Zamknij

6 nowych sygnalizacji w alei KEN. Jeszcze w tym roku

14:05, 05.09.2019 Sławek Kińczyk Aktualizacja: 21:49, 07.09.2019
Skomentuj SK SK

Do grudnia tego roku na sześciu przejściach dla pieszych w alei KEN staną światła. Miejscy drogowcy właśnie ogłosili przetarg, pieniędzy na sygnalizację dosypie dzielnica.

Decyzja o postawieniu 6 nowych sygnalizacji świetlnych zapadła na początku roku. Zarząd Dróg Miejskich czekał na wolne środki i wczoraj, 4 września, ogłosił przetarg. W dopięciu budżetu (wg kosztorysu 2,4 mln zł) pomogła dzielnica, która postanowiła wyłożyć 340 tys. złotych. Jedno przejście będzie zatem kosztowało ok. 0,4 mln złotych.

- Bezpieczeństwo mieszkańców jest dla nas najważniejsze. Nowa inwestycja wpisuje się w realizowaną konsekwentnie przez ostatnie lata politykę poprawy bezpieczeństwa mieszkańców. Obejmuje ona m.in doświetlenia przejść dla pieszych, szczególnie tych w okolicach szkół oraz aktywne znaki mierzące prędkość pojazdów przy przejściach - mówi burmistrz Robert Kempa. I przypomina, że o instalację brakujących sygnalizacji apelowali też dzielnicowi radni w jednogłośnie przyjętej uchwale.

"Duże ryzyko wypadku śmiertelnego"

Światła zamontowane zostaną do grudnia na przejściach w rejonie ul. Koński Jar i Koncertowej (2 przejścia), przy kościele Wniebowstąpienia na wysokości al. KEN 101, na wysokości parkingu P&R Stokłosy oraz przy Telekiego i Jeżewskiego na Kabatach. To sześć ostatnich zebr od Doliny Służewieckiej po Wąwozową, przy których jeszcze nie ma świateł.

- Światła to wynik audytu bezpieczeństwa ruchu drogowego przeprowadzonego na ursynowskich przejściach w 2017 roku. Wyniki audytu jasno wskazują, co należy zrobić, by przejścia były bezpieczniejsze - mówi Karolina Gałecka z Zarządu Dróg Miejskich.

Zajrzeliśmy do dokumentu, który przygotowało dwa lata temu Biuro Konsultacyjno-Projektowe Inżynierii Drogowej „Trafik” z Gdańska na zlecenie warszawskich drogowców. Wszystkie sześć zebr w alei KEN audytorzy uznali za bardzo niebezpieczne dla pieszych. Większość z nich - jak oceniono - powoduje duże ryzyko wypadku śmiertelnego.

Zresztą w ostatnich latach takich wypadków w alei KEN nie brakowało. W czerwcu 2014 roku na przejściu przy Artystów zginął trzylatek (w efekcie tego stanęły tam światła). Przy Telekiego dwa lata temu zmarł potrącony przez auto znany i ceniony lekarz z Kabat. Były też mniej tragiczne w skutkach potrącenia pieszych - najwięcej na odcinku kabackim. W 2018 roku na KEN rannych zostało 13 osób w 11 wypadkach.

Zdaniem audytorów z Gdańska w alei KEN samochody jeżdżą za szybko, co nie pozwala pieszym wchodzącym na zebrę właściwie ocenić sytuacji. Poza tym audytorzy często spotykali się z sytuacją, w której kierowca na jednym pasie zatrzymywał się przed zebrą, a ten na sąsiednim pasie przyspieszał. Wg oceniających ursynowskie przejścia są też pozastawiane parkującymi samochodami, co również ogranicza widoczność. 

Przejścia w rejonie Koncertowej i Końskiego Jaru to z kolei aż trzy pasy do pokonania dla pieszych.  

- Lewy pas ruchu pełni jednocześnie funkcję pasa rozpędzania, dla pojazdów zawracających. Kierujący pojazdem rozpędzając się tym pasem, zmienia pas ruchu na środkowy. Jego uwaga będzie pochłonięta obserwacją lusterka bocznego aby zmienić pas ruchu. Kierowcy może brakować czasu i uwagi, aby jednocześnie zmieniać pas i obserwować przejście dla pieszych. Jest to organizacja ruchu bardzo niebezpieczna - czytamy w audycie.

Wszystkie 6 przejść w alei KEN znalazło się na liście 25 najbardziej niebezpiecznych zebr wytypowanych przez audytorów, gdzie - ich zdaniem - należy zastosować sygnalizację świetlną.

Kierowcy: Światła co 100 metrów?

Nie wszystkim podobają się plany drogowców. Zdaniem wielu kierowców stawianie świateł "co 100 metrów" nie przyniesie poprawy bezpieczeństwa tylko jeszcze większe korki. A ostatnie przejścia bez świateł, którymi w tym roku zajmie się ZDM, to zebry położone bardzo blisko innych przejść. Te przy Koncertowej położone są zaledwie 70 metrów od siebie, a 130 metrów dalej są kolejne, już ze światłami. Między zebrami przy kościele Wniebowstąpienia jest dokładnie 100 metrów. A pomiędzy Wąwozową a przejściem przy Telekiego - 220.

- Płynność ruchu się pogorszy, korki będą większe, a ludzie jak ginęli tak będą ginąć. Przecież do tej pory wypadki w alei KEN były też na przejściach ze światłami. Jak widać, to nie jest gwarancja braku wypadków - komentuje Adam, kierowca i mieszkaniec Ursynowa.

- Jeśli kładziemy na szali bezpieczeństwo pieszych a po drugiej stronie komfort kierowców, to wybór dla mnie jest oczywisty - kwituje burmistrz Robert Kempa.

[ZT]13057[/ZT]

[ZT]13181[/ZT]

Sześć nowych sygnalizacji w alei KEN. Dobra decyzja?

Ankieta zakończona, dziękujemy za oddane głosy. Wyniki głosowania są widoczne poniżej:
NIE WIEM 17%
NIE 38%
TAK 45%
(Sławek Kińczyk)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(48)

JackJack

30 18

Może należałoby pomyśleć o takich podwyższeniach poziomu jezdni na przejściach dla pieszych, to bez wątpienia spowoduje zwolnienie rajdowców. KEN nie powinien mieć cech ulicy którą można szybko jechać, są przy ulicy parkingi, duży ruch na przejściach, skręty w prawo w osiedla, które powodują prawie zatrzymanie pasa. A dwa pasy zachęcają żeby jechać szybciej. Takie podwyższenia poziomu jezdni są stosowane w wielu miastach i są bardzo skuteczne. 15:02, 05.09.2019

Odpowiedzi:5
Odpowiedz

asdasd

14 20

Proponuje od razu betonowe bloki w poprzek jezdni. Wtedy to dopiero poprawi bezpieczeństwo. 15:50, 05.09.2019


pikpokpikpok

16 9

Najlepiej to zaorać, albo posadzić tam drzewka....
W najgorszym wypadku pozostawić jeden pas wyłącznie dla karetek pogotowia. 16:07, 05.09.2019


NickNick

11 12

Podwyższenie pan sobie w sypialni zamontuje. Żeby rano wstając dotknąć głową sufitu. 10:01, 06.09.2019


maxmax

15 2

Jestem za podniesieniem przejść dla pieszych ponad jezdnię w al. KEN. W taki sposób od lat wykonanych jest kilkanaście przejść przez b. ruchliwą ul. Klimczaka w Wilanowie. Najbardziej przemawiają do wyobraźni statystyki, więc informuję, że od wykonania tych przejść na tej ulicy nie zginął żaden pieszy! 11:59, 06.09.2019


NickNick

9 1

Do wyobraźni niech przemówi fakt że naćpany celebryta przejechał pieszego na czerwonym. Nie ma bariery przed głupotą. Również przed głupotą budowania barier. Jeśli się to zrozumie i zacznie lepić srogie kary za wykroczenia to wtedy pożyjemy dłużej. 17:16, 07.09.2019


reo

KabatKabat

13 14

Dobry pomysł, proponuję kolejne światła na odcinku od ul. Na Przyzbie do Lasu Kabackiego; od przybytku głowa (idiotów) nie boli... 15:18, 05.09.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

asdasd

8 4

Oby tylko światła przy Telekiego i Jeżewskiego na Kabatach były zsynchronizowane ze światłami na sąsiednich skrzyżowaniach - odpowiednio Wąwozowa i Przy Bażantarni.
W innym przypadku, jadąc od południa, na odcinku 1,1 km (Wąwozowa-Belgradzka) będziemy czekać na 7 czerwonych światłach.
Ogólnie popieram - sygnalizacja świetlna, na tych przejściach powinna być zamontowana już dawno. Szkoda tylko, że ostatnio oświetlono te przejścia, wydano duże pieniądze, a poprawa bezpieczeństwa - znikoma. 15:49, 05.09.2019

Odpowiedzi:4
Odpowiedz

UrsynowskiGadUrsynowskiGad

2 1

Będą zsynchronizowane i to perfekcyjnie, żeby się nikt nie prześlizgnął. 10:57, 06.09.2019


kabatkakabatka

3 2

Co z tego, że będą zsynchronizowane, jeśli będą guziki dla pieszych, a to rozregulowuje wszystko. Pieszy wciska guzik, przechodzi na czerwonym, a dojeżdżające samochody muszą się zatrzymać i stać bez sensu, gdy pieszy jest już daleko. To jest regularne zjawisko na Rosoła. 19:26, 06.09.2019


NickNick

6 1

Dokładnie tak. Czy jedziesz 50, 85 czy 150 i tak złapiesz czerwone. Potem zdziwienie że kierowcy chcą się gdzieś szybko dostać. 10:33, 08.09.2019


asdasd

0 0

Guziki dla pieszych są często przyciskami placebo - nie działają, lub działają tylko w określonych godzinach - w godzinach dużego ruchu sa wyłączone a światła zapalają się zgodnie z harmonogramem, a w godzinach małego ruchu, światła zapalą się na zielone tylko po przyciśnięciu przycisku, ale dalej będą zsynchronizowane z sygnalizacją na sąsiednim przejściu. Jest jeszcze możliwość że nie będzie żadnej synchronizacji i pozostanie unikać KEN na tym odcinku, jak ognia. 09:59, 09.09.2019


 uwielbiam_gumowe_ga uwielbiam_gumowe_ga

15 12

Ja bym zrobił jeszcze 16, takich mini światełek, co 15 m. A co! A ty, Kempa, nie bądź taki Rejtan! 16:30, 05.09.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

piotrjfkpiotrjfk

5 10

Isne szaleństwo !!! 16:44, 05.09.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

bospapierosbospapieros

5 7

a jednego na ulKŁOBUCKIEJ 18 nie potrafią. URZAD DBA TYLKO KEN. WSTYD 16:49, 05.09.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Rudy_z_NatolinaRudy_z_Natolina

9 1

Takie zadupie z więzieniem na czele ... daj spokój człowieku kto chce tam mieszkać. 22:19, 05.09.2019


Marta Sadek NatolińsMarta Sadek Natolińs

25 12

Metro pod Al. KEN nie stoi na światłach. Na pohybel trollom i przyspawanym ludziom do samochodów. Wsiadam na metrze Kabary, wysiadam na metrze Służew. Zaliczona cała Al. KEN i przeczytane kilka stron książki. To miasto i ta dzielnica nie pomieści samochodów, które tu ciągle jeżdżą. Tylko sprawny transport publiczny + w okresie letnim rowery. 16:55, 05.09.2019

Odpowiedzi:3
Odpowiedz

UrsynowskiGadUrsynowskiGad

4 11

Ja to z kolei nie lubię tych przyspawanych do metra i rowerów. Najlepiej w domu siedzieć, we własnym fotelu super mi się czyta książki. 10:28, 06.09.2019


kabatkakabatka

3 5

Najgłupsze jest to, że ostatnio jak wsiadam do metra to z jakiegoś powodu tył zajęty jest przez rowery. Zazwyczaj w liczbie mnogiej. Któregoś dnia już na Kabatach było ich tam 4, a jeszcze na Stokłosach chciał jeden się wcisnąć, ale już się nie dało. Zawsze mnie to zastanawia: po co się telepać metrem z rowerem? 19:22, 06.09.2019


asdasd

1 1

A potem przesiadka do autobusu i stoimy w korku. Metro to najlepszy środek transportu, ale niektórzy jadą dalej niż sięga metro, a wtedy często wolę wybrać samochód - szybkie metro nie kompensuje wolnego zapchanego autobusu z kierowcą wariatem. 10:02, 09.09.2019


HH

13 5

No czlony - do metra na dol. W centrum w 21 minut, mozna poczytac, posluchac muzyki, pograc, pospac albo tepo wpatrywac sie przed siebie. Metro nie jest po to cene metra kwadratowego podnosic. 21:55, 05.09.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

bospapierosbospapieros

2 1

cała kłobucka osiedlami zabudowana-to takie zadupie .brak konkretnej komunikacji i brak sygnalizacji .szkoda ze rudy z natolinana wypowiada się jak nie zna tych rejonow. 08:31, 06.09.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

NickNick

12 5

KENu już się nie uratuje w kwestii przepustowości ruchu samochodowego. Myślałem że jakieś kładki ale na to już za późno. Czy dołożą 6 świateł czy 60 to bez znaczenia. Oby do zakończenia budowy obwodnicy. Może wtedy się polepszy. 09:59, 06.09.2019

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

zwykły obserwatorzwykły obserwator

6 4

Nie polepszy się. Tak "ustawią" organizację ruchu aby było gorzej. Widać co robią dokoła POW, budowy która paraliżuje dzielnicę a tempo ślimacze. To sabotażyści. 00:53, 07.09.2019


NickNick

8 4

Sabotażyści to również ludzie lobbujący za budowaniem barier na drogach. Niestety nie wszyscy to rozumieją i wyżej wymienieni mają szeroki poklask przy swojej kreciej robocie. 17:17, 07.09.2019


Jerzy52Jerzy52

23 8

Zrobić na całym KEN lub częściach ograniczenie do 30km/h. Teraz ruch odbywa się zdecydowanie za szybko, jak na ilość przejść dla pieszych, samochody wyjeżdżające z parkingów przy ulicy, skręty w osiedla. Wypadków śmiertelnych na przyjściach dla pieszych było już wystarczająco dużo, dzieci przechodzą do szkół, rodzice z dziećmi na spacery, ludzie po zakupy. Następny fotoradar też by się przydał. Trzeba to zrobić bo część naszych współmieszkańców ma gdzieś resztę. 10:01, 06.09.2019

Odpowiedzi:3
Odpowiedz

UrsynowskiGadUrsynowskiGad

0 15

Argumentum ad misericordiam 11:59, 06.09.2019


WiktorWiktor

4 17

To jest główna arteria ursynowa, a nie droga lokalna tetryku 16:16, 06.09.2019


zwykły obserwatorzwykły obserwator

0 7

Tak zrobią, zajdzie się 5 "staruszek" i już. To dywersanci. 00:54, 07.09.2019


UrsynowskiGadUrsynowskiGad

9 10

Najlepiej z KENu zrobić deptak. Autostrady zamknąć i zalesić, bo codziennie tragiczne wypadki. Macie metro i autobusy, zachciało się prywatnych samochodów, wredne burżuje! 10:11, 06.09.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

UrsynowskiGadUrsynowskiGad

4 9

No jak z Gdańska, to audytorzy muszą mieć rację. 10:18, 06.09.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

NickNick

0 1

Słynna trójmiejska jakość 22:28, 10.09.2019


maxmax

5 11

A propos sygnalizacji świetlnej - wciąż czekamy na zieloną strzałkę na skręcie z ul. Wąwozowej w prawo w ul. Relaksową. Okoliczni mieszkańcy mają dość wdychania spalin z samochodów, które stoją im pod oknami na czerwonym świetle z powodu braku tej strzałki. 12:03, 06.09.2019

Odpowiedzi:4
Odpowiedz

jac.jac.

13 2

Proszę nie wypowiadać się w imieniu okolicznych mieszkańców. Ja jako jeden z nich popieram brak strzałki. Tam tak czy inaczej będą korki powodowane przez stonkę z rejestracjami WPI i WW, którzy parkują na parkingu przy Tesco.

Brak strzałki sprawia, że ten ruch jest choć trochę bardziej uregulowany. Niemało samochodów potrafi przekroczyć 50 km na godzinę ZANIM dojedzie do przejścia dla pieszych na Relaksowej. Wiadomo, do Miasteczka Wilanów czy Konstancina jest jeszcze kawałek drogi. A później jest im ciężko zatrzymać się, by przepuścić pieszego, który chciałby przez to przejście przejść NA ZIELONYM. 14:19, 06.09.2019


kabatkakabatka

9 0

Dodatkową głupotą i narażaniem pieszych i rowerzystów jest to, że samochodom skręcającym z Wąwozowej w Relaksową zapala się zielone światło dokładnie w tym samym czasie co pieszym i rowerzystom na Relaksowej. Oczywiście kierowcy odstawszy swoje w korku ruszają dość szybko. Parę razy już były tam ostre akcje. Zielona strzałka w tym samym czasie, gdy samochody z Relaksowej skręcają w lewo w Wąwozową, byłaby całkiem bezpieczna. 19:14, 06.09.2019


asdasd

1 1

"okoliczni mieszkańcy mają dość wdychania spalin z samochodów, które stoją im pod oknami na czerwonym świetle z powodu braku tej strzałki." - Trzeba było nie protestować na brak zawrotki. Jak chcieliście zawrotki to strzałka nie może działać, bo będą tam wypadki. Macie talent do protestowania na tych Kabatach. Nie wiecie czego chcecie. Nie pasowało wam brak zawrotek a teraz nie pasuje brak strzałki. Nie pasuje wam galeria zamiast Tesco, to dostaniecie kilka bloków, brak parkingu, zapchane uliczki i większe korki. Protestujcie dalej. 10:05, 09.09.2019


asdasd

0 1

do kabatka: Ciekawe jak inaczej chcesz rozwiązać kwestie świateł. Każde światła kolizyjne zapalają się równolegle. Jeżeli skrzyżowanie byłoby bezkolizyjne, piesi chodzili by na czerwonym bo stali by tak długo, a korek sięgał by budowy POW 10:08, 09.09.2019


Zaniepokojona babciaZaniepokojona babcia

7 0

Skrzyżowanie Wąwozowej i Rosoła. Dzieci przechodzą do szkoły, mają zielone światło i zielone światło maja jednocześnie kierowcy skręcający z Wąwozowej w lewo, w ul Rosoła. Jak najszybciej trzeba zmienić ustawienie świateł! 19:38, 06.09.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Zaniepokojona babciaZaniepokojona babcia

12 0

Skrzyżowanie Wąwozowej i Rosoła. Dzieci przechodzą do szkoły, mają zielone światło i zielone światło maja jednocześnie kierowcy skręcający z Wąwozowej w lewo, w ul Rosoła. Jak najszybciej trzeba zmienić ustawienie świateł! 19:38, 06.09.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

zwykły obserwatorzwykły obserwator

5 27

Sabotażyści z Ratusza ukatrupią kolejną trasę komunikacyjną. Nie dość, że budową obwodnicy zdemolowali ruch poprzez złośliwą organizację, to teraz za KEN się biorą. Ciekawe, czy neurobiałki ursynowskie to kupią? Kupią. 00:49, 07.09.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

DziadekDziadek

14 1

Trasa tl..u jest linia metra a nie tor wyścigowy dla osób które tylko potrafią trzymać kierownicę 22:13, 07.09.2019


dzikdzik

26 4

Dziękujemy bardzo. Będzie koniec szaleńczych przejazdów przez przejście na wysokości Pala Telekiego! 11:31, 07.09.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

NickNick

4 12

Zabawny fakt. Czerwone światło nie ma 100% skuteczności. Dodatkowo trzeba jeszcze uważać. Natomiast na pewno będziecie mieć tam więcej smogu. 23:58, 08.09.2019


AśkaAśka

32 3

Decyzja o budowie świateł bardzo dobra, ale dużo lepiej byłoby podwyższać poziom przejść dla pieszych. Koszty pewnie podobne albo nawet niższe, a rozwiązanie dużo pewniejsze. Takie rozwiązania są stosowane w wielu miejscach i znakomicie się sprawdzają. Patrząc na komentarze widać to samo co na KEN, że wiele osób myli KEN z drogą ekspresową. 12:57, 07.09.2019

Odpowiedzi:3
Odpowiedz

ObserwatorkaObserwatorka

2 24

Decyzja o budowie świateł nie jest dobra. Uczy pieszych lenistwa, a przepisy o korzystaniu z przejścia dla pieszych są bardzo jasne i proste. WYSTARCZY TYLKO JE STOSOWAĆ, a nie wchodzić na przejście z tzw "biegu", bo na to prawo nie pozwala. Należy zapoznać się z przepisami, a nie słuchać jakiegoś oszołoma, który stwierdził, że to pieszy przecinając drogę samochodom ma pierwszeństwo. Pieszy ma swoje prawa i kierujący pojazdami swoje. Powtarzam - należy je stosować. 15:37, 08.09.2019


TtTt

2 10

Decyzja o budowie świateł jest jaka jest. Budowanie podwyższeń jest pomysłem bardzo złym. Generuje smog a nie gwarantuje bezpieczeństwa (podobnie z resztą jak światła) a tylko generuje smog. 23:55, 08.09.2019


Rafo4Rafo4

12 3

Popieram podwyższanie przejść, wszyscy będą musieli mocno zwolnić. Światła pijany może zignorować, jak zignoruje podwyższenie uszkodzi samochód. W Warszawie są takie rozwiązania, tam gdzie są nie ma potrąceń pieszych. Oddanie POW spowoduje większy ruch tranzytowy przez Ursynów, dojazd do wjazdów zjazdów z POW, będzie więcej samochodów przelatujących żeby dostać się do POW. Najwyższy czas na budowę świateł, zgadzam się że podwyższenia nawet lepsze. 11:59, 09.09.2019


InterpretatorInterpretator

0 18

"Większość z nich - jak oceniono - powoduje duże ryzyko wypadku śmiertelnego." - odkrywcze stwierdzenie i jeszcze za to zapłacili. DRAMAT. Przecież każde przejście przez jezdnię to duże ryzyko wypadku śmiertelnego. Jeżeli nie byłoby ryzyka, to oznacza, że przejście nie jest potrzebne. Wygląda na to, że raport robiony był pod tezę. Może warto sprawdzić wiarygodność wykonawcy. 15:33, 08.09.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%