Zamknij

Sprzedaż międzynarodowa — dlaczego warto zacząć od marketplace'ów?

10:04, 28.08.2024 art. sponsorowany Aktualizacja: 10:05, 28.08.2024
pixabay pixabay

W erze nieustannej inflacji i nieprzewidywalności rynkowej, wielu przedsiębiorców zastanawia się nad szukaniem dodatkowych kanałów sprzedaży. W kontekście sprzedaży online, jednym z najczęściej wybieranych kierunków jest sprzedaż międzynarodowa. Cross-border, czyli sprzedaż e-commerce poza granicami kraju przedsiębiorcy, dynamicznie zdobywa popularność wśród sprzedawców. Świadczy o tym m.in. powstanie serwisu cross-border.pl we współpracy Krajowej Izby Gospodarczej oraz firmy Amazon. Sprzedaż międzynarodowa to jednak nie tylko szybkie korzyści i potencjalne zyski, ale także szereg wyzwań, z którymi musi zmierzyć się przedsiębiorca. W niniejszym artykule podzielę się swoimi przemyśleniami na temat tego, dlaczego warto uwzględnić marketplace'y w strategii cross-border oraz dlaczego jest to kluczowe przy rozpoczynaniu sprzedaży międzynarodowej.

Współczesne centra handlowe

Aby zrozumieć, czym jest sprzedaż na marketplace, warto przywołać starą łacińską maksymę "Nihil novi sub sole" (Nic nowego pod słońcem). Marketplace'y to nic innego, jak przeniesione do internetu centra handlowe lub targowiska. Ich zasady działania są bardzo podobne do tych, które znamy ze zwykłych galerii handlowych. Mamy budynek (w przypadku Internetu serwis internetowy), którego właściciel umożliwia swoim partnerom sprzedaż produktów za określoną opłatą. Najbardziej znanymi "internetowymi centrami handlowymi" w Polsce są Allegro oraz Amazon.

Czas zdobywać Europę!

W Polsce działa ok. 30 tysięcy sklepów internetowych. Coraz więcej ich właścicieli myśli o sprzedaży nie tylko na rodzimym rynku, ale również za granicą. 

Przedsiębiorcą, którzy rozważają ekspansję cross-border, mają do wyboru co najmniej dwie opcje (ważne, by podkreślić, że nie są one wzajemnie wykluczające się!). Pierwsza to przekształcenie sklepu internetowego, aby umożliwić zakupy osobom spoza Polski. Druga to korzystanie z "internetowych centrów handlowych".

Warto wiedzieć, że w Europie działa kilka marketplace'ów na praktycznie każdym rynku. Choć nie wszystkie są monopolistami jak Allegro, to na każdym rynku można wyróżnić zdecydowanych liderów. Co ciekawe, nie ma platformy, która zdominowała wszystkie rynki. Amazon jest znaczącym marketplace w wielu krajach, ale także i on odczuwa konkurencję, która rozwija się z roku na rok coraz bardziej dynamicznie, jak np. cDiscount we Francji czy Kaufland i Otto.de w Niemczech. W mojej opinii, sprzedaż międzynarodową warto zacząć od marketplace'ów. Oto kilka powodów, dlaczego.

Technologia sklepu

Każdy, kto prowadzi sklep internetowy, wie, że technologia sklepu jest jego kluczowym elementem. Często wybór odpowiedniej technologii determinuje, czy sklep odniesie sukces, czy porażkę. Niestety, często tworzenie sklepu internetowego to wynik impulsu i wybór pada na najtańsze lub najbardziej rozpoznawalne rozwiązanie. W przypadku sprzedaży międzynarodowej może to przynieść jeszcze bardziej negatywne skutki. Niezależnie od tego, jakiego rozwiązania technologicznego używamy, konieczne będzie dostosowanie sklepu do sprzedaży za granicę, co wiąże się z dodatkowymi pracami i kosztami. W przypadku marketplace'u nie trzeba nic zmieniać w swoim sklepie. Większość polskich sklepów używa Baselinker'a, który umożliwia integrację z marketplace'm i obsługę zamówień z wielu źródeł. Oczywiście, Baselinker również wymaga odpowiedniej konfiguracji. Jednakże, koszty te są zazwyczaj niższe niż w przypadku własnego sklepu.

Koszty marketingu

Każdy, kto zajmuje się sprzedażą online, wie, że ruch na stronie sklepu nie pojawia się za darmo. Zawsze wymaga to pracy — czy to w kontekście SEO, kampanii cyfrowych, mediów społecznościowych czy innych działań. Jeżeli chcemy sprzedawać za granicą, będziemy musieli przeprowadzić te same działania na różnych rynkach, co wiąże się z kosztami. Mało która agencja w Polsce będzie w stanie prowadzić działania marketingowe za granicą, dlatego często będzie to wymagało lokalnej współpracy i wyższych kosztów. Marketplace'y zajmują się tym za nas — ich głównym zadaniem jest przyciąganie kupujących. Oczywiście, marketplace'y nie robią tego za darmo, źródłem budżetów marketingowych są prowizje od sprzedaży. 

Logistyka

Klienci coraz częściej oczekują natychmiastowej wysyłki, najlepiej za darmo lub w jak najniższych kosztach. Sytuacja za granicą jest podobna. Niestety, większość obecnych rozwiązań logistycznych nie pozwala na dostawę szybciej niż dwa dni po złożeniu zamówienia. Ważne jest jednak, aby skorzystać z rozwiązań logistycznych oferowanych przez marketplace'y. Praktycznie każda platforma udostępnia usługi logistyczne, które są znane na lokalnym rynku, co jest dużym udogodnieniem dla zagranicznych kupujących.

Płatności i zaufanie

Świadomość internautów związana z bezpieczeństwem ich pieniędzy rośnie. Klienci zdają sobie sprawę, że oszustwa w sklepach internetowych zdarzają się coraz częściej. Ważne jest, aby oferować bezpieczne i rozpoznawalne na lokalnych rynkach metody płatności. Marketplace'y oferują wiele popularnych metod płatności bez dodatkowych kosztów, co jest dużym ułatwieniem i buduje zaufanie klientów. 

Wyzwania marketplace'ów

Czy platformy handlowe mają tylko zalety? Oczywiście, że nie! Jednym z głównych problemów jest zależność od marketplace. Jeśli platforma ma problemy lub z jakiegoś powodu zakończy działalność, zostajemy z niczym. Innym problemem jest dążenie marketplace'ów do oferowania najniższych cen, co prowadzi do niezdrowej konkurencji i zaniżania cen. Ponadto, niektóre platformy same sprzedają produkty, co budzi pytania o uczciwość konkurencji.

Zacznij od marketplace, ale dywersyfikuj

Biorąc pod uwagę powyższe fakty, uważam, że rozpoczęcie sprzedaży międzynarodowej od marketplace'ów to dobry pomysł. Po pierwsze, wiąże się to z niższymi kosztami, po drugie, pozwala na szybsze rozpoczęcie sprzedaży za granicą, a po trzecie, daje możliwość korzystania ze znanych i pewnych rozwiązań. Marketplace'y to dobra opcja na start, aby sprawdzić, czy nasze produkty będą cieszyć się popytem za granicą, zanim podejmiemy kosztowną decyzję o rozbudowie własnego sklepu. Warto również dywersyfikować kanały sprzedaży, sprzedając na różnych platformach oraz rozważyć własny sklep, gdy zebrane wstępne doświadczenia będą pozytywne.

Rozwijaj swój biznes bez granic!

Firma Shumee cross-border ecommerce obsługuje 57 platform marketplace na 25 rynkach zagranicznych. Z nami dotrzesz do 500 mln klientów! Dzięki shumee możesz wykorzystać dynamiczny rozwój rynku e-commerce i zyskać nowe kanały sprzedaży. Nasze doświadczenie i szeroka obecność na wielu międzynarodowych platformach stanowią doskonałą szansę na skuteczne i rentowne rozszerzenie działalności. Przekonaj się, jak łatwo i szybko możesz zdobyć nowych klientów na całym świecie, angażując potencjał globalnych rynków z Shumee!

(art. sponsorowany)
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
0%