Design thinking to wyjątkowe, nowatorskie podejście odnoszące się do tworzenia produktów i usług. Polega ono na tym, aby jak najszerzej i dokładniej analizować potrzeby oraz problemy użytkowników. Nieodłącznym elementem design thinkingu jest także stawianie na rozwiązania nowoczesne, innowacyjne.
Firmy, które decydują się na to, by postawić na design thinking, zazwyczaj tworzą interdyscyplinarne zespoły, w których znajdują się specjaliści mający kompleksową wiedzę na temat różnorodnych dziedzin. Mowa tutaj o projektantach, marketingowcach, technologach, inżynierach. Następnie taki sztab specjalistów odpowiada za realizację następnych etapów projektu i dba o to, aby był on w pełni dopasowany do różnorodnych potrzeb klientów.
Projektowanie przestrzeni handlowej ma ogromne znaczenie w kontekście opłacalności oraz rentowności biznesu. Oklejanie witryn to tylko jeden z niewielu etapów. Cennik oklejania witryn jest mocno zróżnicowany i zależy od wielu czynników.
Bardzo istotne jest też to, jak będzie prezentował się szyld sklepowy. To, jak wygląda przestrzeń zarządzana przez dane przedsiębiorstwo, niejednokrotnie ma ogromny wpływ na to, jakie jest późniejsze zainteresowanie oferowanymi produktami. Z tego powodu warto wykorzystywać niesamowicie duże możliwości, jakie oferuje design thinking w tym kontekście.
Wynika to przede wszystkim z faktu, iż klienci nie tylko szukają produktów, ale zależy im tez na tym, aby przestrzeń, w której oglądają asortyment, była dla nich jak najbardziej przyjazna i odpowiadająca ich potrzebom. Design thinking w kontekście projektowania przestrzeni handlowej jest ważny także dlatego, iż obecnie jest wysoki poziom konkurencji, a dodatkowo wiele osób rezygnuje z zakupów w placówkach stacjonarnych na rzecz sklepów internetowych. Specjaliści od design thinking powinni też pamiętać o konieczności efektywnego wykorzystania dostępnej powierzchni handlowej, gdyż tylko wówczas możliwe będzie zwiększenie osiąganych przychodów.
Jak wygląda zastosowanie design thinking przez działające w Polsce firmy? Warto zwrócić uwagę na przykład na IKEA. Marka ta w doskonały sposób wykorzystuje ideę Design Thinking w projektowaniu przestrzeni handlowej. Ścieżki w sklepach tej firmy są doskonale zaprojektowane - produkty są prezentowane w ramach starannie przygotowanych, gotowych aranżacji, dzięki czemu klienci mogą od razu zobaczyć, jak poszczególne propozycje będą wyglądać w ich domowym zaciszu.
Innym przykładem jest słynna sieć Biedronka. Nowatorskie zasady w remontowanych placówkach obejmują ulepszenie oświetlenie, poprawienie układów półek oraz wzrost estetyki.