Jak odnaleźć się w tak ogromnej dynamice? Jak uczyć kolejne pokolenia odpowiedzialności za podejmowane decyzje i konsekwencji życiowych wyborów? Warto zacząć jak najwcześniej! Z pomocą przychodzi koncepcja planu daltońskiego, która pozwala dzieciom na przejęcie inicjatywy i działanie, a to jest kluczowe w procesie uczenia się i zdobywania doświadczenia!
Twórczynią koncepcji planu daltońskiego była Helen Parkhurst, a nazwa pochodzi od miasteczka Dalton w stanie Massachusetts, w którym powstała pierwsza na świecie szkoła działająca w tym nurcie. Praca z uczniami w wieku 6-16 lat niejako wymusiła na Helen Parkurst dobór działań, które pozwoliły na indywidualną naukę i zdobywanie wiedzy i umiejętności we własnym tempie i zgodnie z własnymi predyspozycjami i możliwościami uczniów. W ten sposób powstała koncepcja oparta na wolności, samodzielności i współpracy, odpowiadająca na potrzeby dzieci, które przecież różnią się między sobą możliwościami i poziomem rozwoju. Sukces takich działań przejawiał się bezpośrednio w przejmowaniu przez uczniów inicjatywy, co bezpośrednio wpływało na ich samodzielność i odpowiedzialność za pracę.
Ideą koncepcji planu daltońskiego jest stworzenie warunków, w których uczniowie współdziałają ze sobą w poczuciu odpowiedzialności za siebie i grupę. Umożliwia im się pracę we własnym tempie i podejmowanie zadań z własnej woli. Dzięki temu uczą się pokonywać trudności adekwatne do ich poziomu, co w przyszłości zaprocentuje umiejętnościami pozwalającymi na odważne rozwiązywanie problemów i podejmowanie wyzwań.
Koncepcja ta zakłada dużą elastyczność, a jej elementy mogą być stosowane zarówno w placówkach edukacyjnych, jak i w środowisku domowym. Przyporządkowanie określonych kolorów do dni tygodnia, ilustrowany kalendarz, oznaczenia graficzne zasad, czy wizualizacje zawartości szafek i półek, to tylko kilka elementów, które – stosowane w środowisku domowym i przedszkolnym – pozwolą na samodzielne odnajdywanie się w otoczeniu, a także podejmowanie działań adekwatnych do potrzeb i możliwości. Spoglądając za okno, dziecko samodzielnie może określić, jaka jest pogoda, a układając kalendarz, zorientować się w trwającej porze roku. Te dwa wskaźniki pozwolą na samodzielny dobór ubrań adekwatnych do warunków atmosferycznych i będą wymagały jedynie niewielkiego zaangażowania osoby dorosłej.
Powyższy przykład jest tylko jednym z wielu, ukazujących dlaczego stosowanie koncepcji planu daltońskiego w życiu codziennym przynosi dobre efekty, a w przyszłości z całą pewnością zaowocuje, dając dorosłym konkretne narzędzia do rozwijania poczucia sprawstwa i chęci działania, bez obawy o konsekwencje.
Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o koncepcji planu daltońskiego, sprawdzić, jak działa w praktyce i usłyszeć, jakie efekty można dzięki niej osiągnąć, przyjdź 23 marca 2024 r. w godzinach 10:00-11:30 do Niepublicznego Przedszkola „Szkrabki”!
To będzie wspaniała okazja do poznania kadry i oferty placówki, a także uzyskania informacji na temat programu i realizowanych działań. Dzieci będą mogły wziąć udział w zajęciach ruchowych, plastycznych, eksperymentach czy zabawach sensorycznych. Jeśli szukasz Przedszkola, w którym najważniejsze jest Dziecko i jego wszechstronny rozwój, to dobrze trafiłeś!
Serdecznie zapraszamy do Przedszkola „Szkrabki” !