Dzielnica Wilanów chce doprowadzić do postawienia ekranów akustycznych wzdłuż odcinka POW biegnącego w okolicach zabudowań mieszkaniowych. Problem z hałasem jest gigantyczny.
Dla kierowców aut ciężarowych POW to wspaniała możliwość skrócenia drogi ze wschodu na zachód Polski i Europy, lecz dla osób mieszkających najbliżej arterii, koszmar nieprzespanych nocy. Ciągły, nieustający hałas stał się ich codziennością i nie pozwala im spokojnie żyć
- mówią przedstawiciele samorządu wilanowskiego.
Problem w takim samym stopniu dotyczy Ursynowa, a dokładniej rejonu ul. Kokosowej i Pachnącej na ursynowskiej Wolicy. Szczególnie od pół roku, gdy drogowcy zezwolili na przejazd ciężarówek bez limitów godzinowych. Właśnie w tym miejscu na skarpie kończy się tunel pod naszą dzielnicą. Hałas wytwarzany przez samochody pędzące po ekspresówce dokucza okolicznym mieszkańcom. I to pomimo tego, że przy wschodnim portalu są ekrany akustyczne.
- Od stycznia zeszłego roku jest taki hałas, że nie można wytrzymać. Dlaczego nie ma plastikowego tunelu albo cichej nawierzchni? - pytał ostatnio na otwartym spotkaniu posła Jarosława Krajewskiego z PiS mieszkaniec Kokosowej dręczony hałasem z trasy POW.
Poseł i radni PiS rozkładali ręce, deklarowali, że mogą zorganizować spotkanie z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad. Przypominali, że projekt odcinka oraz uzgodnienia środowiskowe powstały za czasów rządów Koalicji Obywatelskiej.
Z uciążliwości sąsiedztwa trasy ekspresowej do niedawna nie zdawał sobie sprawy również burmistrz Robert Kempa.
Z ulicy Mandarynki, gdzie mieszkam, go nie słyszałem, bo do mojego mieszkania dociera hałas generowany przez ruch w ulicy Rosoła. Ale wybrałem się z psem na Nowoursynowską w rejon wschodniego wylotu z tunelu i zrozumiałem, że ten hałas jest naprawdę uciążliwy
- mówi w rozmowie z Haloursynow.pl.
Najbardziej dotknięci hałasem są jednak mieszkańcy Wilanowa, gdzie trasa prowadzi na powierzchni. Tylko na niektórych odcinkach są ekrany. Nic dziwnego, że o sprawie nie zapominają tamtejsi radni. W poniedziałek razem z posłanką Aleksandrą Gajewską z KO, zorganizowali konferencję prasową, na której zapowiedzieli walkę o "wyciszenie" trasy POW.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad pod koniec ubiegłego roku ogłosiła przetarg na „Analizę porealizacyjną wraz z monitoringiem dla budowy drogi ekspresowej S2 - Południowa Obwodnica Warszawy, na odcinku od węzła „Puławska” do węzła „Lubelska”.
- Opracowanie to będzie zawierać m.in. wyniki pomiarów poziomu hałasu, które poznamy w raporcie pod koniec roku. Dla mieszkańców oznacza to kolejny rok życia w hałasie i oczekiwania na powrót do normalności sprzed budowy POW. Mieszkańcy czekają już na to ponad 2 lata - stwierdził Paweł Czarnecki, radny dzielnicy Wilanów.
Przez lata podejmowaliśmy szereg działań, aby ograniczyć skutki inwestycji oddanej przez GDDKiA. Stworzyliśmy petycję o pilne uzupełnienie brakujących ekranów, wnioskowaliśmy o zainstalowanie odcinkowego pomiaru prędkości, aby ograniczyć prędkość samochodów poruszających się obwodnicą. Niestety Główny Inspektorat Transportu Drogowego odpowiedział, że analiza stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego nie daje podstaw do podjęcia decyzji o jego realizacji
- skarżyła się Urszula Włodarska-Sęk, również wilanowska radna.
Ponieważ GDDKiA pozostawała obojętna na apele mieszkańców, dzielnica Wilanów postanowiła sama dostarczyć dowody na przekroczenie norm hałasu. Pozwolą one wszcząć procedury nakładające na drogowców obowiązek zabezpieczenia sąsiadów POW.
- Mamy niezbite dowody na przekroczenia dopuszczalnych norm hałasu z POW - powiedziała posłanka Aleksandra Gajewska z Platformy Obywatelskiej.
Przeprowadzone przez akredytowane laboratorium, na zlecenie Urzędu Dzielnicy Wilanów w październiku 2022 roku, pomiary wykazały, że wzdłuż obwodnicy dochodzi do przekroczeń dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku. Za pośrednictwem prezydenta Warszawy przekazano te wyniki do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego. Po co? Bo tylko ten urząd ma moc nakazania GDDKiA zrobienia czegoś z hałasem.
Zabiegamy wspólnie z władzami Warszawy o wszczęcie przez marszałka postępowania nakładającego na GDDKiA obowiązek uzupełnienia brakujących ekranów, a co za tym idzie adekwatnego zabezpieczenia mieszkańców przed nadmiernym hałasem. Dwukrotnie apelowałam również do rządu o pomoc mieszkańcom i zgłaszałam poprawki do budżetu państwa na 2022 i 2023 rok, które zakładały przekazanie środków na budowę barier dźwiękochłonnych wzdłuż Południowej Obwodnicy Warszawy. Niestety wszystkie te propozycje zostały odrzucone przez większość sejmową
- mówi posłanka Gajewska.
Kilka miesięcy temu mieszkańcy osiedla przy ul. Pachnącej ruszyli ze zbieraniem podpisów pod petycją do GDDKiA w sprawie hałasu. A co robią władze Ursynowa, by pomóc w wywalczeniu zabezpieczeń przed hałasem? Burmistrz nie zlecił własnych badań - tak jak Wilanów - ale napisał do marszałka.
Wystąpiliśmy do urzędu marszałkowskiego o wydanie nakazu budowy ekranów akustycznych przy węźle Ursynów-Wschód. Urząd odpowiedział, że do momentu, gdy nie zakończy się analiza porealizacyjna POW, oni nie mogą nic zrobić. Zwróciliśmy się też do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad o informacje, co wyszło z badań, które prowadziła. I mam nadzieję, że na sukces - czyli ograniczenie hałasu i ew. pyłów zawieszonych - nie będziemy czekać tak długo, jak na pierwszym odcinku POW, czyli 5-6 lat
- powiedział burmistrz Ursynowa Robert Kempa w wywiadzie dla Haloursynow.pl.
Burmistrz twierdzi, że z wywalczeniem zabezpieczeń może być problem, bo "organy podlegające rządowi" współpracują ze sobą "w źle rozumianym pojęciu". Podał przykład wojewody mazowieckiego, który jednego dnia unieważnił decyzję środowiskową dla miejskiej inwestycji - budowy ul. Ciszewskiego-bis - a w tym samym tygodniu w przypadku inwestycji rządowej - trasy S2 w Wawrze - stwierdził, że nic nie ma do decyzji środowiskowych. I odmówił wsparcia mieszkańców, którzy domagali się postawienia ekranów akustycznych.
meme19:40, 06.02.2023
"Niezbite dowody na przekroczenia dopuszczalnych norm hałasu" to maja mieszkańcy Sobieskiego (na odcinku RP-Nałęczowska) i co? i nic, p.Rakowski nie przewiduje ekranów w tym miejscu. Tramwaj na pewno nie wyciszy tego miejsca.
Wbjs20:59, 06.02.2023
Tak jak kiedyś pisałem : ta tzw obwodnica potrzebna w tym miejscu jak dziura w moście .
PS . Podziękujcie tym co to wymyślili .
Kriss07:13, 07.02.2023
Czyli nadal wg burmistrza problem hałasu występuje tylko przy wschodnim wylocie tunelu?
Karot11:18, 07.02.2023
Mieszkam na Pawlaczyka trasę POW słychać czasami dość głośno ale nie zawsze. Może innym bardziej przeszkadza albo są bardziej wyczuleni. Pamiętam sprawę z przed wielu lat jak na kabatach blokowano budowę przedszkola bo też bano się hałasu. Jeżeli ma być szczery to cała obwodnica mniej przeszkadza niż to nieszczęsna przepompownia która nie tylko hałasuje ale też śmierdzi ale to dla burmistrza nie jest problem bo on spaceruje po Nowoursynowskiej.
dzik13:43, 08.02.2023
Mleko się rozlało... Ursynów się śmieje :) Plany S2 były znane od lat. Nikt nie kazał kupować mieszkania zbyt blisko ekspresówki.
Wbjs16:29, 08.02.2023
Gdybyś znał realia PRLu nie napisałbyś takiego komentarza .
PS . Chyba , że byłeś komuchem .
Miasteczko,TrzymamKc18:51, 08.02.2023
Mow za siebie, dzik. Jakim trzeba byc ......... , żeby sie śmiać z cudzego nieszczęścia.
dzik23:47, 09.02.2023
Przecież mówię za siebie. Chciałem ale wstrzymałem się z zakupem mieszkania w „miasteczku” Wilanów.
Miasteczko,TrzymamKc18:46, 08.02.2023
Brawo Miasteczko! Natomiast Ursynów pokornie znosi łomot z Okęcia. Gdy zaczynano budowe Miasteczka trasy przelotowe byly wyznaczone, gdy zas budowano bloki położne najbliżej autostrady, ona już istniała. Uczmy sie, drodzy Usynowianie.
Jojo Zamienie11:38, 09.02.2023
Na wiadukcie - Karczunkowska - też niemiłosierny hałas . I podobnie jest to w wielkiej D.
Partycja11:41, 09.02.2023
Karczunkowska odciąża Puławską. Fakt. Czy wiadukt nie powinien mieć ekranów? Tosz to co się dzieje o 7-8 i 15-17 to jakiś koszmar. Zapraszam do wyjazdu z Biedronki............materdej
AnnaK15:47, 09.02.2023
Mieszkam na Dereniowej i hałas (ciągły szum) jest bardzo uciążliwy:( i nie są to samochody jadące pobliską Płaskowicką tylko słuchać wlot tunelu od strony Auchan. Układ nerwowy czlowieka nie jest przystosowany do funkcjonowania w takich warunkach.:(
Karot 19:48, 10.02.2023
Możesz się przeprowadzić w pobliże lini energetycznej dostarczające
prąd?Warszawie może do tego jesteś przystosowany ?
Magda21:43, 12.02.2023
No tak, ale obwodnica była tu planowana od wielu lat. Rozumiem, że przed zakupem M sprawdziłaś plany i wiedziałaś, że są wysokie szanse na to, że kiedyś tu ta obwodnica powstanie. Zresztą pas rezerwy terenu na jej realizację też powinien zastanowić. Jeśli nie sprawdziłaś - twoja wina. To tak jak mieć pretensje do hałasu lądujących samolotów gdy kupiło się mieszkanie na linii podejścia do lotniska. Zawsze można zweryfikowac co było pierwsze: twój blok czy plan obwodnicy, inny blok czy lotnisko Chopina. Sorry ale trzeba czasem trochę więcej pomyśleć. Tak, wiem - będą minusy bo prawda często boli i tak bardzo niektórzy nie mogą się do niej przyznać i powiedzieć: sorry, kurczę nie pomyślałem, trochę w tym moje winy to już nie będę może aż tak narzekać?
renia19:23, 12.02.2023
Ciekawe dlaczego niektórym tak bardzo przeszkadzają komentarze zawierające prawdę?
Magda21:45, 12.02.2023
Z dwojga złego wolę obwodnicę przez Ursynów w tunelu i nad nią park niż - jak mówiła inna koncepcja - przez cały Ursynów na estakadzie na pylonach. Wtedy dopiero byłby hałas i brak szansy na park linearny. Mieszkam przy al. KEN około 100 metrów od ronda Płaskowickiej w kierunku metro imielin. I tak naprawdę na codzień zapominam o tym, że pod ziemią biegnie POW. Mam przynajmniej gwarancję, że nad tunelem nie pojawią się żadne bloki developerów.
renia23:20, 13.02.2023
Tylko że nie dyskutujemy o mieszkaniach nad tunelem lecz o tych, które znajdują się w zasięgu hałasu generowanego przez odkryte części autostrady.
A park linearny to mrzonka, zamienił się na parking linearny - np okolica os. Kazury
Zresztą przy takim natężeniu hałasu i spalin, to w sumie rozsądne rozwiązanie - nikt o zdrowych zmysłach nie wybrałby się chyba na relaks w takim parku.
1 0
Dziekuje przedstawicielom pzpr z glebokiej komuny co wymyslili obwodnice. Zreszta tym samym komuchom co wymyslili caly Ursynow. Droga jest spoko, nasza dzielnia tez jest spoko, tylko za malo blokow sie tu buduje a za duzo parkingow.