Dawniej call center miały opinię miejsc, które skupiają się wyłącznie na sprzedaży. Jednak wraz z rozwojem technologii i coraz większym naciskiem na jakość obsługi klienta, ich rola zaczęła się zmieniać. Dzisiaj centra te są ważnym punktem kontaktu z klientem, gdzie priorytetem jest budowanie relacji, tworzenie jakościowej komunikacji i dostarczanie wartości.
Z tego powodu współcześnie biura te określa się mianem contact center – centra kontaktu, które oferują wiele możliwości komunikacji, także internetowej. Usługi oferowane przez te podmioty, to między innymi:
Usługi nowoczesnego call/contact center obejmują pozyskiwanie, utrzymanie i aktywizację klienta, a także tworzenie indywidualnych, dopasowanych do profilu przedsiębiorstwa strategii marketingowo-sprzedażowych. Pozwala na to rozbudowane zaplecze techniczne, nowoczesne programy i aplikacje, a także personel przeszkolony w jakościowej obsłudze klienta.
Nowoczesne call center często oferują swoim klientom realizację strategii omnichannel. Narzędzia omnichannel pozwalają klientom na komunikację z call center za pośrednictwem różnych kanałów (np. telefon, e-mail, czat, media społecznościowe), zapewniając jednolitą jakość obsługi na każdym z nich. To ewolucja podejścia multichannel, które zakłada wykorzystanie wielu różnych kanałów komunikacji.
Omnichannel również wykorzystuje ich wiele, jednak dzięki nowym technologiom (m.in. chmurowym i AI) kanały te są ze sobą skutecznie zintegrowane. Informacje o kliencie są gromadzone w jednej bazie danych, a konsultanci w różnych kanałach komunikacji (np. na czacie, czy infolinii) mają do nich sprawny dostęp. Dzięki temu użytkownik nie musi tłumaczyć swojej sprawy kilkukrotnie – niezależnie, jaką drogą się kontaktuje i który konsultant z nim rozmawia. To ogromne usprawnienie pracy konsultantów (sprawy załatwiane są szybciej), ale też podniesienie jakości obsługi klienta, która jest kluczowa dla skutecznej sprzedaży.
Sztuczna inteligencja zrewolucjonizowała wiele aspektów naszego życia, a branża call center nie jest wyjątkiem. Dzięki AI możliwe jest prowadzenie zaawansowanej analizy danych klientów w czasie rzeczywistym. Co więcej, boty i asystenci głosowi obsługiwani przez AI potrafią obsłużyć proste zapytania klientów, zwalniając pracowników od rutynowych, powtarzalnych zadań. Dzięki temu mogą oni poświęcić więcej czasu bardziej wymagającym zadaniom, tym samym zwiększając jakość obsługi klienta.
W jaki sposób sztuczna inteligencja, uczenie maszynowe i podobne technologie usprawniają codzienną pracę?
Nowoczesne centra rozmów nie skupiają się dziś tylko na reaktywnym działaniu. Wspierane przez nowe technologie, tworzą skuteczne strategie, które pomagają w budowaniu długotrwałych relacji z klientami. Jakie jeszcze technologie mogą w tym pomóc?
Nowoczesne call center to nie tylko miejsce obsługi klienta, ale też centra nowoczesnej komunikacji i zarządzania informacją. Warto też wiedzieć, że usługi contact center można łatwo skalować. Poszczególne narzędzia sprawdzają się zarówno w niewielkich firmach, jak i w rozbudowanych przedsiębiorstwach. Aby strategia była skuteczna, narzędzia trzeba dostosować do potrzeb organizacji – jej specyfiki, branży, w której działa, a także zachowań klientów.
O pomoc w dopasowaniu narzędzi, a także ułożeniu odpowiedniej (dopasowanej do potrzeb i budżetu) strategii warto poprosić ekspertów. Planowaniem i realizacją takich strategii zajmuje się między innymi biuro call center Polcall.