Odpowiedź wydaje się prosta – umożliwić mu to. W praktyce jednak nie jest to takie oczywiste. Od momentu przyjścia na świat, człowiek jest zależny od osób dorosłych. W początkowym okresie przede wszystkim od rodziców, którzy z troską zaspokajają wszystkie jego potrzeby. Są opiekuńczy i obdarzają ogromną miłością, chronią i wspierają. Przychodzi jednak moment, w którym należy pozwolić dziecku na rozwinięcie skrzydeł samodzielności, co siłą rzeczy będzie się wiązało ze stopniowym uniezależnianiem. Proces ten wymaga oczywiście czasu i cierpliwości, ale warto zdać sobie sprawę, co można dzięki niemu osiągnąć. Przede wszystkim dziecko odkrywa w ten sposób świat, uczy się stawiania granic, współdziałania, a z czasem nabywa umiejętności określania swoich potrzeb i dostrzeganie potrzeb osób z najbliższego otoczenia.
Aby podejmowane przez nas działania były skuteczne, należy dziecko odpowiednio stymulować, pozwolić na obserwowanie, doświadczanie i wyciąganie wniosków. Na podejmowanie prób i przekonywanie się, jakie efekty przyniosą. Warto zachęcać i utwierdzać w przekonaniu o posiadanych umiejętnościach, wierząc, że dziecko sobie poradzi. Nieodzowne jest tutaj obserwowanie go i wspieranie tylko wtedy, kiedy wiemy, że nie da sobie rady, przy jednoczesnym umiejętnym zachęcaniu do podejmowania zadań, które są w jego zakresie.
Nauce samodzielności sprzyjają sytuacje codzienne – począwszy od decydowania o wyborze produktów do zjedzenia, czy codziennych ubrań, poprzez rozwijanie umiejętności wyrażania potrzeb i wielozmysłowego poznawania świata. Z czasem powierzamy dzieciom obowiązki domowe, dzięki którym uczą się one troski o wspólną przestrzeń. Wspieramy w czynnościach samoobsługowych, aby dziecko ostatecznie samo potrafiło zatroszczyć się o swoje podstawowe potrzeby. To z kolei rodzi ogromne poczucie sprawstwa i przekłada się bezpośrednio na kształtowanie poczucia własnej wartości dziecka.
Najważniejszą rolę, szczególnie we wczesnym dzieciństwie, pełnią oczywiście rodzice. Nie oznacza to jednak, że cała odpowiedzialność za naukę samodzielności spada właśnie na nich. Większość dzieci, rozpoczynając edukację w przedszkolach posiada już podstawowe umiejętności, chociażby te związane z czynnościami samoobsługowymi. Stanowią one doskonały fundament do dalszej nauki samodzielności, co będzie procentowało również w szkole podstawowej, kolejnych latach edukacji, a ostatecznie wpłynie na sposób funkcjonowania w dorosłości.
Niezwykle istotny jest świadomy wybór placówek edukacyjnych już na początkowym etapie. Wiedząc, jak ważne jest stabilne środowisko, warto wybrać miejsce, które zapewni dzieciom bezpieczne warunki do harmonijnego rozwoju. Sprzyjające otoczenie, atrakcyjne pomoce dydaktyczne i bogata oferta zajęć, skłaniają dzieci do aktywności, eksperymentowania i twórczego działania. Profesjonalna kadra i zespół specjalistów zatroszczy się o budowanie relacji interpersonalnych i będzie wspierał w zdobywaniu doświadczeń. Nauczyciele staną się przewodnikami, motywującymi do szukania rozwiązań, rozbudzającymi ciekawość świata, zachęcającymi do podejmowania aktywności, doceniającymi wysiłek. Takie podejście ma na celu wspieranie dzieci nie tylko w przezwyciężaniu trudności, lecz przede wszystkim w rozwijaniu zdolności i wiary we własne siły.
Jeżeli szukasz miejsca, gdzie wszechstronny rozwój jest tak samo istotny, jak pobudzanie, wzmacnianie i rozwijanie indywidualnych predyspozycji dzieci i młodzieży, to Zespół Placówek Oświatowych Fundacji ETO czeka właśnie na Ciebie!
Już w najbliższą sobotę, 24 lutego w godzinach 9:30-13:00 w Niepublicznym Przedszkolu „Szkrabki” i Szkole Podstawowej im. S. B. Lindego odbędą się spotkania rekrutacyjne, w czasie których kandydaci do zerówek i klas pierwszych będą mogli wziąć udział w zaplanowanych aktywnościach, a co najważniejsze, w atmosferze wzajemnego szacunku i otwartości, poznać to wyjątkowe miejsce.