Coaching polega na wsparciu rozwoju klienta. Wyróżnia się coaching indywidualny, biznesowy, kariery lub managerski. Klient w trakcie procesu uczy się brać odpowiedzialność za swoje życie i wyzwala pokłady kreatywności. Spotkanie coachingowe rozpoczyna się od ustalenia kontraktu i celu, który będzie realizowany przez resztę sesji.
Coaching obok psychoterapii jest najbardziej popularną formą pomocy we współczesnych czasach. Jest też znacznie krótszą metodą od popularnych form terapii.
Coaching jest formą pomocy, którego celem jest wsparcie rozwoju drugiego człowieka. Osiąga się to poprzez wyznaczanie sobie celów możliwych do zrealizowania. Najczęściej w tym zawodzie specjalizuje się psycholog. Warszawa to miasto, gdzie oferty coachingowe są najbardziej rozbudowane. Popularne rodzaje coachingu to:
Głównym celem coacha jest wsparcie klienta w rozwoju. Profesjonalny specjalista nie powie mu co ma robić, lecz próbuje pokazać wewnętrzne bogactwo osoby, która pojawiła się w gabinecie. W trakcie trwania procesu klient uczy się brać pełną odpowiedzialność za swoje życie, zwiększa pewność siebie oraz zmienia przekonania, które blokowały jego rozwój.
Na pierwszym spotkaniu coach przedstawia, jak wygląda proces coachingu oraz na czym będą polegać kolejne sesje. Niekiedy podpisuje się z nim kontakt, w którym zawiera się takie aspekty relacji, jak długość spotkań, forma wynagrodzenia, zasady coachingu oraz rodzaj pomocy. Jest to zabieg, który uwiarygadnia pracę oraz stanowi podporę pod ewentualne niedociągnięcia ze strony coacha lub klienta. Prawdziwa praca zaczyna się zwykle od pytania „Jaki jest Twój cel tych spotkań?” lub „W czym mogę Ci pomóc?”. Na tym etapie warto mieć przygotowany temat, z którym zwraca się do coacha, jednak jeśli się go nie ma, ten zadaje pytania umożliwiające sprecyzowanie tego zagadnienia. Niektórzy chcą poprawić swoje wyniki w pracy, inni chcą pracować nad skutecznym radzeniem sobie ze stresem, a jeszcze inni są u progu ważnej decyzji i potrzebują pomocy w podjęciu wyboru. Są też tacy, którzy chcą zmienić swoje życie i nie mają konkretnego obszaru, nad którym chcą pracować. Zawsze jednak to klient jest twórcą celu, a coach za nim podąża.
Na kolejnym etapie coachingu poszukuje się zasobów klienta, które pomogą mu w osiągnięciu wyznaczonego celu. Zadaniem coacha jest wydobycie pokładów kreatywności, które umożliwią mu znalezienie rozwiązania danej sytuacji. Podczas dalszych sesji coach jest dla klienta jak lustro. Zadaje pytania, które przybliżą go do znalezienia odpowiedzi lub proponuje ćwiczenia wyzwalające jego własne zasoby.
(mat. promocyjny)
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz