Zamknij

Jak mówić z pewnością siebie i zdobywać zaufanie w rozmowie z klientem?

13:31, 20.11.2024 [email protected] Aktualizacja: 14:50, 20.11.2024
mat. prasowe mat. prasowe

W codziennej pracy z ludźmi - szczególnie na stanowiskach kierowniczych, menadżerskich - ważne jest nie tylko to, co mówimy, ale również, w jaki sposób to robimy. Pewność siebie w komunikacji to fundament budowania autorytetu, a umiejętność zdobywania zaufania rozmówcy często decyduje o sukcesie negocjacji czy o relacji z klientem. Właściwie poprowadzona rozmowa może przekonać klienta do współpracy z naszą firmą czy zakupu produktu, usługi, które oferujemy i tym samym otworzyć drzwi do nowych możliwości. Z naszego artykułu dowiesz się, jak mówić z pewnością siebie, budować autentyczność i zaufanie w rozmowie z klientem. 

Dlaczego pewność siebie w komunikacji odgrywa istotną rolę? 

Pewność siebie to jedna z wielu pożądanych cech u idealnego mówcy. Wpływa na sposób wyrażania myśli, odczuć, intencji. Pewność siebie można zdefiniować jako wiarę w swoje umiejętności oraz zdolność do radzenia sobie z wyzwaniami. 

Gdy mówisz z przekonaniem, słowa zyskują na znaczeniu - rozmówca łatwiej zaufa Twoim kompetencjom, a argumenty wydają się bardziej trafione. W biznesie ma to szczególne znaczenie, ponieważ klienci i partnerzy chętniej współpracują z osobami, które wydają się pewne tego, co mówią. Osoby pewne siebie są postrzegane jako bardziej wiarygodnie i łatwiej im zdobyć zaufanie klientów. 

Jak budować pewność siebie w kontakcie z klientem? 

Budowanie pewności siebie wymaga uwzględnienia trzech elementów:

  • panowanie nad tremą;
  • komunikacja niewerbalna;
  • dźwiękowe ukształtowanie wypowiedzi. 

Panowanie nad tremą 

Trema to naturalne zjawisko, które towarzyszy osobom występującym publicznie. Może działać zarówno mobilizująco, jak i paraliżująco. Lekkie zdenerwowanie, które nazywa się ,,tremą mobilizującą", pozytywnie wpływa na koncentrację, zwiększa zaangażowanie i wzmacnia siłę perswazyjną wypowiedzi. Jednak nadmierna trema może działać destrukcyjnie, prowadząc do objawów somatycznych (przyspieszony oddech, pocenie się) oraz psychicznych (napięcie, obniżona samoocena).

Aby skutecznie radzić sobie z minimalizowaniem objawów tremy, warto dążyć do zmiany myślenia o wystąpieniu. Każdy mówca, niezależnie czy występuje przed szerszą publicznością czy prowadzi rozmowę sprzedażową z jednym potencjalnym klientem, powinien już na początku nastawić się na sukces. Odrzuć myśli o niepowodzeniu, o tym co będzie, jeśli się nie uda. Myślenie o potencjalnym niepowodzeniu wzmaga spięcie i samokontrolę. 

W trakcie rozmowy skup się na wykonywanym zadaniu. Osoby niepewne siebie mają tendencje do ciągłej samoobserwacji i nie mogą przestać myśleć o widocznych objawach tremy, np. czy przypadkiem się nie czerwienią albo czy nie drży im głos. Przez takie myślenie przestają być skoncentrowane na merytorycznym aspekcie rozmowy biznesowej. 

W budowanie pewności siebie i w walce z tremą pomocne mogą okazać się ćwiczenia relaksacyjne - warto je stosować na krótki czas przed ważną rozmową czy wystąpieniem. 

Chcesz nauczyć się praktycznych technik radzenia sobie z tremą i budowania pewności siebie przed wystąpieniem? Zapraszamy na szkolenie ,,Sztuka prezentacji i wystąpień publicznych”, gdzie dowiesz się, jak opanować stres, skutecznie angażować publiczność i wykorzystać techniki perswazji.

Komunikacja niewerbalna 

Komunikacja niewerbalna, czyli gesty, mimika, ton głosu, kontakt wzrokowy, a nawet stój, odgrywają istotną rolę w przekazywaniu emocji oraz w budowaniu wizerunku mówcy. Pierwsze wrażenie o mówcy kształtuje się już w ciągu 10 sekund na podstawie sygnałów niewerbalnych.

Odpowiednia postawa (wyprostowana sylwetka, pewny krok), świadome gesty mogą znacząco podnieść Twoją wiarygodność jako mówcy. Unikaj za to zachować świadczących o nerwowości, takich jak przestępowanie z nogi na nogę czy trzymanie rąk w kieszeniach. Szczery uśmiech i pogodny wyraz twarzy również mogą pomóc w budowaniu pozytywnego odbioru. Pamiętaj jednak, aby mimika była autentyczna, ponieważ sztuczne emocje są łatwo rozpoznawalne i mogą wzbudzać nieufność. Kolejnym istotnym elementem komunikacji niewerbalnej, który wpływa na pewność siebie, wiarygodność i zdobywanie zaufania w kontaktach z klientami, jest kontakt wzrokowy. Osoby unikające wzroku drugiej osoby są postrzegane jako niewiarygodne lub nieprzygotowane. 

Znaczenie mowy ciała jest często niedoceniane. Na szkoleniu ,,Autoprezentacja, czyli jak zrobić dobre pierwsze wrażenie" poznasz tajniki świadomego wykorzystania komunikacji niewerbalnej do budowania pozytywnego wizerunku i zdobywania zaufania.

Dźwiękowe ukształtowanie wypowiedzi

Nawet najciekawsza oferta, przedstawiona w sposób monotonny, może zostać źle odebrana przez drugą stronę. Umiejętne operowanie głosem, modulacja i odpowiednia intonacja nie tylko wzbogacają przekaz, ale też świadczą o zaangażowaniu mówcy oraz jego pewności siebie. Zróżnicowana melodia wypowiedzi przyciągnie uwagę. Im bardziej będziesz zaangażowany i podekscytowany tematyką, tym większe uzyskasz zróżnicowanie melodyczne. Zwróć uwagę też na tempo wypowiedzi - zbyt szybkie może być oznaką tremy i dążenia do jak najszybszego zakończenia rozmowy.

Komunikacja biznesowa z klientem - o czym jeszcze pamiętać?

Pamiętaj, że rozmowa biznesowa to nie tylko mówienie, ale także aktywne słuchanie. Jest to umiejętność polegająca na szczególnym nastawieniu się na rozmówcę. Aktywne słuchanie obejmuje:

  • eliminowanie rozproszeń, skoncentrowanie się na rozmówcy i jego słowach, a także obserwowanie jego mowy ciała;
  • okazywanie zainteresowania tym, co mówi rozmówca (kontakt wzrokowy, potakiwanie głową, odpowiednia postawa ciała sygnalizują rozmówcy, że jesteśmy zaangażowani i zainteresowani);
  • zadawanie pytań otwartych;
  • parafrazowanie;
  • empatia;
  • unikanie przerywania. 

Aktywne słuchanie to ważna umiejętność w komunikacji interpersonalnej, która pozwala na budowanie lepszych relacji, rozwiązywanie konfliktów i efektywną współpracę.

Artykuł powstał przy współpracy z firmą szkoleniową AVENHANSEN, organizującą szkolenia biznesowe.

(artykuł sponsorowany)
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
0%