W środę pierwsze spotkanie z mieszkańcami w sprawie poszerzenia ul. Płaskowickiej. Nową ulicę chce wybudować właściciel Centrum Handlowego "Ursynów". Inwestor planuje też rozbudowę swojej galerii.
Wąskie gardło na Płaskowickiej przy Roentgena najbardziej daje się we znaki rano i po południu. Wówczas kierowcy stoją po kilkadziesiąt minut w długich korkach. Najbardziej zatłoczony jest kierunek do ulicy Puławskiej, kolejka aut ciągnie się czasami aż do Pileckiego. Nie pomogło wybudowane wiele lat temu rondo, więc stoi także ulica Roentgena.
Władze miasta od lat myślą o wykupie działek pod poszerzenie Płaskowickiej na odcinku od ul. Gandhi do Puławskiej. Ze względu na duże koszty, plany nie mogą wciąż się ziścić.
W październiku 2016 roku budowę ulicy zaproponował władzom Warszawy właściciel Centrum Handlowego "Ursynów", firma Unibail Rodamco Westfield (właściciel Arkadii, Galerii Mokotów czy Galerii Wileńskiej), która chce rozbudować swoją galerię przy Puławskiej 427. Zadeklarowała, że sama wybuduje drugą nitkę Płaskowickiej.
- Zwieńczeniem rozmów było podpisanie stosownej umowy partycypacyjnej dotyczącej rozszerzenia ul. Płaskowickiej, którą 14 grudnia 2017 roku CH Ursynów zawarło z Zarządem Miejskich Inwestycji Drogowych - informuje inwestor.
Jak informowaliśmy na początku lipca, warunkiem wybudowania drogi przez prywatnego inwestora jest zmiana planu miejscowego dla obecnego centrum handlowego przy Puławskiej, tak aby mogło zostać ono rozbudowane. Unibail planuje tu stworzenie galerii handlowej z prawdziwego zdarzenia, podobnej do "Arkadii", ale w mniejszej skali. Zabudowane mają być przede wszystkim obecne naziemne parkingi centrum.
Ruszają konsultacje społeczne
Miasto przystąpiło do zmiany projektów planu miejscowego, widząc w propozycji Unibail dobry interes. Zgodnie z umową, firma ma pokryć wszystkie koszty rozbudowy ulicy - ok. 64 mln złotych, w tym wykup gruntów od prywatnych właścicieli. Po wybudowaniu ulica przeszłaby na własność miasta.
Inwestor od kilku tygodni przedstawia mieszkańcom swoje pomysły. W centrum handlowym pokazywano wstępne wizualizacje nowego odcinka Płaskowickiej oraz obrazki z przyszłą galerią handlową. Przeprowadzono także sondaż na reprezentatywnej próbie ursynowian.
Wyniki były mało zaskakujące. 67 proc. zapytanych stwierdziło, że jeździ ul. Płaskowickiej, a 80% przyznało, że ulica jest zakorkowna przy dojeździe do Puławskiej. 76,5 proc. chce poszerzenia drogi, 77% jest w stanie zaakceptować utrudnienia związane z przebudową.
W środę Unibail rusza z kolejnym etapem konsultacji z mieszkańcami. Zaprosiło zainteresowanych na godz. 18:00 do budynku Digital Knowledge Village przy ul. Puławskiej 457. Mowa będzie o kształcie nowej ulicy, wjazdach i wyjazdach, utrudnieniach.
- Chcemy na nim odpowiedzieć właśnie na takie pytania, przybliżyć planowany projekt drogi w odniesieniu do najbliższego otoczenia - co i jak inwestor planuje w tym zakresie zrobić. Będzie sporo konkretnych informacji - zapowiada Maria Podgórska z CH Ursynów.
Organizatorzy proszą mieszkańców chętnych do udziału w spotkaniu o mailowe potwierdzenie obecności pod adresem: [email protected], choć nie warunkuje to wstępu na konsultacje.
Kiedy ruszy budowa ulicy?
Uchwałę podziałową, która wyłącza teren centrum handlowego (od Puławskiej do przyszłego węzła trasy POW z ul. Płaskowickiej) z dotychczasowej uchwały o przystąpieniu do sporządzania planu miejscowego, pozytywnie zaopiniowali już kilka miesięcy temu ursynowscy radni, a 5 lipca zrobiła to Rada Warszawy. Gotowy plan dla centrum handlowego miejscy radni mają przyjąć już w następnej kadencji.
Bez niego Unibail nie rozbuduje swojego centrum handlowego. Ustawa z 2015 roku wprowadziła zasadę, że lokalizacja obiektów handlowych o powierzchni sprzedaży powyżej 2 tys. m.kw. może nastąpić wyłącznie na podstawie osobnego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Zmiana uchwały ws. planu na tym terenie, w przeciwieństwie m.in. do planowanej rozbudowy Tesco na Kabatach, nie budzi emocji. Dotyczy bowiem obszaru istniejącego centrum handlowego oraz terenu przyszłej Południowej Obwodnicy Warszawy.
Nie wiadomo jeszcze kiedy budowa ulicy mogłaby się rozpocząć. Wstępne, ostrożne plany mówią o przyszłym roku. Unibail pracuje nad projektami.
- Czekamy cały czas na kolejne działania administracyjne, by móc precyzyjniej określić ramy czasowe. Do tego potrzebne są m.in. wewnętrzne uzgodnienia między jednostkami miejskimi - wierzymy, że prace będą sukcesywnie postępować, co pozwoli wyznaczyć dokładniejszy harmonogram inwestycji - mówi Maria Podgórska, rzeczniczka inwestora.
Przypomnijmy, inne odcinki Płaskowickiej wybuduje wykonawca POW w ramach kontraktu z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad. Od Gandhi do Pileckiego powstanie druga nitka ulicy, odtworzona zostanie też druga jezdnia na odcinku do Stryjeńskich/Dereniowej.
Na odcinku od Dereniowej do Cynamonowej ma pozostać jedna nitka - miasto doszło do przekonania, że odbywa się tam wyłącznie lokalny ruch i nie ma potrzeby poszerzać tego fragmentu. Odcinek od Rosoła aż do Wilanowa - czyli Płaskowickiej-bis wybuduje Astaldi.
Chodnik przy Gandhi rozgrzebany od miesiąca!
W tym mieście to normalka, zobaczcie ile takich miejsc jest...przy centrum onkologii dla przykładu, przystanek w piachu postawiony i nikogo ludzie nie obchodzą bo to plebs komunikacyjny. Kwintesencja podejścia szmaciarzy z KO do zwykłego człowieka.
Yogi
13:46, 2025-11-20
Chodnik przy Gandhi rozgrzebany od miesiąca!
Fraza: dziś drogowcy myślą, to oksymoron. Czyli fraza wewnętrznie sprzeczna.
Wszechwiedzcy
13:44, 2025-11-20
Chodnik przy Gandhi rozgrzebany od miesiąca!
Ja tam znam odpowiedz na pytanie ze wstępu, kto nie zauważył, że przy chodniku są drzewa. To leniwe urzędasy.
Wiedzący
13:41, 2025-11-20
Blokady ronda zawieszone! Zarząd Zieleni obiecał rozmow
Panie Grad dlaczego pan blokuje powstanie bazarku, którego chce większość ursynowian
agnik
12:45, 2025-11-20