Miasto zdecydowało, jak od wiosny będzie wyglądał przejściowy system rowerów Veturilo. W całej Warszawie pozostanie 300 z ponad 390 stacji. Na Ursynowie zniknie jedna, bardzo popularna stacja, na Kabatach.
Miejski system rowerowy również dotknęła pandemia oraz związany z nią kryzys gospodarczy. Wiosną stołeczny ratusz uruchomi tylko 300 z ponad 390 stacji.
- W tym sezonie wyjątkowo realizujemy wariant pomostowy, który wymaga pewnych oszczędności i ograniczeń. Na szczęście w stolicy udało się utrzymać ciągłość funkcjonowania roweru publicznego, który stanowi ważne ogniwo systemu transportowego. Nie obejdzie się jednak bez pewnych zmian - poinformował Zarząd Dróg Miejskich.
O co chodzi z wariantem pomostowym? Miasto ogłosiło przetarg na operatora w kolejnych latach. Planowano uruchomienie ponad 500 stacji w nowej formie wraz z rowerami elektrycznymi. Do konkursu zgłosiła się tylko jedna firma, która w dodatku zażądała dużo wyższej kwoty niż zaplanowano w budżecie. Z tego powodu zdecydowano się wybrać operatora tylko na jeden rok, do czasu wykrystalizowania się sytuacji na rynku. Pandemia negatywnie wpłynęła na rozwój systemów rowerowych w całej Europie.
Tymczasowym operatorem została firma Nextbike, która odpowiadała za rowery miejskie w poprzednich latach i stworzyła w przeszłości cały system na zamówienie miasta. Minusem rocznego kontraktu jest brak rozwoju. Z niektórych stacji wręcz zrezygnowano, niektóre zmienią lokalizację.
Oszczędności i tymczasowość dotknęły stację położoną przy ul. Romera na wysokości ul. Pięciolinii. ZDM postanowił przenieść ją w pobliże skrzyżowania ul. Ciszewskiego i Nowoursynowskiej, niedaleko SGGW, której studenci bardzo chętnie korzystają z Veturilo.
- Przy stacjach, z których korzystają studenci - np. przy metrze Ursynów czy przy SGGW - dochodziło do sytuacji, że operator musiał w ciągu dnia dorzucać lub zabierać rowery - słyszymy w ratuszu.
Od marca zniknie zupełnie jedna z nowych stacji, która pojawiła w 2019 roku - ta naprzeciwko parku Przy Bażantarni, przy ścieżce rowerowej w alei Komisji Edukacji Narodowej. Ursynowianie często z niej korzystali. Udało się ją wywalczyć po długich bojach. Decyzję o jej sfinansowaniu podjął urząd dzielnicy. I właśnie takie "dzielnicowe" stacje mają wiosną zniknąć z systemu w całej Warszawie. Dotyczy to aż 31 stołecznych stacji. Najwięcej z nich zniknie z Bielan - aż osiem.
Ponadto przeniesione zostały najmniej popularne stacje w Śródmieściu, część z nich zostanie odchudzona, tzn. będzie na nich mniej rowerów.
Start nowego sezonu Veturilo zaplanowany jest tradycyjnie na 1 marca.
Dzielnica w przyszłości chce sfinansować nowe stacje - kilka na Zielonym Ursynowie, jedną przy bloku al. KEN 57 (skrzyżowanie z Płaskowickiej) oraz przy Ciszewskiego w rejonie Cynamonowej przy KEN Center. Plany te będą mogły się ziścić dopiero po wyborze nowego operatora systemu.
jacek17:00, 23.02.2021
Stacja na Ciszewskiego, od strony osiedla i kosztem chodnika, to pomyłka! Powinna stanąć po stronie SGGW lub na Nowoursynowskiej, a nie po stronie osiedla mieszkaniowego! 17:00, 23.02.2021
wirtuoz17:08, 23.02.2021
Usuwanie stacji na Romera to absurd - w okolicy szkoła, przedszkole, OPS, dwa oddziały Ursynoteki, niedaleko komisariat policji. Chyba mniej uczęszczana jest nieodległa stacja na skrzyżowaniu Pileckiego i Puławskiej. Czy ZDM konsultował swoje palny z dzielnicami, czy znowu po pańsku sam zdecydował z pozycji centrum Warszawy? 17:08, 23.02.2021
Prawdziwy_patriota17:26, 23.02.2021
Nie sądzę by nextbike (czy jakakolwiek inna firma) zlikwidował losowo wybrane stacje wyłącznie według własnego widzimisię. Domyślam się, że decyzję poprzedziła analiza danych wewnętrznych i postanowiono zlikwidować te najmniej popularne. Operator na bieżąco widzi, które stacje są najczęściej wykorzystywane i do których trzeba podstawiać rowery. Jakoś chwytliwe tytuły typu "ZLIKWIDUJĄ POPULARNĄ STACJE I ODMROŻĄ SOBIE USZY NA ZŁOŚĆ HALOURSYNÓW!" do mnie nie przemawiają. Jakoś tym razem zaufam operatorowi, że wie co robi. 17:26, 23.02.2021
Siet19:43, 23.02.2021
I bardzo dobrze. Przeciez to dziadostwo upadło, rynek zweryfikował 19:43, 23.02.2021
Sandra09:56, 24.02.2021
Ktoś w ogóle tym jeździ? Normalni ludzie jeżdżą samochodem, żeby nie umrzeć na tego wirusa z telewizji co mówią ;-) 09:56, 24.02.2021
PZ15:17, 24.02.2021
Szkoda stacji, ale dobrze, że system w ogóle ruszy. Nie stać mnie niestety na własny rower (zawsze są pilniejsze wydatki), więc Veturilo to dla mnie jedyna opcja. 15:17, 24.02.2021
Męczysław11:48, 10.03.2021
Mam własne rowery. Kiedyś czasem korzystałem z vędurilo, ale tak jak na Natolinie rano łatwo było coś wypożyczyć, to po pracy na Mordorze trochę gorzej. 11:48, 10.03.2021
basista18:48, 23.02.2021
5 9
A kto pisał, że robią to na złość? Haloursynow informuje o zmianach, co portal ma do tego? Ty chyba nie rozumiesz po co są informacje w mediach . 18:48, 23.02.2021
Prawdziwy_patriota19:18, 23.02.2021
12 3
@basista Czytanie ze zrozumieniem się kłania. Meritum mojej wypowiedzi jest, że stacja wcale nie jest tak popularna jak twierdzi haloursynów skoro zostaje zamknięta. Stąd tytuł "Veturilo na diecie [WYKRZYKNIK] Na Ursynowie zlikwidują POPULARNĄ stację rowerów" to niestety nie informacja medialna a zwykły clickbait. Zwyczajnie naśmiewam się z tego sensacyjnego tonu, który jest całkowicie zbędny. Skoro haloursynów wie lepiej niż operator, że ta konkretna stacja jest popularna to z przekąsem domniemuję, że robią to na złość portalowi. Lekka siara, Panie basista. Nie chce Pan chyba potwierdzać żartów o basistach prawda? 19:18, 23.02.2021