W środowisku przedszkolnym, gdzie opiekunowie są odpowiedzialni za zdrowie i bezpieczeństwo dzieci, umiejętność udzielania pierwszej pomocy jest nie tylko cenna, ale często niezbędna. Kurs pierwszej pomocy dla pracowników przedszkola zapewnia nie tylko podstawowe umiejętności ratunkowe, ale także buduje pewność siebie w działaniu w sytuacjach kryzysowych.
Znaczenie Kursu
Pracownicy przedszkoli często stają przed wyzwaniami związanymi z nagłymi wypadkami lub problemami zdrowotnymi dzieci. Szkolenie z pierwszej pomocy umożliwia im szybkie i skuteczne reagowanie w sytuacjach, takich jak zadławienia, skaleczenia, upadki, reakcje alergiczne czy nagłe zatrzymanie krążenia.
Program Szkoleniowy
Typowy kurs obejmuje:
- Podstawy pierwszej pomocy: Uczestnicy uczą się podstawowych zasad udzielania pierwszej pomocy, w tym oceny sytuacji i zabezpieczenia miejsca zdarzenia.
- Resuscytacja krążeniowo-oddechowa (RKO): Szczególny nacisk kładziony jest na techniki resuscytacji krążeniowo-oddechowej u dzieci i niemowląt, które różnią się od procedur stosowanych u dorosłych.
- Postępowanie w przypadku zadławień: Pracownicy przedszkola uczą się, jak reagować, gdy dziecko się zadławi, co jest częstym zdarzeniem w tej grupie wiekowej.
- Pierwsza pomoc przy ranach i urazach ciała: Kurs obejmuje podstawowe umiejętności opatrywania drobnych ran, zadrapań oraz postępowania w przypadku urazów takich jak zwichnięcia czy złamania.
- Reakcje alergiczne: Uczestnicy dowiadują się, jak rozpoznawać i reagować na reakcje alergiczne, w tym anafilaksję, która może wymagać natychmiastowej interwencji.
- Zapobieganie wypadkom: Szkolenie kładzie również nacisk na prewencję, ucząc pracowników, jak tworzyć bezpieczne środowisko dla dzieci.
Certyfikacja i Odnowienie Umiejętności
Po ukończeniu kursu uczestnicy otrzymują certyfikat potwierdzający ich umiejętności w zakresie pierwszej pomocy. Ważne jest regularne odświeżanie wiedzy i umiejętności, co zwykle zaleca się robić co roku.
Jak prowadzić resuscytację krążeniowo oddechową u dziecka:
- Ocena reakcji: Sprawdź reakcję dziecka na bodziec głosowy i delikatną stymulację np. potrząsanie za ramiona.
- Udrożnienie dróg oddechowych: Jeżeli dziecko nie reaguje, udrożnij drogi oddechowe przez odgięcie głowy i uniesienie brody, a następnie przez 10 sekund oceniaj oddychanie. Jeżeli oddech będzie niewyczuwalny lub nieprawidłowy przejdź do kolejnego kroku
- Wezwanie pomocy: Gdy dziecko jest nieprzytomne, wezwij zespół ratownictwa medycznego. Najlepiej poproś kolejną osobę o pomoc.
- Oddechy ratunkowe: Jeśli nie wyczuwasz oddechu lub jest on nieprawidłowy, wykonaj 5 oddechów ratunkowych. Pamiętaj o wcześniejszym udrożnieniu dróg oddechowych, zatkaj szczelnie płatki nosa i wdmuchnij powietrze w usta dziecka tak aby klatka piersiowa nieznacznie się uniosła.
- Uciski klatki piersiowej: Przy braku oznak życia, wykonaj 15 uciśnięć klatki piersiowej. Głębokość i częstotliwość ucisków powinna obejmować głębokość około 1/3 wysokości klatki piersiowej, a tempo powinno być utrzymane w zakresie 100-120 ucisków na minutę.
- Cykl 15:2: Wykonuj czynności naprzemiennie w cyklu 15 uciśnięć i 2 oddechów.
- Kontynuowanie działań: Nie przerywaj prowadzenia resuscytacji krążeniowo oddechowej do momentu przywrócenia funkcji życiowych u dziecka, przybycia na miejsce zdarzenia zespołu ratownictwa medycznego lub całkowitego opadnięcia z sił (wtedy chwilę odpocznij po czym wróć do prowadzenia RKO). Pamiętaj aby utrzymywać jak najwyższą jakość prowadzonej resuscytacji w tym celu warto jest zaangażować kolejną osobę do pomocy.
Jak udzielić pierwszej pomocy przy zadławieniu u dziecka:
Zadławienie u dzieci jest nagłą i potencjalnie niebezpieczną sytuacją, która wymaga szybkiego i skutecznego działania. Często zdarza się podczas jedzenia, gdy kawałki pokarmu lub inne obiekty blokują drogi oddechowe.
Rozpoznanie zadławienia:
- Kaszel: Pierwszym oznaką zadławienia jest zazwyczaj silny kaszel, który jest naturalną reakcją obronną organizmu. Jeżeli dziecko kaszle to zachęcaj je do kaszlu ciągle obserwując czy jest on efektywny.
- Objawy pełnej niedrożności dróg oddechowych: Gdy obiekt pozostaje w tchawicy, mogą pojawić się długie, świszczące oddechy, zaczerwienienie twarzy, łzawienie oczu, a u starszych dzieci chwytanie się za szyję oraz najważniejsze zauważasz że kaszel jest nieobecny to trzeba przejść do działania:
Postępowanie przy zadławieniu:
- Pochyl dziecko do przodu, podtrzymując je na wysokości klatki piersiowej.
- Wykonaj pięć energicznych uderzeń dłonią w okolicę międzyłopatkową.
- Jeśli uderzenia nie przynoszą efektu, wykonaj 5 razy ucisk nadbrzusza
- Powtarzaj na przemian 5 uderzeń między łopatki z 5 uciskami nadbrzusza do momentu przywrócenia kaszlu lub utraty przytomności – wtedy przejdź do RKO rozpoczynając od 5 oddechów ratowniczych.
- Dla niemowląt (do 12 miesięcy życia):
- Jeżeli niemowlę kaszle efektywnie, zachęcaj do dalszego kaszlu i obserwuj.
- W przypadku nieefektywnego kaszlu, sinienia lub problemów z oddychaniem, połóż niemowlę głową w dół na swoim przedramieniu, chwytając za żuchwę. Pamiętaj o tym aby nie stać na wyprostowanych nogach, najlepiej uklęknij aby dziecko nie znajdowało się zbyt wysoko. Staraj się trzymać dziecko blisko swojego ciała.
- Wykonaj pięć uderzeń w okolicę między-łopatkową. Uderzenia wykonaj nasadą dłoni.
- Jeśli to nie pomaga, wykonaj pięć uciśnięć klatki piersiowej. Uciśnij dwoma palcami na głębokość około 1-2 centymetrów.
- Kontynuuj te czynności do momentu kiedy dziecko zacznie kaszleć lub straci przytomność wtedy przejdź do RKO rozpoczynając od 5 oddechów ratowniczych.
W każdym przypadku zadławienia, niezwykle ważne jest szybkie działanie i monitorowanie stanu dziecka. W przypadku utraty przytomności należy rozpocząć resuscytację krążeniowo-oddechową i natychmiast wezwać pomoc medyczną dzwoniąc na 112/999.
Pierwszej pomocy dziecku w sytuacjach kryzysowych nie da się nauczyć w sposób praktyczny z prezentacji lub kursów online, dlatego tak ważne jest aby kurs pierwszej pomocy w przedszkolu miał charakter jak najbardziej praktyczny, obejmujący duże ilości ćwiczeń na fantomach. Warto zadbać o to aby osoba prowadząca zajęcia miała doświadczenia związane z udzielaniem pomocy poszkodowanym nabyte w trakcie pracy w systemie państwowego ratownictwa medycznego oraz dysponowała odpowiednim warsztatem dydaktycznym i sprzętem do praktycznego treningu udzielania pierwszej pomocy.