Z całą pewnością wiąże się z tym wiele zalet, takich jak nieograniczony kontakt, dostęp do wiedzy, a także świadomość, że świat jest na wyciągnięcie ręki. Narzędzia, które pojawiały się jak grzyby po deszczu w czasie pandemii, zostały z nami na dłużej, znacząco ułatwiając organizację życia codziennego. Wszyscy doskonale zdajemy sobie sprawę z zalet takiego stanu rzeczy, ale musimy być czujni myśląc o przyszłości. Co niesie za sobą rozwój nowych technologii? Czy wiąże się tylko z sukcesem i postępem ludzkości, czy jest zmorą naszych czasów?
Pokolenie dzisiejszych 40-, a nawet 30-latków musiało uczyć się multimediów. Choć dzisiaj trudno to sobie wyobrazić, wiele z takich osób zna świat sprzed powstania przeglądarki Google. Dzieci i młodzież obecnie uczęszczająca do przedszkoli i szkół przychodzi na świat przepełniony powszechnym dostępem do informacji. Pamiętajmy jednak, żeby wprowadzać dzieci w sferę multimediów z dużą dozą rozsądku, uważności i odpowiedzialności. Umiejętności związane z rozwojem nowych technologii można zdobyć stosunkowo szybko, szczególnie w dobie doskonałych praktyk UX. Nie można jednak zapominać o tym, jak istotny jest rozwój fizyczny, społeczny i emocjonalny dzieci. Kompetencji związanych z tymi obszarami dziecko nie będzie mogło nadrobić w przyszłości, dlatego warto pochylić się nad nimi w sposób szczególny już od najmłodszych lat. Tylko mądrze wprowadzane technologie mogą być doskonałym narzędziem do wspierania rozwoju poznawczego. Można je wprowadzać stopniowo lub ograniczać, ale nie da się od nich całkowicie wyizolować. Warto zwrócić uwagę na ten aspekt i podejmować takie działania, które pozwolą dzieciom poznać nowe technologie, unikając alienacji multimedialnej i wykluczenia społecznego.
Z całą pewnością naszą czujność powinny wzbudzić trudności rozwojowe wynikające z nadmiernej ekspozycji na środki multimedialne, a które mogą pojawić się już w wieku przedszkolnym. Do gabinetów terapeutycznych trafiają dzieci z opóźnionym rozwojem mowy, problemami z koncentracją czy regulacją emocji. Niejednokrotnie już w tak młodym wieku mamy do czynienia z objawami uzależnienia – od gier, informacji, a także potrzeby bycia w stałym kontakcie wirtualnym. W świetle zagrożeń, jakie niesie ze sobą dostępność nowych technologii dla najmłodszych, właściwy i harmonijny rozwój dzieci i młodzieży wymaga szczególnej uwagi i troski osób dorosłych.
Jak dbać o relacje w dobie nowych technologii?
Wychodząc naprzeciw potrzebom najmłodszych, warto świadomie wprowadzać dziecko w świat nowych technologii. Ograniczać zbędne bodźce, rozwijać umiejętność prawidłowego nawiązywania kontaktów i utrzymywania relacji, dbać o rozwój społeczny, fizyczny i poznawczy, nie zapominając o solidnej dawce ruchu.
Jednym z bardzo konkretnych działań, które możemy podjąć, jest towarzyszenie dzieciom w ważnych dla nich momentach, ograniczając korzystanie z telefonów komórkowych na przykład w czasie przedstawień przedszkolnych, czy uroczystości szkolnych. Całą swoja uwagę dając dziecku. We współpracy z pedagogami czy dyrekcją placówek, można ustalić sposób tworzenia fotorelacji z takich wydarzeń, angażując do wykonywania zdjęć czy filmów osoby inne, niż zaproszeni goście. Zadbajmy o to, by wspierać dzieci i współprzeżywać ich emocje w ważnych chwilach. Koncentracja na dzieciach w takich momentach pozwoli na tworzenie wyjątkowej więzi, opartej na zaufaniu i szacunku.
Szukasz dla siebie i swojego dziecka wyjątkowego miejsca, w którym ważne są relacje, wzajemny szacunek, zaufanie i zrozumienie? Trwa rekrutacja do Niepublicznego Przedszkola „Szkrabki” i Szkoły Podstawowej im. S. B. Lindego! Zapraszamy do kontaktu! Przyjdź i poznaj nas!