Zamknij

Awaria w tunelu POW. Otwarcie nie nastąpi we wrześniu. A kiedy?

09:31, 30.08.2021 Sławek Kińczyk Aktualizacja: 17:52, 06.09.2021
Skomentuj GDDKiA/K. Nalewajko GDDKiA/K. Nalewajko

Przez miesiąc trwała naprawa awarii sterowania klapami systemu wentylacji, odbiory trwają dłużej, niż się spodziewano, a swoje dokładają kłopoty Astaldi. Tak drogowcy tłumaczą kolejne opóźnienie z otwarciem tunelu POW pod Ursynowem. Obiekt ma być przejezdny jesienią, czyli przed 20 grudnia.

Potwierdzają się nasze informacje o kolejnym przesunięciu terminu otwarcia 2,3 km tunelu trasy S2 pod Ursynowem. Szanse na wrzesień, o którym wspominali drogowcy jeszcze parę tygodni temu, są znikome. Dopiero pod koniec września mają się kończyć odbiory techniczne w tunelu, które cały czas trwają.

- To pierwszy tak długi tunel drogowy w Polsce i pierwsze tego rodzaju wyzwanie zarówno dla GDDKiA, jak i dla podmiotów, które brały i biorą udział w procesie odbioru robót budowlanych i dopuszczeniu do użytkowania - podkreśla w swoim komunikacie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Trwają testy i odbiory

W tej chwili trwa testowanie, kalibrowanie i odbiory licznych systemów bezpieczeństwa. W tunelu znajduje się aż 13 różnego rodzaju systemów - od zasilania, przez wentylację, po sterowanie ruchem.

- Musimy sprawdzić około 14 tysięcy połączeń, czyli około 7 tysięcy sygnałów pomiędzy urządzeniami wyposażenia a systemem sterowania i zarządzania tunelem. Sprawdzamy ponad 130 kamer w samym tylko tunelu i 1200 opraw oświetleniowych. Weryfikujemy 62 szafy aparatury kontrolno-pomiarowej i automatyki, w których zainstalowanych jest od kilkunastu do kilkudziesięciu urządzeń i modułów dedykowanych dla systemów wyposażenia tunelu. Testujemy urządzenia służące do zasilania wyposażenia obiektu, które są umieszczone w 112 szafach - wyliczają drogowcy.

W wakacje niespodziewanie podczas testów nastąpiła awaria systemu, który odpowiada za otwieranie i zamykanie 152 klap wentylacyjnych, czyli tych, które pozwolą na napowietrzanie oraz oddymianie tunelu.

- Proces usuwania jej skutków trwał około miesiąca i wymagał specjalistycznych działań pomiarowych, diagnostycznych i naprawczych. Nie dopuszczamy innej możliwości niż dokładne, skrupulatne sprawdzenie jakości i poprawności działania systemów zapewniających bezpieczeństwo w tunelu - oświadczyła generalna dyrekcja.

Choćby to - wg drogowców - powoduje opóźnienia w odbiorach technicznych. Ale to nie wszystko. Inwestor zaczyna zrzucać winę za opóźnienia na wykonawcę, który znajduje się w trudnej sytuacji. Przypomnijmy - od trzech lat Astaldi znajduje się w restrukturyzacji. To GDDKiA reguluje za Astaldi wszystkie zobowiązania wobec firm podwykonawczych, które budowały i wyposażały tunel POW.

- Restrukturyzacja spowalnia mobilizację wykonawcy na placu budowy, która jeszcze przed zmianami organizacyjnymi była w ocenie GDDKiA niedostosowana do zadań, które wykonawca musiał spełnić zgodnie z umową - narzekają drogowcy.

Kiedy otwarcie tunelu? Nie we wrześniu

Przed złożeniem wniosku o wydanie pozwolenia na użytkowanie tunelu muszą się zakończyć wszystkie testy i odbiory. Tunel przejdzie również kontrolę straży pożarnej. GDDKiA już uprzedza, że procedura w Wojewódzkim Inspektoracie Nadzoru Budowlanego też nie będzie łatwą przebieżką. Z doświadczeń przy innych dużych inwestycjach wynika, że może potrwać tygodniami. Kiedy więc nowy termin uruchomienia tunelu?

- Zakładamy, że stanie się to jesienią tego roku - mówi Małgorzata Tarnowska ze stołecznego oddziału GDDKiA.

Jesień trwa od 22 września do 21 grudnia.

[ZT]17981[/ZT]

(Sławek Kińczyk)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(49)

kurkawodnakurkawodna

27 3

ojojoj... awaria a jeszcze nie uruchomione.. No tak, przecież nikt wcześniej na świecie nie budował tunelu więc trudno o zaczerpnięcie z doświadczenia innych.. 09:35, 30.08.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

reo

BoomBoom

44 2

Żenujący spektakl trwa w najlepsze. Ale dlaczego wciąż jest zamknięta część ul. Płaskowickiej i druga nitka ul. Rosoła? Ile czasu ma trwać to bezsensowne rozwiązanie? 09:42, 30.08.2021

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

asteraster

27 5

Dokładnie, albo dlaczego nie można otworzyć zjazdów na ursynów.
Tunel otworza 23 grudnia. 10:07, 30.08.2021


BlachosmrodBlachosmrod

0 0

Nic nie rozumiesz. To część szerszego planu, mającego na celu nauczenie moresu panoszących się po całym mieście kierowców samochodów.
Na pohybel zmotoryzowanym!
Wiwat cykliści i piesi (zwłaszcza ci wpatrzeni w telefon)! 18:11, 02.09.2021


Lady S.Lady S.

33 5

Rzygać mi się chce już, czytając o kolejnym przesunięciu terminu otwarcia tego nieszczęsnego tunelu. Banda nieudaczników. 09:52, 30.08.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

RaRa

16 1

Coś czuję, że ten tunel będzie częściej zamknięty niż otwarty. Trzeba więcej systemów kontrolnych zainstalować....a w razie awarii tunelu ruch przez Ursynów...brawo! 10:56, 30.08.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

KorbolKorbol

17 3

Wuj z tunelem. Ja nim jeździć nie będę. Irytuje mnie inna kwestia, czyli to co nad nim. Przez dwa miesiące wakacji zegary w sterowaniu cyklem zmiany świateł na skrzyżowaniach, tak się porozjeżdżały, że nie ma teraz żadnej prędkości przejazdu, zawsze trafisz na czerwone i to co drugie światła. Z kabat do mordoru, przejazd stał się męką. XXI wiek, a ta sprawa jest nie do rozwiązania. 11:09, 30.08.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

WBJSWBJS

12 16

Jak dla mnie mogą tego nie otwierać 11:29, 30.08.2021

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

MSMMSM

0 0

Tunelu mogą nie otwierać, ale ścieżkę rowerową od Rosoła do Wilanowa mogliby oddać do użytku. 00:12, 04.09.2021


  jako jako

28 5

Ależ proszę nie panikować (to do Redakcji i komentujących poniżej). Tunel z pewnością zostanie otwarty we wrześniu. Tylko rok trzeba jeszcze ustalić, ale kto by teraz myślał o takich pierdołach. 11:48, 30.08.2021

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

jotjot

9 2

A kiedy najbliższe wybory? 14:09, 30.08.2021


alisterkabatalisterkabat

14 3

To od razu skansen drogowy, może?
Inżynier Karwowski z ekipą oddaliby w terminie :) 11:54, 30.08.2021

Odpowiedzi:3
Odpowiedz

Tytus de zooTytus de zoo

16 5

To znacznie szersze zagadnienie. Stefan Karwowski z pewnością by się wyrobił. Kilku radzieckich inżynierów kierując ekipą w większości niepiśmiennych robotników zbudowali PKiN w kilka lat. Stoi do dzisiaj i nie słychać by się sypał. W przeciwieństwie do wielu budowli z ostatnich lat. 15:00, 30.08.2021


BoomBoom

4 4

Właśnie będą zaraz burzyć estakadę inżyniera Karwowskiego. Wjazdy i zjazdy już dawno wymieniono. Tak się budowało w PRLu. 09:16, 31.08.2021


tytus de zootytus de zoo

1 5

PKiN ma się dobrze. Co więcej wielu twierdzi, że pracuje się w nim w lepszych warunkach niż w nowoczesnych biurowcach.
Dworzec Centralny też stoi. Miał kilka remontów, w większości po to żeby PKP miało jak wydać szmal. Trasa Łazienkowska też nie jest problemem.
Ursynów też się nie sypie. A niektóre budynki mają ponad 40 lat. Znam takie poza Ursynowem z lat 50-tych które mimo braku remontów trzymają się dobrze. Natomiast są takie co mają 10-20 i jest z nimi krucho.
Nie twierdzę, że w PRLu budowało się dobrze. Choć zdarzało się, szczególnie przez pierwsze 30 lat. Ale przed PRLem budowało się lepiej. I nie wiem, czy obecnie buduje się lepiej niż w PRLu. Ale gorzej niż w czasach przedpeerelowskich. 16:51, 31.08.2021


jawa103jawa103

17 4

50 km. tunelu La Manche budowano 6 lat .Można ? 12:13, 30.08.2021

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

jotjot

13 3

Ale to nie w PL. Tu nie działa większość rzeczy, które działają w innych krajach. Nawet firmy zagraniczne w PL dostosowują się do otoczenia. 14:07, 30.08.2021


Szulim Bu-BuSzulim Bu-Bu

1 0

W 1949 r., po 2 latach budowy (głównie przy użyciu łopat i furmanek + 1 koparka parowa), oddano do użytku trasę W-Z w Warszawie, w skład której wchodził tunel i most przez Wisłę. Budowniczowie przebijali się przez gruzy zawierające niezliczone niewybuchy, do tego zimy były wtedy mroźne. A 70 lat później... 18:06, 02.09.2021


KasandraKasandra

12 17

Jak na autostradę to na pierwszym i czwartym zdjęciu widać za ostry zakręt, a na trzecim za duży spadek. Nie mówcie, że to obwodnica, bo pirat drogowy pędzący 160 km/h prostą autostradą z Berlina do Moskwy nie pojmie tego i zostanie zaskoczony tymi przeszkodami. Bardzo wątpię, czy taki pirat zastosuje się do znaku ograniczenia prędkości w tunelu, więc jest duże prawdopodobieństwo, że rozbije się o betonową ścianę na tym zakręcie lub wyleci w powietrze na tym spadku. Czarno to widzę. Tu co 100 metrów powinny być włazy ratunkowe w stropie, aby strażacy mogli jak najszybciej, górą wyciągać uczestników karamboli z płonących stert pogiętych blach. 12:41, 30.08.2021

Odpowiedzi:3
Odpowiedz

JaroJaro

8 13

Wypowiedzi o zakrętach i spadkach nawet nie warto komentować... Na A2 jest więcej zaskoczeń dla naćpanych kierowców, jak chociażby bramki, miejsce po bramkach, węzeł Konotopa... A spadek pod torami PKP wręcz o zawrót głowy może przyprawić, bo wygląda jak czarna trasa w Szczyrku... W tej budowie niezwykłe jest to, że z logiką i minimalizacją utrudnień wygrywa polityka. Trasa jest potrzebna na już, a po niej kolejny ring wokół Warszawy, tym razem dla ciężkiego tranzytu. Jak ktoś nie wierzy, niech się przejedzie S8. W hasło "TIR-y na tory" już chyba nikt nie wierzy... 13:21, 30.08.2021


asdasd

2 4

od razu widac ze widziales jak wyglada autostrada w okolicach berlina lub norymbergi, gdzie masz normalnie dojazdy z podporzadkowanej xDDDD
Szykany na zakopiance to jest przy niemieckich 'autostradach' nic.
A2 przy wiekszosci niemieckich tras jest prosta i gladka jak stol, ma duzo wiecej dodatkowej infrastruktury, szer szersa 10:36, 31.08.2021


KasandraKasandra

4 6

Mój wpis nie dotyczy jazdy autostradą na otwartej przestrzeni, gdzie jest widoczność naokoło i pirat widzi co czeka go za kilkadziesiąt sekund. Napisałem o jeździe 160 km/h w ciasnej przestrzeni tunelu bez żadnej widoczności, gdzie pirat nie spodziewa się, że za sekundę trafi w ciasny zakręt lub duży spadek. Tunele drogowe wykute pod Alpami ze względów technicznych nie mogą mieć włazów ratunkowych w stropie co 100 metrów, ale ursynowski tunel może je mieć. Jakieś merytoryczne opinie dlaczego ich nie ma? 11:31, 31.08.2021


KorniszonKorniszon

7 3

2300m tunelu / 130 kamer = 17,69 Czyli co niecałe 18 metrów mamy kamerę :-)) 13:39, 30.08.2021

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Stan ZagórskiStan Zagórski

4 3

Naucz się liczyć, są dwa oddzielne i równoległe tunele. 20:49, 30.08.2021


Asia46Asia46

6 3

Nigdy! Ten koszmar będzie trwał wiecznie 13:55, 30.08.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

DarwinDarwin

19 10

Chyba czekamy na dobudowę 130 m NIEUDOLNOSCI władz Miasta w Wilanowie!!!! (Pomimo kilku lat budowy POW i gotowości połączenia do Rosoła do dziś Miastu nie udało się wybudować 130 m ulicy Branickiego do połączenia z POW) 14:11, 30.08.2021

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Nie czekamyNie czekamy

3 1

Gdzie Branickiego ma się łączyć z POW, nie nadążam? Raczej to będzie kolejny strumień samochodów z Wilanowa jadących tranzytem przez Ursynów. A nazywanie Płaskowickiej obwodnicą (POW) to gruba przesada. 00:48, 01.09.2021


DarwinDarwin

23 6

Otwórzcie chociaż gotowy od zeszłego roku przejazd POW z Wilanowa na Rosoła!!!! Przecież w godzinnych korkach można życie zmarnować, a tak przejazd trwałby 3 minuty!!!!! 14:14, 30.08.2021

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Pozdro 600Pozdro 600

0 3

Można jechać metrem 17:13, 04.09.2021


spizispizi

8 5

jak widać tunele mają problemy i lepiej niech kładkę - wiadukt GDDIA buduje. 14:14, 30.08.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Ale jaja Ale jajaAle jaja Ale jaja

17 2

Nastąpiła awaria połączenia awaryjnego i szukamy wyjścia awaryjnego - skądś to znamy. 15:23, 30.08.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

TO NIE MOŻE POPRAWNITO NIE MOŻE POPRAWNI

18 6

„W tunelu jest 13 różnego rodzaju systemów zasilania, wentylacji, sterowania ruchem, 14 000 połączeń pomiędzy urządzeniami wyposażenia a systemem sterowania, 130 kamer i 1200 opraw oświetleniowych, 62 szafy aparatury kontrolno-pomiarowej i automatyki, a w każdej kilkadziesiąt urządzeń i modułów systemów wyposażenia oraz urządzenia służące do zasilania wyposażenia w 112 szafach”. Od razu widać, że coś takiego NIE MOŻE POPRAWNIE DZIAŁAĆ. 15:29, 30.08.2021

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

PauloPaulo

3 0

Otóż to. To jest tak, jak z amerykańskim Hummerem H1. Jest pozbawiony wszystkiego, co może się zepsuć, od komputera pokładowego począwszy. Tylko dlaczego POW wyposażono we wszystkie możliwe gadżety, które będą się co chwilę psuć...? 18:11, 03.09.2021


Drukarz 11Drukarz 11

22 28

Jeszcze nie było inwestycji rozpoczętej przez Pis aby była ukończona w terminie. Za co by sie wzięli to spier**la..Tylko koszty rosną a my t zn.spoleczenstwo za tę nieudolność placimy. Najwyższy czas aby rozliczyć rzadzacych za te opóźnienia. Wybory tuż. tuż. Pamiętajmy ot przy urnach wyborczych. 15:44, 30.08.2021

Odpowiedzi:3
Odpowiedz

RacjonalizatorRacjonalizator

3 16

@Drukarz11, dlaczego Pan pitoli głupoty że nota bene "wybory tuż tuż"? Które wybory ma Pan na myśli? Chyba się Panu coś pomerdało bo wybory parlamentarne były dwa lata temu!
Co do PiS-owego nieudacznictwa, pełna zgoda 17:23, 30.08.2021


BoomBoom

22 11

Ciesz się że nie zburzyli tunelu w trakcie budowy jak to byli przy budowie elektrowni w Ostrołęce. Tam przepadło "tylko" 1,5 mld zł. 17:45, 30.08.2021


  jako jako

17 4

@Boom - gdzie tam przepadło. Dwa betonowe kominy, jakby nie liczyć 1,5 mld kosztować nie będą. No chyba, że beton miał domieszkę złota, platyny i diamentów. Więc to co poszło do wszelkich pociotków i zarządów spółeczek wcale nie przepadło. Zostało godnie przytulone i będzie spożytkowane. Teraz więc można wyburzyć te kominy za kolejne 1,5 mld i zacząć budować nowe. Pieniądz lubi krążyć. 22:29, 30.08.2021


IrfyIrfy

8 3

Hmm... A może by w nim otworzyć "Muzeum budownictwa podziemnego"? Bo jak czytam o tych tysiącach sygnałów i połączeń, setkach klap i szaf z aparaturą, to jestem dziwnie pewien, że zawsze coś się tam spierniczy i będzie trzeba znów "przekładać otwarcie". A tak? Za dwa lata otworzy się tam muzeum, któremu bublowate klapy nie będą przeszkadzać, postawi panią Władysławę w budce z biletami i będzie cacy. Jeszcze jakieś elektryczne jeździki można dodać, żeby woziły zwiedzających... Przynajmniej się dobry tunel nie zmarnuje. 20:04, 30.08.2021

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

szczęka szczęka

11 2

Lepiej by tam bazarek zrobić i parkingi dla Ursynowian. No i ścieżkę rowerową, żeby zimą w lepsztch warunkach na Wilnanów jeździć. 22:35, 30.08.2021


  jako jako

24 7

Po ostatnich pre-pra-testach wyszło, że tunel się wali, pali i nie oddymia. Spox, lotniska w Belinie do dzisiaj nie otworzyli z tych samych powodów, 10 lat po czasie. Ale czy musimy czekać 10 lat na otwarcie ulic na powierzchni?? Gdaka, dacie radę otworzyć kawałki asfaltu pod gołym niebem? Czy może nadal strzelacie focha, jak przy zamknięciu zawrotki? Czy może wam trzeba zrobić jakieś obywatelskie otwarcie? 22:25, 30.08.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

LopekLopek

6 36

To była straszna głupota,budowaxtego tunelu jak kiedyś budowa tunelu na wisłostradzie wzdłuż Wisły,ale władza wie wszystko lepiej i nie musi się przejmować bo wydaje nie swoje pieniądze tylko podatników wyrobników. 22:46, 30.08.2021

Odpowiedzi:3
Odpowiedz

WotekWotek

26 3

Jeśli trasa miała być w tym miejscu, to super, że jest w tunelu a nie na estakadzie. I mówię to jako mieszkaniec okolicy, gdzie mieszkają tysiące ludzi. Po pierwsze brak hałasu, po drugie brak spalin (wierzę, że filtry będą na końcach), po trzecie miejsce na park. Jeśli wg ciebie to głupota - jakie rozwiązanie ty byś wprowadził - konkret proszę, pamiętając, że docelowo to minimum kilkanaście tys. aut na dobę. 23:17, 30.08.2021


jaja

18 1

też kiedyś negatywnie oceniałem budowę tunelu na Wisłostradzie, jako niepotrzebną inwestycję. I z punktu widzenia ówczesnego urzędniczego złodziejstwa (niezłe wałki tam były) i kosztów nie było to dobre, ale z punktu widzenia użyteczności - już tak, bo mamy odzyskany kawałek miasta nad Wisłą. Choć tunel powinien być na wysokości Starego Miasta a niekoniecznie tam gdzie jest. Marzy mi się, że i tam Wisłostrada zniknie pod ziemią, ale to pewnie lata świetlne przed nami. 10:22, 31.08.2021


BoomBoom

3 4

Ale z ciebie nowoczesny urbanista, że hej. Na szczęście nikt nie słuchał takich "specjalistów". 07:57, 01.09.2021


DoscdoscDoscdosc

2 0

To jakaś masakra. A korki na Dolince Służewieckiej coraz większe, zaraz będą się zaczynać w okolicy Galerii Mokotów. Dość tirów i tranzytu, wiecznie zapchanej dolinki! 16:23, 02.09.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

W. ArchlakW. Archlak

1 0

Bywa, zwłaszcza na dużych inwestycjach infrastrukturalnych. Dlatego w kontrakcie umieszcza się klauzule o karach umownych za niedotrzymanie terminu. Ciekawe dlaczego największe media nie interesują się tą zwłoką, skutecznie korkującą całe południe Warszawy. Chyba nikomu to specjalnie nie dolega. GDDKiA szczęśliwa, Astaldi szczęśliwy, tylko kierowcy klną na czym świat stoi, ale teraz przecież piesi i cykliści ważniejsi. 17:57, 02.09.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

specjaliści specjaliści

5 3

Jednej rzeczy nie rozumiem, ktoś wygrywa przetarg jest w nim podane ile czasu jest na wykonanie konkretnej inwestycji a nie potrafi dotrzymać terminu rozumiem przedłużyć o miesiąc ale już minął rok w sierpniu. Powinny być nałożone porządne kary jak za granicą za nie dotrzymanie terminu za każdy tydzień opóźnienia wtedy by się zbierali do kupy i byli bardziej zorganizowali. Co ma do rzeczy to, że są u nich problemy w firmie to nie grupa wsparcia, podjąłeś się wykonania, wykonaj na czas. Inaczej sankcje. Jeszcze podobno w środku nie będzie dostępny zasięg telefoniczny. 10:10, 03.09.2021

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

E34E34

0 0

zasięg telefoniczny jest bo przejeżdżałem tym tunelem wielokrotnie więc nie siej plotek i kłamstw 17:47, 13.09.2021


gratlacjegratlacje

1 4

W ogóle to wyrzucili kasę w błoto powinny być tam przystanki autobusowe jak to jest na wisło-stradzie będą tam podobno przejeżdżać autobusy z okęcia i z Puławskiej. Będzie to tylko strata czasu na górze jest osiedle więc pełno świateł co spowolni ruch.
Na pewno skoro teraz mają problemy z tymi wszystkimi systemami to się nie zdziwię jak co chwila będzie albo zamykany albo w środku będą robione usterki co spowolni ruch. 10:20, 03.09.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%