W piątek 25 października, na dzień przed planowanym terminem, lotnisko Chopina uruchomiło do użycia operacyjnego drogę startową numer 1, oznaczoną 11-29, która przez ostatni miesiąc była poddana częściowemu remontowi.
W sumie wymieniono obszar około 24 tysięcy metrów kwadratowych, co stanowi prawie 20 procent całości drogi. Wykonano również remont skrzyżowania dróg startowych, co wiązało się z nocnym zamknięciem całego lotniska
- poinformowało Lotnisko Chopina.
Remont rozpoczął się 22 września i miał trwać do 25 października. To właśnie ten pas w relacji Ursynów-Ursus, z którego startują i na który lądują samoloty przelatujące nad blokowiskami wysokiego Ursynowa.
Prowadzone prace mają na celu utrzymanie najwyższego poziomu sprawności technicznej infrastruktury lotniska i tym samym zapewnienie bezpieczeństwa dla operujących z Lotniska Chopina samolotów
- informowało lotnisko we wrześniu.
Zamknięcie pasa oznaczało, że przez ponad miesiąc nad wysoką częścią Ursynowa - Kabatami, Natolinem, Imielinem - panowała cisza. Samoloty nie podchodziły do lądowania ani nie startowały z kierunku Ursynów-Ursus. Wszystkie operacje lotnicze odbywały się wyłącznie na drodze startowej numer 3, biegnącej na osi Włochy, Bemowo, Ochota - Zielony Ursynów, Piaseczno.
Mniej zadowoleni byli mieszkańcy Zielonego Ursynowa, nad których głowami przez ostatni miesiąc przelatywało jeszcze więcej samolotów, co przełożyło się na zwiększony poziom hałasu. Remont wymusił bowiem przeniesienie wszystkich operacji na jedną drogę startową.
Wrześniowe remonty na lotnisku Chopina to już tradycja. Dwie drogi startowe na Okęciu są remontowane raz na kilka lat na przemian. To element poddawany intensywnej eksploatacji, a jego odpowiedni stan ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa pasażerów.
Na Okęciu działają dwie drogi startowe. Krótsza, oznaczona numerem 1, biegnie na kierunku Ursus – Ursynów. Dłuższa, numer 3, na kierunku Bemowo, Ochota, Wola – Piaseczno. Najczęściej używany jest ten dłuższy pas.
Samoloty startują i lądują zarówno nad Ursusem, jak i nad Piasecznem. To uzależnione jest od kierunku wiatru. Z zasad bezpieczeństwa wynika, że maszyny zawsze startują i lądują pod wiatr. Z kolei kiedy wiatr jest tak słaby, że jego kierunek nie ma znaczenia, lotnisko stara się loty ustawiać "sprawiedliwie", czyli i nad Ursusem i nad Piasecznem.
To z powodu bezpieczeństwa, bezpieczniej jest startować i lądować na dłuższym pasie, oraz właśnie z powodu hałasu. Pas znad Ursynowa jest tak usytuowany, że podchodzące do niego samoloty są naprawdę nisko nad blokami, w dodatku bloki są wyższe niż np. w Piasecznie
- wyjaśnia ekspert lotniczy Piotr Wieczorek.
Dlatego w normalnych warunkach nad wysokim Ursynowem samoloty pojawiają się rzadziej - głównie wtedy, gdy kierunek wiatru wymusza użycie krótszego pasa. Nad Zielonym Ursynowem, w rejonie Puławskiej, widok lądujących maszyn to codzienność.
Teraz, po uruchomieniu zremontowanego pasa, rozkład lotów wraca do normy. Mieszkańcy Kabat, Natolina i Imielina mogą więc ponownie podziwiać - lub znosić, w zależności od punktu widzenia - widok i huk lądujących samolotów.

Ursynowiak 11:42, 28.10.2025
Wyremontowany a nie zdemontowany
Ursynowiak11:44, 28.10.2025
Wyremontowany a nie zremontowany
KapitanBomba13:16, 28.10.2025
Jeden taki samolot wyrzuca tyle syfu co niemal 1000 samochodów z komina a jako, że światem kręcą duże korporacje to tam nikt nie wymusza całego brązu eko jak na szaraczkach bo jest posmarowane.
insane14:35, 28.10.2025
hałas samolotów budzi mnie od kilku lat prawie codziennie ok. 6-tej rano, a wieczorami po 23-tej czasami nie pozwala zasnąć (w ich przypadku jakimś cudem nie ma czegoś takiego jak cisza nocna!)... po kilku latach mieszkania przy auchan zrobiłem się nadwrażliwy słuchowo i nie mogę się doczekać jak się stąd wyprowadzę... nie wiem jak ludzie żyją po drugiej stronie Puławskiej tuż pod trasą samolotów... dla mnie to nie do zniesienia i nie wiem czemu nikt nic z tym chyba nie robi
aster09:46, 29.10.2025
stopery do uszu.
bogdan15:38, 29.10.2025
gratuluję słuchu, ja mieszkam może 100 od torów, śpi mi się bardzo dobrze, na wsi traktory hałasują, koguty pieją, psy szczekają...... gdzie mieszkać w ciszy?
OPE18:21, 28.10.2025
Autor tego artykułu nie ma pojęcia, o czym pisze. Samoloty z Okęcia wyją nad niemal polową Warszawy i wieloma miejscowościami aglomeracji warszawskiej. Najbardziej cierpi: Piaseczno, Dawidy, Niemiejski Ursynów (zwany "Zielonym"), część Mokotowa (tam to juz prawdziwy horror), Włochy, Ursus, Piastów, Wola, Bemowo. Jesli chodzi o naszą dzielnice, to Niemiejski Ursynów ma problem dzień w dzień. Nie pojmuje, jak ktoś możn tam mieszkać, podobnie na Mokotowie: od Rzymowskiego do Okecia oraz we Włochach. Przypominam wszystkimi, ze powołany z ramienia PO (obecnie KO), Maciej Lasek właśnie działa, by.... zwiększyć przepustowość Okęcia. A lotnisko w tym tygodniu wystąpiło o zmniejszenie norm hałasu. Gdy Niemcom zaczelo przeszkadzać - prastare - lotnisko we Frankfurcie, to wywalczyli, ze przestaje ono działać dokładnie o 22°°, warszawskie latem działa sobie do pierwszej w nocy i zaczyna po piątej rano i... nic, ludki ze wsi uwazaja ze tak musi byc bo mieszkają w mieście), także w Berlinie zamknięto najstarsze lotnisko, podobnie w Atenach (wywalili 50 km za miasto) i w Norwegii. A Polacy-warszawiacy jak... chłopi pańszczyźniani. Mozna im zrobić wszystko.
Xyz22:44, 28.10.2025
Halas to byl jak ladowaly ily i tupolewy. Teraz to jedynie lekki szum porownujac do tego co bylo kiedys.
aster09:47, 29.10.2025
tupolew potrafił z dużym hałasem wylądować ;)
OPE20:00, 29.10.2025
Jesli chodzi o hałas (jakikolwiek, nie tylko lotniczy), to liczy sie całkowite natężenie hałasu a nie jednorazowe. Kilka głośnych przelotów w ciagu dnia jest znacznie mniej uciążliwych (i szkodliwych!) niz... dwieście cichych. Dlatego kiedys, do zwiększenia ruchu na Okęciu, nikt z Grabowa, Jeziorek, Piaseczna, Piastowa, Ursusa, itd. sie nie skarżył na hałas z Okęcia. Rocznie bylo 2, 3, potem 5 mln pasazerow - czasem cos przeleciało. Teraz operacje sa non stop, bo pasazerow jest prawie 30 mln. To zmienia postać rzeczy. Nowsze, ciche samoloty nie pomogą. Jest ich za dużo. Notabene: właśnie trwa rozbudowa Okęcia w celu zwiększenia jego przepustowości. Bedzie trwala pare lat. Tymczasem Turcja w cztery lata wybudowała dwa razy wieksze lotnisko od CPK (przewidziane na 200 mln pasazerow, w pierwszym etapie na 80 mln) i to od podjęcia decyzji do otwarcia (CPK ma byc wg PO na 40 mln, wg PiS na 100 mln pasazerow, decyzja o jego budowie została ogłoszona w 2016 roku).
Ponad 100 mandatów po kontroli aut przewozu osób!
PSYCHIKĘ MILION RAZY UDOWODNIŁEM ROWERAMI,TRENINGAMI,PŁYWANIAMI ITD,ITP A OSTATNIO DZIŚ WIĘC NIE BĘDZIECIE MI MÓWIĆ NP JAKA OBRONA KONIECZNA JEST LEGALNA ITD.
WYSOKI SONT
12:38, 2025-12-02
Ponad 100 mandatów po kontroli aut przewozu osób!
wpuszczać każdego, jak leci, potem się sprawdzi; i dlatego tak wygląda POlska - Warszawa , Gdańsk i reszta miast wg. wyznawców tuSSka
Warszawiak
12:35, 2025-12-02
Ponad 100 mandatów po kontroli aut przewozu osób!
WY CZĘSTO PRAWDY WAM NIEWYGODNE NAZYWACIE DEZINFORMACJĄ,FAKENEWSAMI,KŁAMSTWAMI.
1
12:34, 2025-12-02
Ponad 100 mandatów po kontroli aut przewozu osób!
PRZYSIĘGAM ŻE W POLSCE POLICJA,PSYCHIATRZY,SĘDZIOWIE ITD BILIONY KŁAMSTW MÓWILI,PISALI CZYLI TO SĄ TAKIE TAJEMNICE.
ŁADNY KUGUAR
12:31, 2025-12-02