Co prawda wiata garażowa to nie to samo co ogrzewany garaż, jednak pozwala skutecznie ochronić samochód przed działaniem niekorzystnych warunków atmosferycznych. Na rynku są dostępne różne modele, umożliwiające wiele możliwości montażu, jak i usytuowania. Co ważne – jest możliwość wyboru jej rozmiaru, tak aby pomieściła jeden, a nawet dwa pojazdy. Jak wybrać właściwą? Zgodnie z oczekiwaniami i planowanym wykorzystaniem! Sprawdź, co warto wiedzieć, przed zakupem drewnianej wiaty garażowej.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa budowlanego osoby planujące wzniesienie wiaty nie muszą uzyskiwać pozwolenia na budowę ani dokonywać zgłoszenia zamiaru budowy inwestycji. Jest jednak pewien warunek – powierzchnia konstrukcji nie może przekroczyć 25 m2. Chcąc mieć pewność, że miejsce, w którym ma powstać wiata jest właściwe, warto sprawdzić zapisy miejscowego planu zagospodarowania terenu. Jeśli na wybranym terenie są planowane inwestycje, może się okazać, że będą ograniczać, bądź też całkowicie uniemożliwią wykonanie omawianej zabudowy.
Wybierając odpowiednią wiatę garażową, należy zwrócić uwagę na jej rozmiary. W przypadku zabudowy dla jednego auta jej szerokość powinna wynosić minimum 3 metry, długość około 6 m a wysokość min. 2,2 m. Wskazane wymiary są dopasowane do samochodów osobowych – w przypadku chęci zadaszenia większych pojazdów, wymiary te należy odpowiednio zwiększyć.
Czy warto budować wiaty garażowe? Sama konstrukcja wiaty nie jest skomplikowana, stąd też wiele osób decyduje się na jej samodzielne wykonanie. Na rynku są jednak dostępne gotowe zabudowy, które można nie tylko wybrać pod względem rozmiaru, ale też rodzajem zastosowanych materiałów czy designu. Szeroka oferta producentów drewnianych wiat garażowych pozwala dopasować ją do istniejącej zabudowy domu, tak by uzyskany efekt był spójny.
Konstrukcja drewnianej wiaty garażowej jest niezwykle łatwa w wykonaniu. Najczęściej stosowanym rozwiązaniem są bale drewniane o przekroju 8 czy też 10 cm. Jeśli chodzi o gatunek drewna, to polecane jest drewno sosnowe, które jest odporne na działanie warunków atmosferycznych. Wykorzystane bale mogą być zarówno okrągłe, jak i kwadratowe. Ważne, by zostały wcześniej odpowiednio zaimpregnowane. Wszystkie drewniane elementy najlepiej połączyć za pomocą złączy ciesielskich bądź łączników stalowych. W przypadku konieczności zastosowania gwoździ warto wybrać wersje ocynkowane, które nie będą powodować rdzawych zacieków. Z uwagi na sporych rozmiarów konstrukcję, konieczne jest zastosowanie zastrzałów w narożach krótkich belek, które zwiększą sztywność konstrukcji.
Jeśli chodzi o pokrycie dachowe, to wiata może zostać wykończona blachodachówką, falistą płytą bitumiczną, gontami czy też płytą poliwęglanową.
Przed zainstalowaniem wiaty w wybranym miejscu warto jeszcze zadbać o odpowiednią nawierzchnię. Idealnie, jeśli zostanie ona wyłożona kostką betonową, co ułatwi parkowanie pojazdu, ale też zwiększy walory wizualne zabudowy.
Bieg Ursynowa w niedzielę. Będą utrudnienia w ruchu!
"Osoby [...] będą mogli wyjechać". Męskoosobowe z niemęskoosobowym się panu redaktorowi Jabłońskiemu pomyliło.
mmb
22:57, 2025-06-07
Chwile grozy. Mała dziewczynka w oknie na 11. piętrze!
Ta matka to jakaś nierozgarnięta melepeta!! Takie nie powinny mieć dzieci. Malutkie dzieci trzeba pilnować na każdym kroku. Jak prawie 5 letnie dziecko może otworzyć okno? 😠😠
Jacek
20:39, 2025-06-07
"Dom Dżokeja" z tablicą poświęconą swojej niesamowitej
A pamięta ktoś kontenery które stały pomiędzy nie istniejącym jeszcze Domem Sztuki a Pasażem Imielińskim 11?W miejscu tym jest obecnie skrzyżowanie Beli Bartoka /Al KEN
Jacek
20:34, 2025-06-07
Dziki na Kabatach to już poważny problem
Ja bym strzelał.
policjant
20:05, 2025-06-07
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz