Design System to coś więcej niż tylko biblioteka komponentów czy style guide. To centralne repozytorium zawierające wizualne i techniczne elementy, które tworzą design language danej organizacji. W skład design systemu wchodzą:
- komponenty UI np. przyciski, formularze, ikony, nawigacja
- wytyczne dotyczące typografii - kolorów i innych elementów wizualnych
- zasady projektowe
- dokumentacja techniczna
- narzędzia i procesy wspierające projektowanie i rozwój
Można pokusić się o stwierdzenie, że Design Systems ewoluuje razem z potrzebami firmy i jej produktów, zapewniając spójność wizualną i funkcjonalną we wszystkich projektach i kanałach komunikacji.
Wdrożenie design systemów przynosi firmie wiele korzyści:
1. Spójność marki poprzez jednolity wygląd i działanie wszystkich produktów i usług, co buduje rozpoznawalność i zaufanie do marki.
2. Dzięki gotowym komponentom, projektanci i programiści mogą szybciej tworzyć nowe funkcje i produkty, eliminując potrzebę ciągłego tworzenia wszystkiego od nowa.
3. Design Systems tworzy wspólny język między członkami zespołu, ułatwiając komunikację i współpracę.
4. Umożliwia łatwe rozszerzanie i adaptację produktów do nowych potrzeb biznesowych.
5. Redukuje czas i zasoby potrzebne na projektowanie i rozwój nowych funkcji lub produktów, co przekłada się na niższe koszty.
6. Zapewnia spójne i intuicyjne interfejsy, co przekłada się na większą satysfakcję użytkowników.
Więcej na temat budowy design systemu dowiesz się na: https://thestory.is/pl/uslugi/user-experience/design-systems/
Wdrożenie design systemu to proces składający się z kilku kluczowych etapów.
1. Audyt istniejących produktów, procesów i zasobów projektowych, aby zrozumieć, co już działa i co można poprawić.
2. Ustalenie, jakie problemy ma rozwiązać Design System i jakie elementy powinny się w nim znaleźć.
3. Opracowanie podstawowej palety kolorów, typografii i siatki.
4. Projektowanie i rozwój powtarzalnych elementów interfejsu.
5. Tworzenie szczegółowych wytycznych i zasad korzystania z design systemu.
6. Sprawdzanie skuteczności design systemu w praktyce i wprowadzanie ulepszeń.
Design systemy są szczególnie przydatne dla dużych organizacji z wieloma produktami i kanałami komunikacji, ale mogą przynieść korzyści również mniejszym firmom, które chcą zapewnić spójność i efektywność w swoich działaniach projektowych. Znajdują zastosowanie w różnych obszarach działalności firmy np. produkty cyfrowe, strony internetowe, aplikacje mobilne, materiały marketingowe, branding.
Design System to klucz do spójności i efektywności w procesie projektowania. Jest to centralne repozytorium zawierające wizualne i techniczne elementy, które tworzą design language danej organizacji. Jego wdrożenie przynosi wiele korzyści, takich jak spójność marki, zwiększona efektywność, lepsza współpraca, skalowalność, oszczędność kosztów i poprawa doświadczenia użytkownika. Proces wdrożenia obejmuje kilka etapów, od analizy obecnego stanu po ciągły rozwój. Design systemy znajdują zastosowanie w różnych obszarach działalności firmy, wspierając spójność i efektywność w projektowaniu i rozwoju zarówno produktów cyfrowych, jak i fizycznych.