Zamknij

Największa kablówka będzie oddawać pieniądze. Wg UOKiK namieszała w umowach

12:20, 13.08.2019 Redakcja Haloursynow.pl Aktualizacja: 15:16, 13.08.2019
Skomentuj UPC UPC

Najpopularniejsza na Ursynowie kablówka prawdopodobnie będzie musiała zwrócić abonentom pieniądze za nieuzasadnione podwyżki oraz wizyty technika, gdy firma uznała, że była ona niepotrzebna. Urząd Konkurencji i Konsumentów wydał decyzję właśnie w tej sprawie, ale sprawa może zakończyć się w sądzie.

Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów docierały skargi na to, że UPC Polska jednostronnie wyłącza niektóre kanały i podwyższa abonament. Urzędnicy przeanalizowali regulaminy oraz umowy i okazało się, że kablówka stosowała tzw. klauzule niedozwolone. 

Po pierwsze UPC gwarantował tylko liczbę kanałów telewizyjnych o określonej tematyce, zamiast wpisac do wykazu konkretne kanały. Wg UOKiK operator przyznał sobie prawo do dowolnej i jednostronnej zmiany kanałów lub mógł je usunąć - bez konsekwencji. 

- Konsumenci skarżyli się, że wybierali ofertę UPC ze względu na dostępność konkretnych kanałów, a potem je im wyłączano - informuje Marek Niechciał, prezes urzędu.

UPC zastrzegał, że wyłączenie kanałów nie jest zmianą umowy. W efekcie przy umowach na czas określony konsument musiałby ponosić opłaty, gdyby chciał zrezygnować z usług UPC.

Zdaniem UOKiK, operator w umowach na czas określony nie może zmieniać ustalonych w nich istotnych warunków, a do takich należy wykaz kanałów. W takiej sytuacji osoby, które miały umowy na czas określony, powinny mieć prawo do rezygnacji z usług UPC. W umowach na czas nieokreślony kanały mogą się zmienić tylko z ważnych przyczyn wymienionych w regulaminie lub umowie.

Wprowadzanie podwyżek bez konkretnych powodów? 

UPC zastrzegał przy umowach na czas nieoznaczony, że ma prawo zwiększyć abonament od 5 do 8 zł raz w roku, jednak nie podawał z jakich przyczyn.

Kablówka arbitralnie decydowała też o tym, czy wizyta technika była uzasadniona czy nie. Jeśli uznano, że nie - UPC obciążał konsumenta opłatą 50 zł. 

Wg urzędu ochrony konkurencji spółka stosowała zbyt ogólne przesłanki do wypowiedzenia klientowi umowy lub ich brak. Np. UPC zastrzegał, że może to zrobić z „ważnych przyczyn, w szczególności prawnych, technicznych, organizacyjnych lub ekonomicznych”. Tym samym klient nie wiedział, jakie czynniki sprawią, że nie będzie mógł korzystać z usług UPC.

Gigantyczna kara i zwrot podwyżek abonamentu

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na UPC karę za stosowanie klauzul niedozwolonych w wysokości prawie 33 mln złotych.

- Prezes UOKiK nakazał UPC Polska poinformować konsumentów o decyzji i oddać im opłaty za podwyżki abonamentu czy nieuzasadnione wezwanie technika. Przedsiębiorca powinien też przywrócić klientom usunięte kanały telewizyjne, jeżeli są one nadal dostępne w ofercie - informuje biuro prasowe UOKiK.

Decyzja nie jest prawomocna. Do tej pory UPC Polska nie zajęła stanowiska w tej sprawie. Niewykluczone, że operator odwoła się od decyzji UOKiK do sądu.

(Redakcja Haloursynow.pl)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(1)

ssssss

3 0

miałem sprawę sądową z upc i wygrałem skarżcie tą nędzną firmę 19:48, 13.08.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

reo
0%