CAŁEJ WARSZAWIE. Znajdzie się kasa na edukację i kulturę wtedy.
Xyz09:59, 02.09.2022
Oo, jakis przegryw wypełzł z nory, od tego rowerka to ci dekiel wyprało? Gnoic to se mozesz co najwyzej swojego miękiszona ciapciaku. Jak jestes tłusty, to se woź swoj tyłek rowerem, ja nie musze, wiec wuj ci do tego czym kto sie wozi niedojdo. I co teraz popierdółko?
Boom10:00, 02.09.2022
Przypomnę tego posta za jakieś dwa miesiące jak będą padały deszcze i ddr opustoszeją, a przedmieścia będą nas dusiły niską emisją. A dzisiaj w Warszawie jest czyste powietrze, zaledwie kilkanaście % dopuszczalnej normy.
Korbol10:39, 02.09.2022
-Anty... Czytam tego posta i widzę że przydała by ci się RĘKAWICA NIESKOŃCZONOŚCI THANOS. Właściwie to czemu nie ?
ssssssss66613:10, 02.09.2022
robię kupę na samochody sąsiadów
Czytelnik17:21, 08.09.2022
jak ktoś pisze o "blachosmrodach" to wiadomo, że nieobiektywny, zapewne nawiedzony - nie warto czytać.
ats16:17, 10.09.2022
Jedź tym swoim rhowehkiem do Auchan i z siatami wracaj w drugą stronę w takąpogodę jak teraz.
Ja wiem że spandeksiarze uwielbiają tracić czas na dojazdy i dojeżdżać wszędzie zmęczeni/spoceni, ale ludzie wolą komfort auta.
URS14:45, 02.09.2022
Znowu to bajanie o dylatacjach. Jest nierówno położona nawierzchnia w tunelu i tyle. Jedziesz normalną S dwójką, wpadasz do tunelu od razu czuje się zmianę nawierzchni.
Jojo - Zamienie12:13, 19.01.2023
Czemu nie "wjechaliście" na Karczunkowską?? to dopiero byłby film.
Dni Ursynowa 2025. Wiemy, kto wystąpi!
Spięty gra w konfiguracji zespołowej, a nie jako raper... Chyba, że o kimś nie wiem ;-)
Mehtron
22:52, 2025-05-13
Dni Ursynowa 2025. Wiemy, kto wystąpi!
Dni Ursynowa? Chyba dni pijanej hołoty sikającej po okolicznych krzakach i ścianach bloków przy ul. Nutki i Końskim Jarze.
czetwik
19:19, 2025-05-13
Miś za milion i "święte" skrzyneczki. [WYWIAD]
Juz za 20 lat urośnie fajny park. Tymczasem u s y c h a j a 🔥🔥🔥 drzewa w Alei Kasztanowej, głównie na odcinku od KENu w stronę Stryjeńskich. Dwa już umarły😡, inne ledwo zipią, np. część koron usycha, w kiepskim stanie są tez niektóre bardzo młode kasztanowce nasadzone ledwie parę lat temu przez dzielnice. Slabe deszcze starczają drzewom tylko na parę dni przy suszy. Niestety, zalanie asfaltem ścieżek rowerowych nie pomogło! Albo podlejemy drzewa, albo koniec zabytkowej, historycznej alei.🔥😡
Orzesz
19:05, 2025-05-13
Ursynów przegrywa! Prawie 700 tys. za małą działkę
Phi, nie ma sie czym martwic - to wy płacicie.
lklk
18:51, 2025-05-13
10 4
W 2018 r. Zmieniły się wytyczne dot. Standardu dróg ekspresowych. W mojej branży to zmiana znaków pryzmatycznych na tablicę zmiennej treści. Czyli cena tak 3x. Co do zmian cen materiałów budowlanych 2017 vs 2021 to proszę wskazać te które nie zdrożały o 100%...