Zamknij

Opłaty za śmieci po nowemu. Czytelnicy: Ten system jest krzywdzący!

13:27, 18.11.2021 Redakcja Haloursynow.pl Aktualizacja: 13:32, 18.11.2021
Skomentuj SK SK

Głosowany dziś przez stołecznych radnych nowy sposób naliczania opłat za wywóz śmieci wywołał lawinę komentarzy. Dominują głosy sprzeciwu, choć z zamiany systemu opartego o stan licznika wody na system "od metra powierzchni mieszkania" cieszą się Ci, którzy zużywają dużo wody. Publikujemy dwa listy od czytelników z Ursynowa z opiniami na temat nowego systemu.


Szanowna redakcjo,

Jestem zbulwersowana kolejnymi manipulacjami w systemie opłat za posegregowane surowce wtórne, które - gdyby zostały uchwalone głosami warszawskich radnych - skutkowałyby m.in. tym, że jedna osoba w 50 metrowym mieszkaniu miałaby płacić 86 zł, a cztery w 80 metrowym tylko o 10 zł więcej!

To byłoby rażąco niesprawiedliwe i ponownie przerzucałoby koszty na gospodarstwa jednoosobowe. Już metoda od metra sześciennego wody jest sprawiedliwsza (tylko stawka za m3 powinna być zdecydowanie niższa).

Segreguję surowce wtórne od 20 lat. Szkło, plastik, metale, papier. Przez wiele lat nam, mieszkańcom Ursynowa, fantastycznie współpracowało się z "Ekonem", którego domagamy się przywrócenia. 18 lat trzeba było czekać na pojemnik na resztki biodegradowalne! Za kilogram metalowych puszek, wieczek etc. w punkcie skupu płacą...

W Krakowie i Poznaniu za posegregowane surowce wtórne mieszkańcy płacą 25 złotych od osoby. Krakowscy radni nie zgodzili się na tak horrendalne podwyżki opłat, jakie miały miejsce w Warszawie od marca 2020 (wzrost opłat o 550%!).

W Warszawie skutki wieloletnich zaniedbań urzędniczych przerzuca się na mieszkańców, a powrót do naliczeń od metra kwadratowego powierzchni mieszkania uderza zwłaszcza w gospodarstwa jednoosobowe. Jedna osoba miałaby płacić 86 złotych miesięcznie za posegregowane surowce wtórne (w skali miesiąca - np. trochę opakowań szklanych, papierowych, plastikowych i łuski cebuli, ogryzki z jabłek i biodegradowalne torebki herbaty bez zawieszek do kompostownika). To byłoby krzywdzące!

Wielu ludzi od lat prowadzi zdrowy, przyjazny dla środowiska styl życia, minimalizuje ilość opakowań zarówno z pobudek etycznych, jak i ekonomicznych, bo ekologia powinna iść w parze z ekonomią. Przypominam, że Polska, przystępując do Unii Europejskiej w 2004 roku, zobowiązana została do osiągnięcia min. 50% recyklingu surowców wtórnych w 2020 roku, w przeciwnym razie zostaną nałożone kary.

Jako mieszkańcy żądamy opłaty 25 złotych od osoby - tak jak w Krakowie i Poznaniu. Nie jesteśmy gorsi od mieszkańców Krakowa i Poznania, tylko oni mają lepszych gospodarzy, którzy wiedzą jak sprawnie zarządzać miastem.

Aleksandra


List do Rady m.st. Warszawy wysłany przez Panią Małgorzatę z Imielina - do wiadomości redakcji:

Szanowni Państwo!

W związku z planowanym punktem obrad najbliższej sesji Rady m.st. Warszawy w dniu 18.11.2021 dotyczącym  opłaty za odbiór odpadów komunalnych od mieszkańców Warszawy.

Pragnę zauważyć, że opłata, którą wprowadzono 1 kwietnia 2021 roku od ilości zużytej wody, była najsprawiedliwszą z niesprawiedliwych w związku z brakiem lub niemożliwością doliczenia się mieszkańców  Warszawy, którzy korzystają z punktów gromadzenia odpadów.

Niesprawiedliwe jest mówienie, że to wyłącznie mieszkańcy wytwarzają odpady, ponieważ odpady wytwarzają producenci, a mieszkańcy są tylko zmuszeni do używania coraz większej ilości bezzwrotnych szklanych opakowań, tworzyw sztucznych niebiodegradowalnych, kartonów itp. Przy tej zatrważającej lawinie odpadów nie zwiększyła się liczba instalacji do termicznego ich przekształcania i pozyskiwania energii!

Problem ten przez kolejne lata w Warszawie jest traktowany po macoszemu, a powinien - priorytetowo.

Pieniądze podatników często są przeznaczane na inwestycje niekoniecznie najpilniejsze jak np. remont placu Pięciu Rogów czy planowany most dla rowerów przez Wisłę, nie mówiąc już o kosztownej dorocznej iluminacji miasta.

Najsprawiedliwszym systemem opłat byłby ten zależny od ich wagi, nie mówiąc już, że za odpady  posegregowane i oczyszczone nie powinno się pobierać opłaty, ponieważ stanowią one surowiec wtórny dla firm odbierających. Uważam, że tak duże miasto, jakim jest Warszawa powinno być stać na wdrożenie rozwiązań na miarę XXI wieku, przykładem tego jest Ciechanów.

Dopisek redakcji: 11 maja 2019 roku miasto Ciechanów wdrożyło pilotażowo system segregacji odpadów oparty na inteligentnych kontenerach. Urządzenia ważą otrzymane worki z odpadami (wcześniej oznaczone naklejkami z indywidualnymi kodami kreskowymi gospodarstw domowych), wysyłają informację na temat wagi do centralnego systemu i identyfikują wrzucającego.

Mam nadzieję, że władze Warszawy rozwiążą ten priorytetowy problem niekoniecznie kosztem dalszego podwyższania opłat, tylko rozsądnie gospodarując naszymi pieniędzmi, analizując i kontrolując system oraz wprowadzając rozwiązania innowacyjne.

Małgorzata


Zamieszczone teksty są osobistymi opiniami autorów. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za powyższe stwierdzenia. W dziale "Opinie" lub "List czytelnika" publikujemy stanowiska mieszkańców i instytucji, które wnoszą cenne uwagi do debaty na dany temat. Zachęcamy do komentowania i nadsyłania własnych opinii: [email protected].

(Redakcja Haloursynow.pl)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(17)

Warszawiak82Warszawiak82

17 12

Ustawa śmieciowa była pisana pod dyktando dyrektywy unijnej (mafii śmieciowej). Samorządy moga tylko płacić faktury od firm śmieciowych i przerzucać koszty na mieszkańców. Bez zmian na poziomie ustawy (tj. wprowadzenia wolnego rynku w gospodarce śmieciowej jak było od 1990 do 2020 roku) żadnych niższych stawek nie będzie. Wszyscy muszą mieć świadomość, jaka jest przyczyna tego co się dzieje ze stawkami od wprowadzenia w życie "refomy śmieciowej". 14:12, 18.11.2021

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

treztrez

3 1

NIE Unia nakłada opłaty, tylko radni Warszawy wraz z warszawskim ratuszem. W Brukseli oraz w rozrzuconych kilometrami willowych przedmieściach śmieci sa znacznie tansze niz w Warszawie. W Belgii, Niemczech i we Francji posegregowane odpady sa odbierane za darmo. 15:32, 19.11.2021


reo

PrezesPrezes

10 2

Zgadzam się w 1000% z pierwszym listem. Mieszkam z żoną na 85 M2 i będę płacił więcej niż 4czy 6 osób wynajmujących 50-60 metrowe mieszkanie. Liczenie od wody jednoznacznie pokazuje ile osób mieszka skoro ludzie oszukują i w przypadku stawki od osoby okazało się, że gminy wyludniły się o ponad 40%. Jedynie stawka za M3 wody jest z dudy. 14:28, 18.11.2021

Odpowiedzi:3
Odpowiedz

issaaissaa

4 3

ja akurat nie zgadzam się ze stawkami "od wody" bo u mnie naliczono stawke 300 zł od 2 osobowej rodziny. Teraz zapace 100 zl. 01:10, 19.11.2021


PrezesPrezes

5 0

@issaa w takim razie pora zastanowić się dlaczego tyle wody używacie, której Polska ma niedobór. 12:59, 19.11.2021


LuzakLuzak

3 2

Może w przeciwieństwie do niektórych codziennie się myją ? 20:33, 21.11.2021


Trudno nie zgodzić sTrudno nie zgodzić s

14 0

"W Warszawie skutki wieloletnich zaniedbań urzędniczych przerzuca się na mieszkańców", "W Krakowie i Poznaniu opłaty wynoszą 25 złotych od osoby", od lat w Warszawie "nie zwiększyła się liczba instalacji do termicznego ich przekształcania", a "pieniądze podatników często są przeznaczane na inwestycje niekoniecznie najpilniejsze" - trudno nie zgodzić się z tymi argumentami. 14:30, 18.11.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

fionafiona

13 1

Zaprzestałam segregacji odpadów - za te opłaty niech sobie sami segregują ! HO zapewne znowu wywali ten post ze strachu ! 16:39, 18.11.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

anżejanżej

22 6

pan Trzaskowski z 4-osobową rodziną zapłaci 99 zł, a mieszkająca niedaleko samotna emerytka na 41 m2 zapłaci 88 zł, tupetu i bezczelności panu nie brakuje 16:54, 18.11.2021

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

jotjot

12 1

Jest też druga strona. Ja (jedna osoba w większym mieszkaniu) zapłacę więcej niż pięcioosobowa rodzina w sąsiednim mniejszym mieszkaniu. 18:34, 18.11.2021


Trzy krakowskie pokoTrzy krakowskie poko

2 5

Dlatego najlepsza bylaby oplata liczona od wagi ciała. Wtedy pan Trzaskowski wyjątkowo by ją odczuł i moze zaczął myśleć. 08:10, 19.11.2021


Ale jaja Ale jajaAle jaja Ale jaja

19 1

W PRLu za makulaturę , butelki płacono w skupach , za metale nawet teraz płacą na złomowiskach - a my dajemy im to posegregowane na tacy i jeszcze każą płacić za to że zabiorą 100 zł miesięcznie. Niektórzy wydają 500 zł miesięcznie na jedzenie a będą płacić 100 za śmieci. 18:50, 18.11.2021

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Trzy krakowskie pokoTrzy krakowskie poko

6 0

Jeden z celniejszych komentarzy jakie czytałem na tym portalu ever. Brawo. 08:12, 19.11.2021


GHHGHH

5 0

Tylko pozew zbiorowy może pomóc. Samotni emeryci łączcie się!!!! 12:44, 20.11.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Anna2Anna2

3 0

Uchwala jest krzywdzaca dla osob mieszkajacych samotnie w tym emerytow o ograniczonych srodkach, wytwarzajacych de facto msla ilosc smieci, ktorzy teraz beda ponosic kosxty wywozu smieci za wieloodobowe rodziny. Radnych to nie interesuje bo 100 zl prawdopodobnie nie ma w ich budzecie znaczenia. Jestem emerytka mieszkajaca samotnie na 70 m2 a obok mnie mieszkaja rodziny 4-6 osobowe na pifobnym lub mniejszym metrazu, codziennie wynoszace wory smieci. Przy takim systemie oplat te rodziny nie beda mobilizowane do ograniczania ilosci wyprodukowanych smieci
a ja bede zmuszona pokrywac kosxty wywozu ich smieci. Czy ktos z radnych pomyslal o sprawiedliwym podziale kosxtow?? Powinna obowiaxywac oplata od osoby a zarzadcy byliby xoobligowani do sprawdzania rzeczywistej ilosvi osob. Sprawiedliwsza byla juz oplata od wody... Mam nadzieje ze uchwala bedzie zaskarzona.. 23:38, 20.11.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

GrażynaGrażyna

0 0

Uchwała jest krzywdząca nie tylko dla emerytów. Za to, że ktoś ma większe mieszkanie zostanie ukarany. Za to, że w mieszkaniu nikt nie mieszka (z różnych powodów), właściciel też zostanie ukarany. Opłaty od powierzchni nijak się mają do produkcji śmieci. Urzędnicy poszli na łatwiznę i jak się okazuje Spółdzielnie im w tym kibicują. Chcą sobie ułatwić sprawę przy rozliczeniach.
Na stronie wojewody mazowieckiego można elektronicznie wysłać petycję i powinniśmy to robić wszyscy dopóki jeszcze wojewoda może ją zakwestionować. 18:04, 25.11.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

BiomasaBiomasa

0 0

Skąd to larum? Większość radnych głosujących "za" to przedstawiciele PO, na którą Ursynów regularnie i z uporem maniaka głosuje. 10:44, 28.11.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%