Zamknij

Planowanie szkoleń w firmie

13:15, 12.01.2021 Redakcja Haloursynow.pl Aktualizacja: 13:18, 12.01.2021
Skomentuj mat. prasowe mat. prasowe

Szkolenia mają ogromne znaczenie dla rozwoju zespołu, a wraz z nim całej firmy. Dlatego na pewno nie powinno się z nich rezygnować. Kluczowe jest jednak przeprowadzanie takich programów, które faktycznie przyniosą korzyści – w przeciwnym razie będzie to po prostu strata czasu. Dowiedz się, czym jest planowanie szkoleń i jak to się robi.

Na czym polega planowanie szkoleń?

Aby szkolenia firmowe przynosiły oczekiwane rezultaty, konieczny jest odpowiedni dobór ich tematyki, formy i wielu innych czynników. Na tym właśnie skupia się planowanie szkoleń. Wszystkie cechy programu szkoleniowego powinny być dobierane na podstawie potrzeb i celów przedsiębiorstwa czy też określonego zespołu.

Czynników wpływających na ostateczny kształt szkolenia jest naprawdę sporo. Prawidłowy proces planowania powinien polegać na określeniu lub ustaleniu:

  • potrzeb zespołu,
  • celów organizacji,
  • zakresu przekazywanej treści,
  • kryteriów doboru uczestników,
  • najkorzystniejszego planu szkoleń,
  • właściwego miejsca szkolenia,
  • odpowiednich prowadzących (trenerów, szkoleniowców),
  • niezbędnych pomocy audiowizualnych,
  • osoby odpowiedzialnej za koordynację programu.

Ostatnim etapem wdrażania każdego programu szkoleniowego powinna być jego ocena, która pozwoli się przekonać, w jakim stopniu spełnił swoje zadanie.

Warto zdawać sobie sprawę, że inaczej będziemy mierzyć efekty szkoleń jednorazowych, a inaczej programów szkoleniowych długotrwałych, np. podnoszących kompetencje językowe, których rozwoju zawiera dużo więcej czasu (zobacz: https://szkolenia-news.pl/jak-prowadzic-skutecznie-szkolenia-jezykowe-w-firmie/).

Planowanie szkoleń krok po kroku

W praktyce wyróżnia się trzy główne etapy planowania szkoleń:

  • analiza potrzeb i możliwości – dążąca przede wszystkim do określenia tzw. luki szkoleniowej, czyli różnicy pomiędzy tym, co pracownicy wiedzą i potrafią a tym, czego muszą się nauczyć, najlepiej w ramach planowanego programu szkoleniowego;
  • określenie celów i uczestników szkolenia – etap, na którym ustala się dokładną liczbę uczestników oraz to, jakie rezultaty ma przynieść szkolenie;
  • dobór form szkolenia i zabezpieczenia logistycznego – należy się zastanowić, czy realizować szkolenia indywidualne, czy szkolenia grupowe, a także zadbać o niezbędne pomoce, sprzęt, prowadzących czy miejsce prowadzenia szkolenia.

Dobierając konkretne szkolenia otwarte warto przy tym przeprowadzić badanie rynku pod kątem ustalenia jakie firmy specjalizują się w danej tematyce, jakie zagadnienia oferowane są podczas danego szkolenia oraz w jakiej cenie. Porównanie ofert szkoleń od różnych firm pozwoli nam nie tylko dobrać ofertę najlepiej dopasowaną do naszych potrzeb, ale również zadbać o jej atrakcyjność cenową. Warto zdawać sobie sprawę, że zróżnicowanie cen szkoleń jest bardzo duże – podobne szkolenie w jednej firmie może kosztować kilkaset złotych, gdy w innej jego cena może sięgać nawet tysięcy złotych za dzień szkoleniowy. Z pomocą przy przeglądzie ofert przychodzą wyspecjalizowane serwisy szkoleniowe, np. Eventis.pl, gdzie swoją ofertę szkoleń przedstawia ponad 800 firm szkoleniowych z całej Polski. Oferty możemy przeglądać po tematach, terminach czy też miejscu odbycia się. Przykładowo chcąc zapoznać się z ofertą szkoleń w Warszawie możemy odwiedzić podstronę https://eventis.pl/szkolenia/warszawa, a następnie zawęzić kryteria poszukiwania.

Planowanie szkoleń zwykle jest zadaniem menadżerów. To oni powinni decydować o tym, w jaki sposób zwiększać wiedzę i umiejętności zespołu i co jest potrzebne do rozwoju firmy. Należy pamiętać o wykorzystaniu oceny efektów szkolenia w planowaniu kolejnych. Analiza odniesionych sukcesów i popełnionych błędów pozwoli jeszcze lepiej określać potrzeby i sposoby ich realizowania.

(REKLAMA)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%