Zamknij

Kiedy warto stosować dodatki do paliwa?

10:18, 28.12.2017 Redakcja Haloursynow.pl Aktualizacja: 10:22, 28.12.2017
Skomentuj mat. promocyjne mat. promocyjne

Na stacjach benzynowych można zatankować albo normalne, klasyczne paliwo - benzynę czy diesel, albo „paliwo uszlachetnione”, z dodatkami, które nadają mu znacznie lepszych właściwości. Takie dodatki dostępne są również dla kierowców oddzielnie i mogą je oni zastosować, jeśli będą zainteresowani. Czym one właściwie są i kiedy rzeczywiście warto stosować paliwo ze wspomagaczami?

Czym są dodatki paliwowe?

Pod pojęciem dodatków paliwowych należy rozumieć substancje, których zadaniem jest poprawa ogólnych właściwości paliwa. Mają one usuwać nadmiar wody z układu paliwowego oraz doprowadzać do jego automatycznego wyczyszczenia, bez konieczności udawania się w tym celu do warsztatu motoryzacyjnego.

Szczególnym rodzajem dodatków do paliwa są tzw. antyżele, czyli depresatory przydatne w okresie zimowym, kiedy temperatury na zewnątrz spadają poniżej granicy zera stopni Celsjusza.

Prócz nich, wyróżnia się również preparaty specjalistyczne do czyszczenia filtrów cząstek stałych, które znajdują swoje zastosowanie zwłaszcza w przypadku samochodów wyposażonych w silniki wysokoprężne.

Dodatki do paliwa na zimę

Za ciekawostkę można uznać fakt, że na stacjach benzynowych dystrybutorzy muszą sprzedawać inne paliwo latem, a inne zimą, z uwagi na to, że olej napędowy czy benzyna inaczej zachowują się w niskich temperaturach. Używanie „letniego” paliwa zimą nie jest zalecane.

W Polsce norma przewiduje, że zimowe paliwo powinno być sprzedawane na stacjach benzynowych już od 16 listopada do końca lutego. Charakteryzuje się ono tym, że posiada temperaturę blokowania zimnego filtra nie wyższą niż -20 stopni Celsjusza. Niestety, nie istnieją normy, które nakazywałyby sprzedawcom mierzyć i dostosowywać do panujących na dworze warunków pogodowych, temperaturę mętnienia paliwa. Ta z kolei wpływa na przydatność paliwa w naprawdę niskich temperaturach. W efekcie zdarzają się sytuacje, w których temperatura mętnienia jest znacznie wyższa od temperatury blokowania zimnego filtra, a samochody bardziej wrażliwe na powstawanie na mrozie kryształków parafiny w paliwie, mogą odmówić posłuszeństwa nawet wtedy, gdy na dworze będzie kilkunastostopniowy mróz.

Problem ten można rozwiązać dodając do paliwa antyżele, które mają obniżyć temperaturę, przy jakiej z oleju napędowego wytrąca się parafina, prowadząca do blokowania filtra paliwa i uziemienia samochodu. Najlepiej stosować depresatory w okresie jesienno-zimowym, kiedy nawet jeszcze nie ma mrozów, ponieważ pozwalają one na przystosowanie paliwa letniego lub przejściowego, które tankujemy na stacjach benzynowych, do obniżającej się temperatury na zewnątrz.

Dodatki do paliw są powszechnie dostępne dla kierowców na stacjach benzynowych i w dobrych sklepach motoryzacyjnych. Nabyć można ich jednorazowe dawki, jak i preparaty w większych opakowaniach zbiorczych.

Nie należy stosować antyżelów wtedy, gdy mamy do czynienia ze zmętniałym paliwem, ponieważ nie spowoduje on rozpuszczenia kryształków parafiny. W takim przypadku należy ogrzać auto wraz z bakiem i paliwem w ciepłym garażu i dopiero wtedy zastosować depresatory.  

Preparaty czyszczące układ paliwowy

Utrzymanie drożności i czystości pompy paliwa czy wtryskiwaczy oraz wszelkich przewodów pozwala na zachowanie sprawności działania układu paliwowego w samochodzie. Do doraźnego czyszczenia służą preparaty czyszczące, które wlewa się do zbiornika po tankowaniu lub w momencie, gdy w baku znajduje się niewielka ilość paliwa, dla uzyskania efektu wysokiego stężenia środka czyszczącego. Dopiero później, kiedy silnik popracuje na niskich obrotach, można zatankować samochód do pełna. Preparaty czyszczące układ paliwowy dostępne są w dwóch wersjach - przeznaczonych do silników diesla i silników benzynowych. Stosowane regularnie pozwalają na eliminację lub redukcję negatywnych efektów związanych z korzystaniem z niskiej jakości paliwa. Dodatki do silników diesla, pozwalają na zmniejszenie zużycie paliwa i obniżenie emisji spalin.

(REKLAMA)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%