Zamknij

POW: Kiedy zaczną się badania powietrza przy wyrzutniach z tunelu? Przetarg unieważniony

19:36, 08.03.2021 Sławek Kińczyk Aktualizacja: 19:43, 08.03.2021
Skomentuj GDDKiA/K. Nalewajko GDDKiA/K. Nalewajko

Wciąż nie wiadomo, kto zbada jakość powietrza przy wyrzutniach tunelu Południowej Obwodnicy Warszawy. Drogowcom nie udało się rozstrzygnąć przetargu. Jedyną ofertę złożył instytu, który nie ma odpowiednich certyfikatów.

Trwa walka o filtry w dwóch wyrzutniach spalin z tunelu POW na Ursynowie. Filtry obiecywało ministerstwo infrastruktury w czasie kampanii wyborczej, ale formalnie ich instalacja zależy od wyników analiz przeprowadzonych przed uruchomieniem tunelu, jak i już po tym, gdy pojadą nim kierowcy.

Do analiz potrzebne są badania jakości powietrza w pobliżu wylotów z tunelu. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przed końcem ub. roku ogłosiła przetarg na ich wykonawcę. Dziś drogowcy ogłosili, że konkurs trzeba unieważnić i ogłosić nowy.

- Poprzednie postępowanie zostało unieważnione, ponieważ jedyna złożona w postępowaniu oferta nie spełniała wymagań postawionych w przetargu. Jednostka badawcza nie posiadała certyfikacji lub akredytacji zgodnie z przepisami ustawy Prawo ochrony środowiska, co uniemożliwia wykonanie badań - poinformowała Małgorzata Tarnowska, rzeczniczka stołecznego oddziału GDDKiA.

Kiedy szansa na decyzję o filtrach?

O kontrakt na zbadanie wpływu tunelu na jakość powietrza na Ursynowie starał się Instytut Badań Stosowanych Politechniki Warszawskiej. Za prace chciał 2,8 mln złotych, co mieściło się w budżecie drogowców. Uczelnia zaproponowała również skrócenie czasu trwania badań do 575 dni, na czym zależało generalnej dyrekcji, bo szybciej wykonana analiza mogłaby przyspieszyć decyzję w sprawie filtrów spalin, których domagają się mieszkańcy Ursynowa. Niestety, instytut politechniczny wyłożył się na braku odpowiednich certyfikatów wymaganych przez GDDKiA.

Nowy przetarg został już ogłoszony. Oferty mogą wpływać do 13 kwietnia, a podpisanie umowy ma nastąpić w II kwartale 2021 roku. Co to oznacza dla planów umieszczania filtrów spalin w obu 15-metrowych wyrzutniach przy tunelu? GDDKiA ma nadzieję, że badacze zdążą zacząć analizy jeszcze zanim kierowcy pojadą tunelem pod Ursynowem. Drogowcy utrzymują, że kierowcy pojadą nim w do czerwca, choć Astaldi wystąpiło o przesunięcie terminu zakończenia prac budowlanych w tunelu z powodu koronawirusa.

Zbadają smog przed i po uruchomieniu tunelu

Jak informuje GDDKiA, w trakcie realizacji wykonawca zbierze dane z wyrzutni spalin zlokalizowanych przy obu wylotach z tunelu oraz z okolic portali.

- Dane będą dotyczyły emisji i stężenia/zawartości w powietrzu dwutlenku azotu, pyłu zawieszonego (PM2,5 oraz PM10) oraz benzenu. Badania będą prowadzone całodobowo przez 365 dni na wyrzutniach oraz przez minimum 70 dni pomiarowych w roku w rejonie portali. Wstępna analiza stanu powietrza obejmie badania zrealizowane przed oddaniem tunelu oraz trzy pierwsze miesiące jego użytkowania - czytamy w komunikacie generalnej dyrekcji.

Wykonawca ma dostarczyć wyniki badań jakości powietrza oraz wykonania analizy porealizacyjnej po oddaniu drogi do użytkowania w terminie około 20 miesięcy od dnia podpisania umowy. Czyli decyzja o filtrach powinna zapaść najwcześniej w październiku, a najpóźniej w grudniu 2022 roku. Pod warunkiem, że nie będzie żadnych opóźnień.

- W przypadku stwierdzenia ponadnormatywnego oddziaływania drogi wykonawca ma za zadanie wskazać rozwiązania minimalizujące, które zapewnią dochowanie norm - dodaje GDDKiA, czyli nie muszą to być urządzenia filtrujące spaliny.

[ZT]16521[/ZT]

[ZT]16336[/ZT]

(Sławek Kińczyk)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(9)

kurkawodnakurkawodna

12 2

Nie będzie żadnych filtrów 20:06, 08.03.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

reo

WesołyDymekWesołyDymek

7 0

Nowotwór zacznie pomału pukać grzecznie do drzwi mieszkań mieszkańców. 03:39, 09.03.2021

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Nie pyta, tylko zabiNie pyta, tylko zabi

5 2

Grzecznie? Pukać? Przecież nowotwór nigdy nie puka i nie pyta czy chcemy go wpuścić do środka. Po prostu pojawia się i bezwzględnie zabija. 07:48, 09.03.2021


TubylecTubylec

31 4

Filtry nic nie dadzą. Zanieczyszczone powietrze z ok. 4km trasy (tak gdzieś od lotniska) zachodnie wiatry będą nawiewać na Ursynów. Do tunelu się przecież nie wciśnie. Po otwarciu tunelu pojadą tędy tysiące starych ciężarówek zarejestrowanych w Rosji i Białorusi, z których spora część nie spełnia żadnych współczesnych norm emisji. Podniecanie filtrami nie ma większego sensu. Po prostu nie prowadzi się międzykontynentalnej autostrady tranzytowej przez środek osiedla mieszkaniowego. 08:17, 09.03.2021

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

BoomBoom

3 27

Opowiadasz zwykłe kłamstwa o ciężarówkach nie spełniających norm emisji. 08:27, 09.03.2021


W(BJS)W(BJS)

40 7

CI , KTÓRZY DOPROWADZILI SWOIMI DECYZJAMI DO WYBUDOWANIA TEGO BUBLA PRZEZ MIASTO , POWINNI ZOSTAĆ ZAKWATEROWANI PRZY WYRZUTNIACH SPALIN . 09:38, 09.03.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

AntypowAntypow

17 5

PRECZ Z POW! 11:48, 09.03.2021

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

KronikKronik

2 2

Rychło w czas :-) 13:01, 09.03.2021


ŚwiatowiecŚwiatowiec

1 1

Może zacząć od własnego podwórka i umożliwić ładowanie auta na prąd w garażu.Czy naprawdę nie czujesz smrodu spalin zimnego dizla lub benzyny schodząc rano do garażu? 08:20, 10.03.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%