Zamknij

O czym powinieneś wiedzieć, zatrudniając agencję SEO?

17:33, 11.01.2019 Redakcja Haloursynow.pl Aktualizacja: 17:38, 11.01.2019
Skomentuj mat. prasowe mat. prasowe

Strona internetowa jest wizytówką firmy. To od niej w dużej mierze zależy, czy klient zdecyduje się na współpracę, czy poszuka czegoś innego. Strona powinna więc być wizualnie atrakcyjna i czytelna. Ale to nie wszystko. Musi być ona przede wszystkim widoczna w wyszukiwarce.

Optymalizacja i pozycjonowanie to zakres usług agencji SEO. Działania te mają na celu podniesienie pozycji strony w taki sposób, aby ukazywała się jak najwyżej w wyszukiwarce. Dla klienta to czarna magia, dlatego zwykle zatrudnia agencję SEO. Oto co powinieneś wiedzieć, zanim zdecydujesz się na współpracę.

Oczekiwania vs. rzeczywistość

Większość klientów nie jest w stanie określić swoich dokładnych oczekiwań. Eksperci z warszawskiej agencji MiroMind potwierdzają, że najczęściej spotkać się można ze stwierdzeniem “Chcę, żeby moja strona była w pierwszej dziesiątce”. Klienci oczekują wyraźnych rezultatów, najlepiej natychmiast.

Rzeczywistość jest jednak nieco mniej kolorowa i w dużej mierze zależy od budżetu klienta. Dlatego w pierwszej kolejności agencja przeprowadza bardzo dokładny wywiad i zapoznaje się z profilem firmy. Warto ją również poinformować o docelowych odbiorcach, konkurencji, frazach, na których chcemy się skupić (jeśli je znamy) oraz budżecie.

Wówczas agencja będzie w stanie oszacować czas oraz wynik działań pozycjonerskich i optymalizacyjnych. Trzeba jednak pamiętać o tym, że w branży SEO nie istnieje pojęcie “gwarancji konkretnej pozycji” i żadna agencja nie jest w stanie obiecać tego klientowi. Dlatego musisz uzbroić się w cierpliwość, bo wdrażanie strategii optymalizacyjnych i pozycjonerskich to działania długoterminowe.

Audyt

Audyt umożliwia ekspertom SEO ocenę jakości strony oraz znalezienie błędów. Nie jest to niestety opcja bezpłatna, ale warto się na nią zdecydować. W przeciwnym razie jakiekolwiek działania pozycjonerskie czy optymalizacyjne nie mają sensu i robione będą “na oślep”.

Prawidłowo przeprowadzony audyt SEO bierze pod lupę trzy podstawowe aspekty:

  • analizę SERP

  • analizę w wynikach wyszukiwania

  • analizę on-site.

Analiza SERP, czyli Search Engine Result Page zajmuje się badaniem zachowań użytkowników, słów kluczowych, linków przychodzących. Informuje również o problemach ze stroną oraz skuteczności prowadzonych działań.

Analiza w wynikach wyszukiwania to w wielkim skrócie ocena sposobu wyświetlania się stron w wyszukiwarce. Chodzi głównie o zbadanie meta znaczników (czy się nie powtarzają), indeksowania oraz samego serwera.

Analiza on-site to przede wszystkim prześwietlenie zawartości merytorycznej i dostosowanie jej do algorytmów Google, czyli uwzględnienie słów kluczowych, wprowadzenie nagłówków, dostosowanie adresu URL i linkowanie wewnętrzne.

Prawidłowo wykonany audyt SEO powinien poprawić pozycję strony, zwiększyć ruch oraz sprzedaż.

Wiążąca umowa

Każdy klient jest inny. To, że większości chodzi albo o poprawienie widoczności albo o wzrost sprzedaży nie oznacza wcale, że działania agencji będą identyczne. Profesjonaliści przeprowadzą dokładny wywiad z klientem i dostosują strategie SEO do jego wymagań oraz profilu firmy. Po zatwierdzeniu współpracy przyjdzie czas na podpisanie umowy i tu klient powinien być czujny.

Agencja posiadająca gotową umowę, do której wpisuje tylko adres strony klienta, nie jest profesjonalna. Jej oferta jest szablonowa, a nie “skrojona na miarę”. Strategie SEO powinny być dostosowane konkretnie do danej firmy i wszystkie działania muszą być dokładnie spisane w umowie. W przeciwnym razie klient nie wie, za co płaci ani czy wynik będzie miarodajny.

Jak agencja się rozlicza?

W Polsce najczęściej można się spotkać z modelem rozliczania za osiągnięte pozycje. Wówczas klient wraz z ekspertem SEO określają frazy kluczowe, na które ma zostać przeprowadzone pozycjonowanie. Klient płaci za osiągniecie konkretnych pozycji, zwykle premiując dziennie.

Drugim popularnym sposobem rozliczania jest ryczałt i premia za efekty. Klient dokonuje płatności co miesiąc w formie abonamentu. Wynik czy zakres działań nie mają znaczenia, ale agencja jest zobowiązana przesyłać klientowi miesięczne raporty. Jeśli uda jej się osiągnąć ustaloną wcześniej pozycję lub ruch z wyszukiwarki, otrzymuje premię.

Wybór dobrej agencji SEO nie jest łatwym zadaniem. Do tego tematu trzeba podejść trochę jak do rozmowy kwalifikacyjnej. Podstawą jest zadawanie agencji wielu pytań, warto też znać niektóre pojęcia branżowe, aby uniknąć oszustwa. Odpowiedni plan oraz znajomość swoich celów to klucz do sukcesu.

(REKLAMA)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%